Spacer Testmotor

Test: TomTom Rider 550 motornavigatesysteem

In 2015 kwam de TomTom Rider 400 uit en sinds die tijd zijn er een aantal kleine aanpassingen aan het systeem gedaan wat resulteerde in de Rider 410 en vorig jaar kwam de Rider 450 uit. Dat waren geen grote updates maar de (kleine) aanpassingen maakte het systeem dat al goed was nét even beter. Nu is de Rider 550 gelanceerd, van buiten duidelijk een doorborduursel op de 400 serie maar van binnen is dit navigatiesysteem flink vernieuwd. Een echte update dus van iets dat al goed was maar hoe goed is de nieuwste TomTom dan?

Test TomTom Rider 550 4

In de doos zitten alle benodigdheden om het navigatiesysteem op een motor te monteren met een buizenstuur. Deze onderdelen zijn vanaf de eerste Rider 400 hetzelfde gebleven. Zou je dus een Rider 550 willen kopen in plaats van je oude Rider 400 dan hoef je niet de hele bedrading opnieuw aan te leggen maar je klikt deze dan zo op je oude laaddock. De handleiding is ook in het Nederlands maar als je het systeem opstart heb je deze eigenlijk niet nodig, het systeem loodst je tijdens de eerste opstart er eigenlijk vanzelf doorheen.

Het eerste nieuwe onderdeel dat je tegenkomt is de WIFI functie. Door de TomTom aan een WIFI netwerk te koppelen geeft deze meteen aan dat er een aantal updates zijn. Het updaten gaat snel, veel sneller dan zijn voorgangers die dit met een USB-kabel moesten doen. Door de nieuwe Quad-Core processor is het apparaat een stuk sneller dan de oude systemen van TomTom en dat is goed te merken. Als alles is geïnstalleerd dan is het navigatiesysteem klaar voor gebruik. Om optimaal gebruik te kunnen maken van de Tomom Rider 550 is het aan te raden om er een communicatiesysteem en een smartphone aan te koppelen. Alleen dan is het mogelijk om nog een aantal nieuwe features te kunnen gebruiken.

Als je een communicatiesysteem aangesloten hebt op het systeem en daarnaast ook een smartphone is deze ook via spraak te besturen. Je kunt dan je muziek instarten of simpelweg naar huis bellen terwijl je de handen aan het stuur kunt houden, dit gaat in combinatie met Siri (Iphone) of Google Now (Android). Ook heeft de TomTom een optie dat hij je appjes en sms berichten kan voorlezen. Onder in het scherm verschijnt dan dat je een berichtje hebt gekregen en door middel van een tikje op het scherm leest het navigatiesysteem deze voor. Of dit nou een goede functie is valt te bezien. Het leidt erg af van datgene dat je aan het doen bent, motorrijden.

De kerntaak van een navigatiesysteem is en blijft natuurlijk navigeren, ongeacht wat er allemaal aan extra dingen op zitten. Het gebruik van de 550 is gelijk aan die van zijn voorgangers (LINK: Test TomTom Rider 450). Overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Het geheel is eenvoudig te bedienen en doet precies wat hij moet doen. De ‘spannende route’ functie is nog steeds erg leuk, een mooie rondrit uitstippelen hoeft opeens geen avond aan tijd meer te kosten. Het berekenen van deze route gaat nu door de Quad-Core processor een stuke sneller dan voorheen. De flitskasten worden goed aangeven, vertragingen op je route geeft de nieuwste Rider weer en het scherm is goed afleesbaar.

Via MyDrive heb je de mogelijkheid om routes te maken en over te zetten naar je systeem. Eenvoudig maak je het type route dat je wilt en als je aangeeft dat deze route ook moet worden opgeslagen op je navigatiesysteem komt deze meteen onder ‘Mijn routes’ te staan in de Rider 550. Ook heeft MyDrive een flink aantal voorgeprogrammeerde routes. Dat er een route in zit van Namibië naar Botswana zal de Nederlandse motorrijder niet veel kunnen schelen maar er zijn toch een flink aantal routes in onze eigen omgeving die het rijden meer dan waard lijken te zijn.

Een navigatiesysteem zoals de TomTom Rider 550 is met €399,- best duur als je bedenkt dat je een smartphone in je binnenzak hebt zitten die dit allemaal best zou kunnen doen. Nu zijn er wel apps die navigeren op de motor mogelijk maken maar die komen nog niet in de buurt van de functionaliteit van de Rider 550. Het wachten is dus op die TomTom Rider App die alles van dit navigatiesysteem laat zien op je telefoon. Tot die tijd zullen we het met de Rider 550 moeten doen.

Conclusie
De TomTom Rider 550 is écht een nieuw systeem dat door zijn Quad-Core processor veel sneller is en daardoor nog prettiger werkt ten opzichte van de vorige TomTom’s. Via stembediening je telefoon kunnen aansturen is een goede aanvulling, het laten voorlezen van berichten van je telefoon is daarentegen een minder goede feature. De mogelijkheid om via WIFI de Rider 550 te kunnen updaten werkt goed. Het gebruik van de 550 is gelijk aan de vorige serie motornavigatiesystemen van TomTom, eenvoudig, overzichtelijk en zeer gebruiksvriendelijk. En dat is eigenlijk waar het om draait en dat maakt de Rider 550 een uitstekend navigatiesysteem. De TomTom Rider 550 is verkrijgbaar voor €399,-.


Tekst en foto’s: Marco Hendriks

Test: TomTom Rider 550 motornavigatesysteem

KTM On Tour Webbanner 300x250

Bridgestone T31

Nieuwsmotor