Test: Triumph Daytona 675 SE 2010

De 2010 Triumph Daytona heeft voor modeljaar 2010 alleen een ander dashboard gekregen. De rest van de motor bleef ongewijzigd. Maar deze Special Edition van Triumph's Supersport racer wordt tegen een meerprijs met enkele extra's ten opzichte van de standaard uitvoering aangeboden. Zo heeft hij als extra's een blauw frame en achterbrug en witte parelmoer kuipen met blauwe stikkers, Rizoma rem- en koppelingshendels met Triumph opdruk, carbon panelen in de topkuip, carbon achterspatbord, carbon hitteschild boven de uitlaat en witte velgstriping. Verder was dit exemplaar door Triumph voorzien van enkele officiële accessoires: in kleur gespoten seatcover, carbon tankpad en Rizoma remolie reservoir met Triumph opdruk voor zowel de voor- als achterrempartij.

6-9-2010_21-11-27

Motorblok
Het 675cc driecilinder motorblok wordt gestart met ingetrokken koppeling en levert bij 12.600 tpm een topvermogen van 126 pk. Het maximale koppel van 73Nm wordt bij 11.700 tpm afgegeven en geeft je absoluut een extra kick ten opzichte van "gewone" 600cc racers. Het vermogen wordt mooi lineair over het toerenbereik afgegeven echter vanaf 8.500 tpm gaat de Daytona er echt goed voor zitten en vlieg je voor je het weet in de toerenbegrenzer, die iets onder de 15.000 tpm ingrijpt. Het gierende en grommende geluid van deze driecilinder is wederom fantastisch en zeer verslavend. Dat alleen is al een reden om er mee te blijven rijden. Het nieuwe instrumentarium geeft ons tijdens de testperiode een gemiddeld verbruik op van 6,5 liter op 100 km. Met een tankinhoud van 17,4 liter kom je dan op een theoretisch bereik van zo'n 270 km.

Uitrusting
Het voor het 2010 model nieuwe instrumentarium heeft naast onder andere de bekende tripstanden, verbruik en gemiddeld verbruik nu ook een laptimer voor gebruik op het circuit. Het zadel zit goed, ook bij stevig stuurwerk. Daarbij vallen je knieën goed in de welvingen van de tank zodat je onder hellingshoek goed steun kan zoeken tegen de tank. Voor wat kleinere mensen zitten de clip-ons wellicht wat aan de lage kant waardoor de polsen wat meer druk te verduren krijgen. Tijdens hete dagen boven de 30° C is de Daytona helaas onbedoeld voorzien van zadelverwarming. Dit wordt veroorzaakt door hitte uitstraling van de uitlaatbocht die rechts onder het zadel omhoog loopt naar de einddemper. Vooral tijdens lagere snelheden speelt dit probleem op. Het ruitje is wat aan de lage kant om goed achter weg te kruipen. Voor aspirant kopers is dit misschien een goede reden om direct het verhoogde ruitje uit de accessoires lijst te laten monteren. In het algemeen kun je de uitrusting zeer spartaans noemen en dat past wel op deze straatlegale circuitracer.

Rijeigenschappen
De Daytona 675 wordt op de weg gehouden door een volledig instelbare 41 mm upside down voorvork en een volledig instelbare achterschokdemper. Deze zorgen ervoor dat de Triumph overal goede grip heeft. De Daytona zijn ligt als een blok op de weg en stuurt zeer vlug en scherp. Het insturen van korte bochten met lage snelheid gaat zeer vlug. Bij het insturen van bochten op hogere snelheid moet je wat meer je best doen mede veroorzaakt door de standaard gemonteerde stuurdemper. De Nissin radiaal gemonteerde vier zuiger monobloc remklauwen in combinatie met de radiale rempomp en 308 mm zwevende remschijven bezorgen de Daytona formidabele remeigenschappen. Licht knijpen met twee vingers is meer dan voldoende om de Triumph serieus af te remmen. Absoluut topremmen.

Conclusie:
De 2010 Triumph Daytona 675 SE is een motor met een geweldig motorblok dat je echt een extra kick bezorgt ten opzichte van de concurrentie, bestaande uit de CBR600RR, ZX-6R, YZF-R6 en GSX-R600. De uitrusting is misschien wat spartaans maar dat past zeker bij deze motor. Met rijeigenschappen en remmen die het opdruk formidabel meer dan verdienen, heeft de concurrentie aan deze Triumph meer dan de handen vol. De prijs voor de Triumph Daytona 675 SE is € 13.490,-. De standaard uitvoering mengt zich met een prijs van €12.890,- goed onder de concurrentie.

Tekst: Paul Reijerse