Test: Can-Am Spyder 2009

  • Pinterest

Geen motorfiets, geen auto, geen zijspan geen quad, geen trike zoals we die kennen ….. wat is het dan? Dat is de eerste vraag die je je stelt als je met de Can-Am Spyder op pad gaat. Je zitpositie is als die op een motorfiets, maar met uitzicht op twee prominent aanwezige autovoorwielen. Het geheel wordt aangedreven door een Rotax 990 cc V twin, dezelfde als de aandrijfunit in een Aprilla RSV mille, maar nu teruggetuned naar 100pk. Het voelt eerst wat vreemd aan omdat de voorwielen op een andere manier de weg volgen dan je achterwiel. Ook de eerste bocht is een vreemde gewaarwording, zeker omdat je ongemerkt toch de vergelijking met een motorfiets maakt. Omdat je niet meehangt moet je ernaast gaan hangen als bij een zijspan. Bij hogere bocht snelheden neigt hij naar onderstuur (zoekt de buitenkant van de bocht op).

Can Am Spyder

Een motorrijbewijs is niet nodig om de Can-am te besturen, de Can-Am Spyder is hierdoor ook geschikt voor mindervaliden. Bij Voss Oss is het mogelijk om een dag proef te rijden met de Can-Am Spyder, maar om een goede indruk te krijgen van de rij eigenschappen, heb je de machine eigenlijk wat langere tijd nodig. Zeker als je rechtstreeks van een motorfiets afstapt.  Als je het motorfiets gevoel zonder motorfietsrijbewijs wil benaderen is de Can-am een mogelijkheid. Daarbij moet je wel rekening houden dat de voordelen van het motorijden door de brede spoorbreedte teniet worden gedaan. Dat wil zeggen, achteraan aansluiten in de file.

Plaats reactie