Spacer Testmotor

Langeduurtest 2018 Kawasaki Z1000SX Tourer

De Kawasaki Z1000SX is de sportieve toermotor op basis van de stoere naked Z1000 naked bike, waarvan de Tourer versie met monokey kofferset, de tankpad en een steun voor het GPS-systeem zo compleet mogelijk als toermotor is. De Z1000SX staat in modeljaar 2018 voor € 15.099 op de prijslijst, daar komt dan nog € 799,- voor dat Tourer pakket erbij, waar ook nog binnentassen bij horen. We rijden het hele motorseizoen 2018 met deze ideaal lijkende combinatie van sportieve basis en toeristische toevoegingen. 

2018 Kawasaki Z1000SX Langeduur Test

Eind 2013 reden we voor het eerst met de Z1000SX tijdens een volledig weggeregende test in Oostenrijk. Die hele test leest u hier: https://www.testmotor.nl/2013/test-2014-kawasaki-z1000sx. Belangrijkste zin uit de test van dit 2014-model: "Waar andere motoren vaak "sportieve tourmotoren" zijn, is de Kawasaki meer een combinatie van een sportieve- en een toermotor in één machine"

12 maart 2018 - Plaats: Hoofddorp - Km. stand: 691
Vandaag krijgen we de sleutels van "onze" Kawasaki Z1000SX van modeljaar 2018, hij is al ingereden maar dat is dan ook alles. Opvallend: er staat daar ook een oudere Z1000SX en het kleurverschil is groot: de oude is 'echt' Kawasaki Limegreen, onze nieuwe Emerald Blazed Green / Metallic Carbon Gray / Metallic Graphite Gray kleurstelling glimt meer maar is veel donkerder groen. Daarna direct door naar Eindhoven voor de eerste fotosessie en dan door een enorme hoosbui weer terug. Fijn dat er Bridgestone S21 banden onder zitten, die doen het goed op het natte asfalt. Eerste indrukken: goede en ruime zit, de bekende Z1000-vibraties, heel veel ruimte in de koffers en vooral een heel soepel motorblok waarmee je vaak toch heel veel te hard rijdt. De waarschuwing voor een lege tank is niet heel duidelijk zichtbaar, net zoals het hele LCD-dashboard wat in het niet valt bij het moderne geweld met TFT-schermen. Gevolg: we rijden een tankstation binnen en tanken 18,2 liter in de 19 liter benzinetank.  

 

2 april 2018 – Plaats: Zwolle – Km stand: 1098 km
Is de Z1000sx een wolf in schaapskleren? Het is een motor met een voorpartij waarvan je toch een beetje moet denken aan de film The Predator, de agressieve lijnen zijn prominent aanwezig en dat is zeker het geval als het ruitje op de steilste stand staat. De zithouding is juist weer relaxt, de positie van de stuurhelften is toch best wel hoog en de kniehoek is ook ontspannen te noemen. Het is een motor die Kawasaki onder het kopje ‘Sport – Tourer’ heeft geplaatst en dat is logisch gezien de koffers en het optionele navigatiesysteem dat keurig onder de tellers is geplaatst. Maar als het een sportieve toermotor is waarom zitten er dan Bridgestone S21 sportbanden onder en geen sport-tour banden zoals de T31??

Z1000sx Test

Het antwoord hierop komt op het moment dat je voor de eerste keer de motor door de 8000 t/min heen jaagt. Hij begint te janken als een wolf (ja, ook met de originele dempers) en opeens is daar het sport gedeelte van de ontspannen zittende Kawasaki Z1000sx. Nu het tempo flink is opgeschroefd is het aan de achterband om grip te houden met de straat. Zou deze daarin verzaken dan hebben we altijd nog het instelbare traction control. De combinatie S21 en de Z1000sx is uitstekend, de motor laat zich eenvoudig over bochtige wegen sturen en ook in lange bochten is hij erg stabiel. Met 142 pk heeft hij geen vermogen van een doorsnee superbike maar eerlijk gezegd is dit meer dan genoeg om flink te kunnen knallen. Het maximale koppel van 111 Nm heeft de motor rond de 7.000 t/min, onder in toeren had de motor misschien wat meer mogen ‘sleuren’ maar verder valt er eigenlijk over het motorblok niets aan te merken.

We kijken uit naar het moment dat we de Z1000sx gaan inzetten in de Eifel, de Hartz, Luxemburg en andere motortrips die nog gaan komen. Gaat de Kawasaki zich daar écht bewijzen? Hoe is de motor als je met een duopassagier een weekend op pad gaat? Zijn de koffers echt zo praktisch als dat ze eruit zien? Is het karakter van het blok datgene dat we zoeken in een sportieve toer motor? We gaan het zien, de eerste 1000 km waren in ieder geval veelbelovend.

Technische gegevens 2018 Kawasaki Z1000SX Tourer

Type motor Vloeistofgekoelde, 4-cilinder 4-takt lijnmotor met DOHC en 16 kleppen.
Cilinderinhoud 1043 cc
Boring x Slag 77 x 56 mm
Compressieverhouding 11,8:1
Maximum vermogen 142 PK (104,5 kW)/ 10.000 tpm
Maximum koppel 111 Nm / 7300 tpm
Remmen, voor Dubbele 300 mm remschijven. Remklauw: vierzuiger, radiale montage, monobloc
Remmen, achter Enkele 250 mm remschijf. Remklauw: Enkele zuiger
Voorvork 41 mm upside-down met instelbare ingaande- & uitgaande demping en veervoorspanning
Achtervering Horizontale back-link met instelbare uitgaande demping en veervoorspanning
Type frame Dubbel aluminium buizenframe
Banden 120/70ZR17M/C (58W) - 190/50ZR17M/C (73W)
L x B x H 2100 x 790 x 1185 (1235 hoogste punt windscherm) mm
Wielbasis 1440 mm
Zithoogte 815 mm
Tankinhoud 19 liter
Rijklaar gewicht 235 kg
Langeduurtest 2018 Kawasaki Z1000SX Tourer

KTM On Tour Webbanner 300x250

Bridgestone T31

Nieuwsmotor