Test: 2013 Ducati Hyperstrada

  • Pinterest

De Ducati Hyperstrada is een duidelijk verlengstuk van de reeds lang bekende Hypermotard. De kofferset en het ruitje springen als eerste in het oog als je de twee motoren met elkaar vergelijkt, maar er zijn meer verschillen. De zithoogte van de Hyperstrada is lager, de motor is standaard uitgerust met een middenbok, heeft een ander zadel, heeft twee 12v aansluitingen, de passagier heeft beugels om zich vast te houden en de spatborden zijn langer geworden.

 

Motor & elektronica
De 821 cc watergekoelde L-Twin levert een vermogen van 110 pk en heeft 89 Nm aan koppel. De rijder heeft daarbij de keuze uit 3 verschillende rijmodi; Sport, Touring en Urban. Het switchen tussen de verschillende rijmodi gaat gemakkelijk via een knop op de linker stuurhelft. De Ducati voelt in de Sport-modus erg gretig aan, het ride-by-wire systeem registreert iedere minuscule beweging van de rechterhand en geeft dit heel direct door aan het motormanagement. In de Touring-stand heeft de motor nog steeds de volle 110 pk maar is dan dudidelijk beter doseerbaar. In de Urban modus is het vermogen afgezwakt tot 75 pk. Tijdens rijden in de stad kreeg de Touring of de Urban stand van de motor de voorkeur, dit door de wat mildere gasrespons. De motor loopt verdeer soepel op lagere snelheden en het bokken, dat wel eens bij tweecilinders als minder prettig wordt ervaren, valt erg mee bij deze Ducati. De Hyperstrada heeft de neiging om op een constante snelheid wat te schommelen, dit fenomeen is ook wel bekend als 'Konstant Fahr Ruckeln' of KFR. Dit doet de motor het meest in de Sport-stand, in de andere rijmodi doet hij dit ook maar dan in mindere mate. Deze Ducati werd voorzien van het Ducati Safety Pack met instelbaar ABS en DTC (traction control). De mate van ingrijpen hiervan zijn te wijzigen door de knoppen op het stuur. Op het display is duidelijk te zien in welke stand deze is gezet. Het display is overzichtelijk en duidelijk. Naast de gekozen rijmodi geeft deze onder andere ook de omgevingstemperatuur aan, het verbruik, de tijd, koelvloeistoftemperatuur en heeft twee verschillende tripmeters. Helaas is er geen versnellingsindicator aanwezig. De Hyperstrada is zuinig als het gaat om onderhoud, het voorgeschreven onderhoudsinterval is na 15.000 km en om de 30.000 km moet de klepspeling gecontroleerd worden.

Test 2013 Ducati Hyperstrada  1

 

Rijden
Bij het wegrijden valt het meteen op dat de kabelbediende koppeling erg snel aangrijpt, dit vraagt enige gewenning van de berijder. Het vermogen pakt lekker op vanaf zo'n 3000 toeren, rond de 6500 toeren komt het blok pas echt in zijn element en dat houdt pas op als de toerenbegrenzer bij 10000 toeren ingrijpt. De aan de voorzijde gemonteerde vierzuiger Brembo monoblocks doen op een uitstekende manier hun werk, ze zijn goed doseerbaar en als het er echt op aankomt remmen ze hard en precies. De 43 mm upside down voorvork is niet instelbaar maar werkt naar behoren. Aan de achterkant heeft men gekozen voor een Sachs monoshock met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, deze doet onopvallend wat hij moet doen. De veervoorspanning is makkelijk te verstellen door een draaiknop aan de linkerkant van de motor. De motor stuurt uitstekend, vooral de actieve zithouding en het brede stuur geven je het gevoel van maximale controle. Snelle bochtenwisselingen gaan dan ook erg gemakkelijk, de motor leg je eenvoudig op zijn oor en ook bij het uitaccelereren blijft de motor stabiel aanvoelen. 

 

Touring
Als je gaat zitten op de motor ervaar je een zithouding zoals op een supermotard, je zit in de aanvalshouding en ook echt óp de motor. Het zadel voelt stug aan maar door het slim uitgesneden kuiltje is het comfortabel en schuif je niet heen en weer over het zadel. Waar windbescherming bij veel tourmotoren een issue is, kunnen we bij de Hyperstrada er kort over zijn, deze is gewoon goed. Het relatief kleine ruitje haalt de druk van de borst af en je hoofd zit niet in de turbulentie. De koffers zijn gemakkelijk te demonteren en hebben beide een inhoud van 25 liter. Dit is genoeg om een systeemhelm in op te bergen en geeft genoeg ruimte voor een motorvakantie. Met het gebruik van de bijgeleverde binnentas is het geheel ook waterdicht en de koffers zijn door middel van een slotje af te sluiten. Het zicht in de spiegels is redelijk. Tijdens de testperiode verbruikte de Hyperstrada 1 liter per 19 kilometer; met een tankinhoud van 16 liter is de actieraduis een kleine 300 kilometer wat als voldoende mag worden gezien. Het lampje van de reserve is wel wat overenthousiast, deze begint al te knipperen als er nog een liter of 4 in de tank aanwezig is.

 

Conclusie
Op het eerste gezicht is de Ducati Hyperstrada een Hypermotard met koffers en een ruitje maar er is meer. Ducati heeft met de Hyperstrada een agressieve, functionele en sportieve motor in huis, waarmee een motorvakantie prima te doen is. Het gemak van de koffers, het slimme ruitje en de prettige zit voegen het stukje 'touring' toe aan een motor die het sportieve rijden niet uit de weg gaat. De afwerking van de Ducati Hyperstrada is dik in orde en de mooie enkelzijdige achterbrug met de 10-spaaks velgen passen uitstekend bij het geheel. De vermogensafgifte is erg prettig en met 110 pk is er meer dan genoeg aan boord om sportief te rijden. Punt van kritiek is wel het "KFR"-schommelen van de motor op constante snelheden, zoals op de snelweg. Door het brede stuur en de actieve zithouding weet je als berijder meteen waar je aan toe bent en geeft de Hyperstrada gelijk het gevoel waar hij goed in is: sportief motorrijden met een dikke glimlach op het gezicht. De Ducati Hyperstrada is te koop vanaf €14.290,-

 

 

Motor

Type Tweecilinder 11° Testastretta 90° L-Twin met vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 821 cc
Vermogen 110 pk @ 9.250 tpm
Koppel 88 Nm @ 7.750 tpm
Aantal versnellingen 6, constant mesh
Eindoverbrenging O-ring ketting

Chassis
Frame Trellis ALS450 buizenframe
Wielbasis 1.490 mm
Balhoofdhoek 25,5°
Naloop 104 mm
Vering voor 43 mm USD, niet instelbaar
Vering achter Sachs, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar
Veerweg voor 150 mm
Veerweg achter 150 mm
Voorrem Dubbele schijf 320 mm, Brembo radiale 4-zuiger Monoblocs, ABS
Achterrem Enkele schijf 245 mm, Brembo 2-zuiger remklauw, ABS
Voorband 120/70 ZR 17"
Achterband 180/55 ZR 17"

Afmetingen
Lengte 2.110 mm
Breedte 860 mm
Hoogte 1.220 mm
Zadelhoogte 850 mm
Gewicht 181 kg droog
Tankinhoud 16 liter

Prijs € 14.290,-

 

Tekst: Marco Hendriks

Plaats reactie