Test: Quantya Strada Evo1 - 2009

  • Pinterest

De Quantya Strada is een motorfiets die je niet met een gangbare motorfiets moet en kan vergelijken. Het is inderdaad een motorfiets, maar de aandrijving gebeurt op een heel andere wijze. n.l. elektrisch. De energie wordt daarvoor gehaald uit een pakket batterijen. Via een poelie wordt de kracht daarna overgebracht naar een set ketting en tandwielen, een versnellingsbak ontbreekt. Wegrijden is een kwestie van contact aan, een draai aan de gashandel (podmeter) en met een licht gierend geluid rijd je weg. Naarmate de snelheid toeneemt wordt het geruis van de ketting steeds duidelijker. Remmen doe je met twee handels op het stuur, wat overigens erg goed gaat als gevolg van het lage gewicht en de beperkte snelheid. Wat opvalt is de forse trekkracht/acceleratie vanaf het eerste moment Dit neemt vloeiend toe tot de Quantya zijn afgeregelde topsnelheid bereikt heeft. In het geval van deze Strada is dat 80 km/u, zodat je met deze machine ook op de openbare weg kunt meekomen.

Quantya Strada Evo1

De vering zou wat aangepast moeten worden voor mijn gewicht (93 kg),hij slaat achter wel eens aan. Wat verder nog opviel is dat de (uitschakelbare) thermische beveiliging er bij belasting in zwaar zand, vrij vroeg (na 10 minuten) in springt om de soldeer bevestigingen te beschermen. 5-10 minuten wachten en je kan weer verder. Vooral het korte werk ligt de motor wel. Hij komt dan goed tot zijn recht. Onderhoudskosten motor: Koolborstels per acht 285.60 ex btw : Levensduur gemiddeld 1000 uur op de weg. Opladen accu: Een volle accu verbruikt 2.6 kW. 1 kWh kost 0,20 euro. Voor 2.6 kW kost het 0.2—2.6=0.52 euro. Met 2.6kW kan je 25 km afleggen. Per 100 km kost het opladen 100/25*0.52 = 2,08 euro. Totale verbruikskosten per 100 km is dus 0.68 + 2.08 = 2,76 euro per 100 km. Quantya garandeert minimaal 1000x volledige oplaadbeurten met behoud van zijn capaciteit. Nieuwprijs accu = 5400,00 ex btw. = 6426 euro incl. 19% btw.

Plaats reactie