Spacer Testmotor

Langeduurtest 2018 Triumph Speed Triple RS

We reden begin dit jaar met de nieuwe 2018 Triumph Speed Triple RS tijdens de persintroductie in Spanje. Daar waren we zo onder de indruk, dat een langeduurtest niet uit kon blijven! We zijn zeer benieuwd naar de dagelijkse omgang met deze dikke naked, waabij de funfactor en praktische inzetbaarheid de strijd met elkaar aan moeten gaan. 

Eind februari 2018 reden we tijdens de persintroductie al met de 2018 Speed Triple RS.
Deze test leest u hier: http://www.testmotor.nl/2018/test-2018-triumph-speed-triple-s-rs 

17 april 2018 - Plaats: Alkmaar - Km. stand: 40
Zojuist hebben we "onze" langeduurtest Speed opgehaald bij de importeur, met maar 40 kilometer op de teller. Inrijden doen we door het blok steeds rustig rijdend eerst zeer goed op te warmen, daarna niet te gek op het gas, zo weinig mogelik maximale toeren maar wel zoveel mogelijk met wisselend gas vlot doorrijden. De kleurstelling is Crystal White, een zeer fraai fonkelende witte versie met zwart/rode accenten. We missen nog wel de quickshifter, tijdens de presslaunch schreven we al "bij een topmodel als de RS zouden quickshifter/blipper gewoon standaard moeten zijn", maar misschien missen we hem alleen omdat ze tijdens dat evenement wel als accessoire gemonteerd waren. Verder: genieten. Wat een fantastisch geluid, wat een fijne verdeling van het koppel en wat een stoere motorfiets. Mooie details: de dikke, losse letters met Triumph op de tanks en de luxe uitziende Arrow uitlaatdempers.  

16 mei 2018 - Plaats: Leusden - Km. stand: 1401
Nu is hij lekker ingereden! Wat een fijne machine is de Speed Triple RS toch, echt elk rit is een klein feestje, tenzij die alleen over snelwegen gaat. Ondertussen hebben we de eerste 800 km (500 mijl?) beurt achter de rug, die we lieten uitvoeren door Blom Motoren in Leusden, toffe familiezaak in het midden van het land, vlakbij Amersfoort. Daar werd vooral olie & oliefilter vervangen en kregen we de optionele flyscreen gemonteerd, check de video maar. Die is wel miniscuul klein, verschil is dan ook amper merkbaar, maar ziet er wel iets netter uit. Verder geen bijzonderheden.

Een paar losse opmerkingen:
- blok wordt best warm aan rechterkant.
- TFT-dashboard is werkelijk ideaal.
- Onder het passagierszadel is precies ruimte voor ons Abus Sledge schijfremslot. Handig. 
- Koppeling hapt nogal. Beheersing is alles!
- Met redelijk rustig inrijden kwamen we op 1 op 17,97.
- Wheelies gaan héél makkelijk als je de traction control uitzet, ook in de 2e versnelling zonder koppeling.
- dat je voor het uitschakelen van de TC stil moet staan snappen we, maar om het weer ìn te schakelen?
- En waarom moet je na elke keer dat het contact uit was weer je eigen ridingmode zonder TC helemaal inschakelen? 
- In de bar-end spiegels zie je echt genoeg. Slim en mooi.
- tanklampje gaat aan als er nog 4 à 4,5 liter in moet zitten. 
- Keyless contact. In theorie handig, in de praktijk te veel kans op ergens aankomen en de sleutel die nog thuis ligt. 
- Geluid uit de geomologeerde (hoe dan?) Arrows is prachtig donker.
- Schakelen gaat nog steeds wat ruw, quickshifter is besteld maar 'staat in backorder'. 
- Pirelli Diablo Supercorsa SP's zijn werkelijk fantastische banden. Voor het circuit. Gelukkig vangt de traction control op koude en regenachtige dagen veel op, maar we verheugen ons toch nu al op de eerste bandenwissel.  

 

Technische gegevens 2018 Triumph Speed Triple RS

Motorblok Vloeistofgekoelde driecilinder, 12 kleppen DOHC
Cilinderinhoud 1050 cc
Boring/slag 79 x 71,4 mm
Compressieverhouding 12,9 : 1
Topvermogen 150 pk (110 kW) @ 10.500 tpm
Maximaal koppel 117 Nm @ 7150 tpm
Uitlaat Gehomologeerd Arrow 3-1-2 systeem
Versnellingsbak 6 versnellingen, optionele quickshifter
Frame Aluminium twin-spar met enkelzijdig opgehangen swingarm
Voorband 120/70 ZR17 Pirelli Supercorsa SP
Achterband 190/55 ZR17 Pirelli Supercorsa SP
Voorvork Öhlins 43 mm NIX3043 upsidedown met instelbare veervoorspanning, ingaande- en uitgaande demping
Achtervering Öhlins TTX36 monoshock met instelbare veervoorspanning,
ingaande- en uitgaande demping
Voorrem Dubele 320 mm zwevende schijven, Brembo M4.34 monobloc vierzuiger radiaal opgehangen remklauwen. 
Achterrem 255 mm schijf, Nissin remklauw. 
Zadelhoogte 825 mm
Wheelbase 1445 mm
Balhoofdhoek 22,9 graden
Naloop 91,3 mm
Drooggewicht 192
Tankinhoud 15,5 liter
Prijs Nederland (2018) € 18.250,- 

Triumph Motorcycles Nederland website productpagina: http://www.triumphmotorcycles.nl/motoren/roadsters/speed-triple 

Langeduurtest 2018 Triumph Speed Triple RS

KTM On Tour Webbanner 300x250

Bridgestone T31

Nieuwsmotor