Test: KTM 990 SMT ABS - 2011

  • Pinterest
De KTM SMT is al twee jaar op de markt, met als idee het karakter van een supermoto samengevoegd met de mogelijkheden van een toermachine. In dit geval wil dat zeggen dat de wendbaarheid van de motorfiets en het levendige motorkarakter nog duidelijk op de voorgrond staan. De toereigenschappen zitten in de aangepaste vering en wat ruimere bagage mogelijkheden door middel van kleine koffertjes. Hierin kan je niet meer kwijt dan wat praktische spullen die je meeneemt naar een hotelkamer. Het gemonteerde bagagerekje geeft nog de mogelijkheid tot het meenemen van een extra bagage tas. Tegenwoordig horen bij een motorfiets in het sportief toersegment allerlei elektronische hulpmiddelen die de veiligheid en het comfort moeten verhogen. KTM houdt het bij de 2011 SMT beperkt tot een door Bosch ontwikkeld ABS systeem. Gedachte hierachter is om het ruige karakter van de SMT ABS te benadrukken.

ktmsmtabs2011

Rijden
De krachtbron is de bekende V 75° en 999 cc metende LC8 tweecilinder. Deze levert 115 pk en een koppel van 97 Nm bij 7000 rpm. Zodra je deze slechts 58 kg wegende compacte LC 8 start hoor en voel je meteen dat het een motor is met potentieel. Kort schakelend door de 6 versnellingsbak reageert de KTM SMT ABS fel op het gas en klimt vanaf 3500 tpm snel op in toeren tot de toerenbegrenzer er abrupt een einde aanmaakt. In vergelijk met de SMT die we twee jaar geleden testten voelt de injectie wat verfijnder aan. Met gemak trek je een wheelie op het gas, maar de KTM zal je hier bij normaal gebruik nooit door verassen. De topkuip houdt je lijf goed uit de wind en je hoofd uit de turbulentie. De volledig instelbare vering geeft de voorkeur aan een wat strakkere afstelling bij stevig doorrijden. De radiale Brembo remmen zetten de net geen 200 kg wegende SMT ABS fel en goed doseerbaar stil. Het ABS is onopvallend aanwezig, dit voel je alleen bij aanwezigheid van grind of zand op het wegdek bijna ongemerkt ingrijpen tijdens het remmen.

Zitpositie
De zitpositie is hoog, actief en vrij breed door het supermoto stuur. In combinatie met het lage gewicht en het felle motor karakter ligt de voorkeur van de KTM SMT ABS meer op de bochtige binnenweg dan de snelweg. Onverharde wegen zijn ook mogelijk maar door de gemonteerde straatbanden geen aanrader. De op het stuur gemonteerde spiegels geven een goed en trillingvrij zicht naar achteren. Het brandstof verbruik ligt bij rustig rijden rond de 1:16 maar stijgt met stevig doorrijden tot een forse 1:13. Er is ook voldoende plaats voor een duo passagier die ook nog prettig zit. Het kleine instrumentarium geeft alle benodigde rijders informatie weer via een digitale display en een analoge toerenteller De bedieningsknoppen zit op plaatsen is zoals we die kennen van andere motorfietsen en is voor het ABS model uitgebreid met alarm knipperlicht installatie.

Conclusie:
De KTM SMT ABS hoort zeker in het sportieve toersegment thuis, maar de motorfiets verloochent zijn SM achtergrond allerminst. De (te) kleine koffertjes, bagagerek en de behoorlijke windbescherming maken het overbruggen van grote afstanden goed mogelijk, maar rijdend op de KTM zul je snel kiezen voor de bochtige binnenwegen omdat daar de grootste fun factor ligt. De actieve zitpositie, goed oppakkende injectie en het felle motorkarakter in combinatie met het lichte gewicht, maken dat soort weggetjes tot een waar genot. Het toegevoegde ABS systeem is zoals het hoort ongemerkt aanwezig en heeft daarom geen invloed op het uitgesproken SM karakter van de KTM. De KTM SMT ABS staat voor 13.699 euro inclusief BTW en BPM (maar vreemd genoeg zonder "transportkosten") in de winkel.

Tekst: Andrew Thijssen

2011_KTM_SM-T_ABS_3

2011_KTM_SM-T_ABS_4

2011_KTM_SM-T_ABS_5


Plaats reactie