Test: Honda CBF1000F

  • Pinterest

Op Mallorca werd vandaag de nieuwe Honda CBF1000F voorgesteld aan de Nederlandse motorpers. Hier bleek dat deze "F" weliswaar tijdelijk naast de "oude" CBF1000 wordt gevoerd maar dat dit toch echt de opvolger van de in 2004 geïntroduceerde dikke middenklasser met het Fireblade-blok is. De grootste wijzigingen zijn hierbij de komst van een aluminium frame (afkomstig van de CB1000R), meer prestaties van het motorblok (nu: 107 PK en 96 Nm), een scherper design met 4-in-1 uitlaat en een (zonder gereedschap) in 4 standen verstelbaar windscherm.
Honda Cbf1000f Nieuwsmotor 2010
De nieuwe knipperlichten, achterlicht, dashboard en koplamp zorgen voor een moderner uiterlijk. Rijden met de nieuwe CBF1000 biedt geen grote verrassingen. Dat begint al bij de zithouding die Honda ook nu weer prima voor elkaar heeft. Iets meer vermogen, iets makkelijker sturen en iets meer stabiliteit zijn een logisch gevolg van het sterkere blok en de verstelbare voor- en achtervering, in combinatie met het nieuwe frame. Het blok pakt overal en altijd zonder enig tegensputteren op, om er vanaf zo'n 5000 toeren nog harder aan te gaan sleuren. Daarbij zijn wel wat trillingen voelbaar op handvatten en voetsteunen. Remmen gaat met het gecombineerde ABS (C-ABS) echt zeer goed, al is het in haarspeldbochten niet zo handig als het achterrempedaal ook de voorrem meebedient. Minpunt is de afwerking; een aantal onderdelen zorgen in combinatie met wat piepjes en rammeltjes, alsmede de keuze voor de toch al wat oudere Bridgestone BT57 banden, voor een wat goedkoop totaalbeeld. Dit neemt niet weg dat de CBF1000F een zeer goede middenklasser is, die vooral de wat meer gevorderde rijder door het zeer sterke en soepele motorblok veel rijplezier zal bezorgen.

Plaats reactie