Spacer Testmotor

Test: 2017 BMW R1200GS

Voor 2017 heeft BMW haar belangrijkste model vernieuwd. Niet ingrijpend, maar toch voldoende om de motor vanaf nu aan de Euro4 emissie normen te laten voldoen, waarbij er ook aanpassingen waren voor de versnellingsbak. Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere optische aanpassingen, kleine vinnetjes en een nauwelijks waarneembare “geoptimaliseerde ergonomie van de kniezone”. Resultaat? De GS ziet er nog steeds machtig en woest uit, al zullen de meningen er tot in lengte van dagen over verschillen of dat nou mooi of lelijk is. Tevens is er flink geschoven met accessoires die nu standaard gemonteerd worden, waarbij er ook twee pakketversies zijn gekomen, de R1200GS Rallye (+€ 694,98) en de Exclusive (+ € 388,91). We reden met de nieuwste GS in de omgeving van Almeria over ondergrond die varieerde van rotsachtige rivierbeddingen tot superstrak asfalt. 

Boxer
De boxermotor is natuurlijk hèt grote “USP” van de R1200GS. Eerlijk gezegd konden we geen verschil met de EURO3-versie ontdekken, maar de manier waarop de 125 PK en 125 Nm eruit komen, waren dan ook al indrukwekkend. Verder is alles in de loop der jaren veel soepeler geworden. Zo is het zijwaartse ‘schudden’ van de liggende tweecilinder bijna weggepoetst; het is er absoluut nog, maar geen enkele keer zorgde dat voor onrust. Nergens hapert de injectie, al smoor je hem met de achterrem af tot je bijna stilstaat op het kleinste haarspeldbochtje, steeds blijft er makkelijk beheersbare trekkracht. Nooit hoef je wachten op vermogen of koppel, altijd komen die er uiterst direct en ‘acuut’ uit. Ook de beruchte cardanreactie van vroeger is niet meer waarneembaar, waarbij de aanpassingen aan de versnellingsbak niet waarneembaar anders zijn zonder direct vergelijk met het oude model. Gecombineerd met de (optionele) quickshifter gaat schakelen heel precies, al moet je in het begin er wel aan wennen van 1 naar 2 een flinke tik te geven, anders wil je nog wel eens in neutraal uitkomen. Dat wennen geldt ook voor de rem, maar dan vooral door de flinke vrije slag die het remhendel heeft, remmen gaat hard en duidelijk, zowel met voor- als achterrem.

Test 2017 BMW R1200GS Rallye Exlcusive 2

Accessoires, opties en pakketten
Over de uitrustingsniveaus van BMW Motorrad kan je een boek schrijven en dat gebeurt ook, de accessoire catalogus is enorm. Voor 2017 is de ASC tractioncontrole daar uit gehaald, want die is nu standaard, maar de veel betere en veiligere DTC-tractiecontrole is wel een optie. Dat geldt ook voor het bijna onmisbare Riding Modes Pro, waarbij je eigenlijk voor een software-upgrade betaalt. Ook het Dynamic ESA, het actieve veringssysteem, is optioneel. Je kunt goed zonder, maar als je het toch erbij koopt werkt het wel sensationeel goed. BMW maakt het trouwens standaard lastig voor testrijders om een basismodel te testen, er worden aan de pers gewoon geen ‘kale’ machine uitgeleend en ook bij dealers staan meestal demo’s die volgehangen zijn met alle mogelijke extra’s. Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat het ooit de bedoeling is dat een volledig originele BMW de showroom verlaat. Daarbij is de optielijst dus wel een flinke studie waard, het duurt echt even voor je zeker weet wat nou wel of niet bij een pakket of optie hoort. 
Qua pakketmodellen heeft BMW met de Rallye en Exclusive de twee meest verschillende richtingen gekozen. De Exclusive ziet er wat chiquer uit door de speciale zijkappen, kleurstelling en goudkleurige remklauwen maar de Rallye steelt wat ons betreft toch de show door (onder andere) het gave lichtblauwe frame, een ander zadel, de lage voorruit met koplampbeschermer eronder en vooral ook de spaakvelgen. Kopers die gaan voor de stoere uitstraling van een GS hebben met de Rallye een prima deal. 

Offroad
Achter de “hard-enduro” voorrijder wordt binnen tien minuten al duidelijk wat de R1200GS aan offroadcapaciteiten in huis heeft. Waar we dachten een paar makkelijke gravelwegen te pakken, staan we al snel in een droge rivierbedding, waar de Dakar-uitrijder laat zien met welk speels gemak dat bij hem gaat. De GS kan het allemaal ècht, maar om van dergelijke enduro-activiteiten te genieten moet je heel serieuze offroad ervaring hebben. Anders is het hard werken en vechten met het flinke gewicht van de 1200, het is nou eenmaal absoluut geen 450cc enduro van een willekeurig crossmerk die je zomaar even overeind houdt als de zwaartekracht het wint van je rijcapaciteiten. Toch aangekomen op de gravelwegen geeft de GS je heel snel dat gevoel terug dat je wat kan op een motor. Makkelijk doorklikken naar de (helaas alweer: optionele) “enduro” stand en voor je het weet sta je voorover tegen de tank geleund, met voor je gevoel de motor heel dwars. Overmoed ligt dan snel op de loer, zoveel vertrouwen geeft de enorme motorfiets. Punt is wel dat dit vertrouwen vooral door optionele zaken als de dynamische traction controle en machtige endurostand komen. Ze worden immers niet standaard ingeschakeld, dit gebeurt alleen tegen meerprijs.

Asfalt
Ook op zeer slechte asfaltwegen schittert de BMW. Als berijder schiet je steeds minder in de stress als de weg opeens vol ligt met van de bergwand afgevallen zand of hobbels. Daarna is een mooie snel stuk met glad asfalt aan de beurt en ook daar is de GS supermakkelijk overheen te knallen. Enige punt waar je daar echt aan moet wennen is de gevoelloze voorkant. Die geeft weinig feedback, maar is wel heel erg goed, wat ervoor zorgt dat je vertrouwen moet opbouwen door zo nu en dan gewoon wat harder in te sturen dan je qua gevoel logisch zou vinden. Maar dan blijkt ook dat eigenlijk prima te gaan, waarop je de grens weer wat verlegt om uiteindelijk te ontdekken dat het allemaal goedkomt. Daarbij zijn de Michelin Anakee 3 banden een prima keuze, als zouden we ons kunnen voorstellen dat experimenteren met andere merken het gevoel aan de voorkant nog verder kan verbeteren. In de Dynamic stand pakt het gas lekker agressief op en is de vering elektronisch zo strak gezet dat snelle bochten ongelooflijk hard genomen kunnen worden. Klein minpunt: ook de Dynamic stand is onderdeel van het (inderdaad: optionele) Riding Modes Pro.

Conclusie
De BMW R1200GS is al jaren de bestverkochte motor van Nederland, België en nog veel meer Europese landen, dat zorgt wel voor polarisatie. Je houdt van de "snavel" of je gruwelt ervan, meer meningen lijken er vaak niet te zijn, daar zal de 2017-versie niks aan veranderen. Als motorfiets blijft de GS vooral héél veel hetzelfde, de veranderingen voor het 2017-model zijn echt minimaal. Onveranderd is ook de nog steeds onmogelijk opgave om niet helemaal los te gaan op de accessoire-gids, want met de basisversie mis je waarschijnlijk wel net de dingen die de GS zo goed maken. Wat betekent dat je zo eerder in de buurt van de 25.000 euro uitkomt dan je eigenlijk zou willen, maar dan heb je ook niet zomaar een motorfiets. In de 2017-versie is er weinig veranderd ten opzichte van het vorige model, maar met name de Rallye-versie zorgt voor een nieuw hoofdstuk in de adventure-uitstraling van de GS. Standaard, Rallye of Exclusive. De 2017 BMW R1200GS blijft een imponerende motorfiets, met ongelooflijk goede rijeigenschappen op zowel onverharde routes als op straks asfalt, plus de wetenschap dat hij alles wat hij uitstraalt ook ècht kan. 

Tekst: Iwan van der Valk Foto's: Jan Starék/BMW

 

Technische gegevens 2017 BMW R1200GS

Motortype lucht-/vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor, 2 bovenliggende nokkenassen en balansas
Boring x slag 101 mm x 73 mm
Cilinderinhoud 1.170 ccm
Vermogen  125 pk (92 kW) @ 7.750 tpm
Koppel 125 Nm @ 6.500 tpm
Compressieverhouding 12,5 : 1
Koppeling meervoudige natte plaatkoppeling, hydraulisch bediend
Secundaire overbrenging cardan
Frame 2-delig, voor- en aangeschroefd achterframe met meedragende motor/transmissie
Voorwielgeleiding / -vering BMW Motorrad Telelever; veerpootdiameter 37 mm, centraal geplaatst veerbeen
Achterwielgeleiding / -vering enkelzijdige swingarm van gegoten aluminium met Paralever; veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar
Veerweg voor / achter 190 mm / 200 mm
Wielbasis 1507 mm
Naloop 99,6 mm
Balhoofdhoek 64,5°
Bandenmaat, voor 120/70 R 19 Michelin Anakee III
Bandenmaat, achter 170/60 R 17  Michelin Anakee III
Remmen, voor zwevende dubbele 305 mm remschijven, vaste 4-zuiger radiale remklauwen
Remmen, achter vaste enkele 276 mm remschijf, zwevende 2-zuiger remklauw
Lengte 2207 mm
Breedte incl. spiegels 952,5 mm
Hoogte zonder spiegels 1412 mm
Zithoogte / onbeladen 850 / 870 mm
Rijklaargewicht 244 kg
Max. toelaatbaar totaalgewicht 460 kg
Tankinhoud 20 liter
Reserve 4 liter
Prijs € 18.594,-
Test: 2017 BMW R1200GS

Nieuwsmotor