Spacer Testmotor

Test van allroad motoren

 Dat de nieuwe Bridgestone Battlax A41 een goede allroad motorband is, valt al op te maken uit de keuze voor af-fabriek “OEM” standaardmontage op populaire adventures als de nieuwe BMW R1200GS, F850GS en de Honda Africa Twin. Daar moet wel bij vermeld worden dat prijs en politiek hierin ook een rol spelen, maar toch is deze aanbeveling al veelzeggend. We...

De Stevio, de Col du Galibier en de Col de la Bonnette zijn voor de doorsnee motorvakantie-vierende motorrijder geen onbekende. Ieder jaar gaan dan ook grote hoeveelheden motorrijders naar het zuiden om daar een aantal dagen te gaan rijden, dit al dan niet met een allroad motor. Maar als je diezelfde allroadrijders vraagt naar de singletracks rondom Granvik, de...

Voor modeljaar 2018 komt Ducati met de Multistrada 1260, waarbij als belangrijkste vernieuwing de cilinderinhoud toeneemt van 1198,4 naar 1262 cc. De vermogenstoename is niet enorm, die gaat van 152 naar 158 PK, het maximale koppel stijgt daarbij met één Nm naar 129. Veel belangrijker is echter dat het koppel in het middengebied bij 5500 toeren wel 18% toeneemt...

De Africa Twin is voor Honda een belangrijk model, de verkoop van deze allroad was in Nederland best positief te noemen voor het Japanse merk. Wij reden de Africa Twin al tijdens de Europese persintroductieop Corsica. Nu hebben we de motor gebruikt voor één week...

 Met de Multistrada MTS1200 opende Ducati frontaal de aanval op de BMW R1200GS. Daar is vorig jaar een “Enduro” versie bij gekomen om de GS Adventure aan te pakken. Als laatste is er daarvan nu weer een...

Honda's nieuwste, en misschien wel de enige échte adventure-motor is de CRF250 Rally. Hij weegt 157 kilo rijklaar, heeft bijna 25 pk en geeft je het gevoel dat je de Dakar rally ermee zou kunnen rijden. Dat laatste zal niet gebeuren maar hij is gemaakt voor offroad avontuur. Het testen van de CRF hebben we dan ook gedaan tijdens een meerdaagse...

De V-Strom 1000 heeft voor modeljaar 2017 een nieuwe restyling gekregen waarbij de punt van de snavel nu direct doorloopt naar de bovenkant van de tank en nieuwe kuipdelen moeten zorgen voor een betere warmteafvoer van het blok. Verder is er een nieuw dashboard, voldoet het blok nu aan de vereiste Euro-4 norm en is de ondersteunende elektronica uitgebreid met...

Om de KTM basis-adventure in 2017 qua naamstelling gelijk te trekken met de rest van Adventure-lijn, heeft KTM de naam van de 1050 Adventure, waarmee we begin 2015 reden

{jcomments on}...

Voor modeljaar 2017 heeft KTM de splitsing tussen straat en offroad in het “adventure” segment duidelijker doorgezet. De KTM 1290 Super Adventure S is nu de volledig straatgerichte versie van de Test:  2017 KTM 1290 Adventure S

Voor 2017 heeft BMW haar belangrijkste model vernieuwd. Niet ingrijpend, maar toch voldoende om de motor vanaf nu aan de Euro4 emissie normen te laten voldoen, waarbij er ook aanpassingen waren voor de versnellingsbak. Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere optische aanpassingen, kleine vinnetjes en een nauwelijks waarneembare “geoptimaliseerde ergonomie...

De 2016 Tiger Explorer XRT is samen met de Explorer XCA het topmodel van de Explorer range, waarvan de XR-serie straat gericht is uitgevoerd en de XC-serie meer offroad is georiënteerd. De dubbele zeshoekige koplampen geven hem een uitgesproken eigen gezicht en vooral de optionele zwarte kofferset maken van het geheel een imposante verschijning. De afwerking...

De typeaanduiding van de nieuwe Honda Africa Twin verraadt wat de intentie van Honda is met deze motor. De letters CRF worden bij de Honda alleen gebruikt bij de offroad modellen en dus lijkt het erop dat men met de CRF1000L niet alleen doelt op straatgebruik maar is de nieuwe Africa Twin meer dan dat en moet hij in staat zijn om verder te gaan dan dat ene...

Als een fabrikant of importeur een motortest organiseert, bepalen zij ook de omstandigheden. Op het circuit kan je niet controleren of de motor waarmee je test helemaal standaard is, of dat hij misschien toch wat geoptimaliseerd is voor deze test. Je kunt geen vermogensbank in je zak stoppen, dus de vermogensopgave controleren gaat ook al niet. Zelfs op straat...

Met als basis de MT09, is de Tracer omgebouwd tot een asfalt-allroad. Met de minimalistisch vormgegeven, maar toch (handmatig) verstelbare ruit, grote handkappen en brede tank is het een hele verschijning. De koplampen (waarvan er maar één brandt), geven niet alleen veel en prettig licht, maar dragen ook bij aan het stoere uiterlijk. Alhoewel het...

De meest opvallende feature van de nieuwe Bridgestone Battlax A40 Adventure motorband is dat hij weliswaar voor de grote en kleinere ‘allroads’ is gemaakt, maar zich daarbij vooral op gebruik op asfalt richt, vandaar ook de benaming ‘Adventure’. De nieuwe Bridgestone Battlax A40 Adventure motorband is in 2015 de opvolger...

Het uiterlijk van een allroad motorband maar toch voor 90% geschikt voor straatgebruik, dat is de nieuwe Dunlop Trailsmart allroad motorband in het kort. De nieuwe band heeft als basis de bekende Trailmax TR91, die door de komst van de Trailsmart dan ook uit de range wordt gehaald. Tijdens verschillende testen van de TR91 kwam volgens Dunlop het slijtagepatroon...

KTM moest de 1150 instap-Adventure zo eenvoudig mogelijk ‘goedkoper’ maken, zowel motorisch als qua uitrusting. Hiervoor bracht men eenvoudig de cilinderinhoud van de 1190 terug naar 1050 cc. Daarnaast werd er elektronisch het nodige aan de het blok gedaan, met het idee hem makkelijk geschikt te maken voor ombouw naar 35 kW en als zodanig beschikbaar...

Ondanks de enorme afmetingen en de 30 liter tank oogt de 2015 KTM 1290 Super Adventure nergens log of lomp, pas als de kofferset gemonteerd wordt zie je dat dit toch echt een motorfiets is om enorme afstanden af te leggen. De afwerking is daarbij van zeer hoog niveau, vooral de in de tank geïntegreerde bochtenverlichting ziet er strak uit, het lullige...

Met verschillende mappings, handkappen, een verstelbaar windscherm, een comfortzadel en cruise control is de 2015 Triumph Tiger 800 XRx de uitgebreide versie van de standaard XR. De 799cc metende driecilinder is behoorlijk veranderd, wat resulteerde in een motorblok dat met 95 pk net zo veel vermogen heeft als zijn voorganger, maar volgens Triumph zelf nu 17%...

Drie jaar nadat Suzuki de V-Strom 650 opfriste, komen de Japanners voor modeljaar 2015 met de V-Strom 650 XT. Een voor het oog ruiger gemaakte versie, met spaakwielen en snavel, zoals we die ook vinden op de V-Strom 1000. De XT kost 700 euro meer dan de normale V-Strom en weegt 8 kilo meer. De basis van de V-STrom 650 XT is nog altijd de 650cc tweecilinder die al...

KTM On Tour

Bridgestone T31

Nieuwsmotor