Test 2013 Suzuki Burgman 650A Executive motorscooter

  • Pinterest

Na 10 jaar is er aan de Suzuki Burgman 650A motorscooter maar weinig veranderd. De voor 2013 vernieuwde motorscooter is dan ook duidelijk nog steeds een Burgman. Wel zijn de lijnen wat strakker geworden, de spiegels wat moderner, de neus wat scherper, de verlichting rondom is aangepakt en ook het technische gedeelte kreeg een update. Verder is de Burgman 650 Executive net zo compleet als zijn voorganger. Hij wordt standaard geleverd met ABS, verwarmde zitting, handvatverwarming, elektrisch inklapbare spiegels en een elektrisch verstelbare ruit.. Ondanks de toevoeging Executive aan de naam is dit het standaard 650A-model.

 

Test 2013 Suzuki Burgman 650A Executive-actie

 

Knoppen
Vanaf het moment dat je op de motor bent gestapt zie je vooral een grote hoeveelheid knoppen aan het stuur. We hebben links de bediening van de handvatverwarming, de schakelaar om de motor van de automaat stand op handgeschakeld te zetten, een tweetal knoppen om handmatig op- en terug te kunnen schakelen, een schakelaar om de spiegels in te laten klappen, bediening van de richtingaanwijzers, claxon, grootlichtschakelaar en de knop om de motor in de sportmodus te kunnen zetten. Aan de rechterkant hebben we de dodemansknop, startschakelaar, gevarenlicht en de bediening van de ruit. Last but not least hebben we nog een schakelaar op het midden van het dashboard zitten voor de zittingverwarming. Het is een hele rits met knoppen, maar alles is goed te bedienen en het is vrij snel duidelijk waar alles voor dient. De tellerpartij is compleet vernieuwd. Waar bij het vorige type de tellers leken op die van een computerspelletje, is het bij de huidige Burgman prima in orde. Er zijn 2 analoge klokken voor het toerental en de snelheid, met in het midden een scherm met informatie over de buitentemperatuur, kilometerstand, brandstof en een digitaal klokje.

Een motorfiets. Maar dan anders.
Om met de minpunten te beginnen: op de snelweg staat bij ons de ruit in de hoogste stand maar dan is voor een bestuurder met een lengte van 1.82 de turbulentie behoorlijk aanwezig. Nog een minpunt van de Burgman is de positie van de spiegels, een groot gedeelte van het zicht wordt in beslag genomen door je handen die het stuur vast hebben en dat is storend en onveilig. Verder is de zithouding comfortabel, voetjes naar voren en je zit lekker ontspannen. Als je de motor voor plezierritten gebruikt is de power modus een prettige bijkomstigheid. Je merkt dat daarmee de motor een stuk directer reageert op het gas, het toerental een stukje hoger gehouden wordt en ook het afremmen op de motor doet hij dan een stuk sterker. De funfactor krijgt hiermee ook een boost en we ervaren dan ook meteen de beperking van de scooter als het gaat om de grondspeling, de middenbok heeft dan ook meerdere malen het asfalt geraakt. Eenmaal weer terug in de normale rij modus voelt de gasreactie meteen anders aan. Als je nu gas geeft dan is het net of je aan een stuk elastiek trekt vergeleken bij de gasreactie in de power modus. Gas open, even wachten en ....... Ja hoor, daar gaan we dan. Bij het vorige type, dat we ook gereden hebben, was dit minder merkbaar maar daarbij was ook het verschil tussen de standaard modus en de power modus een stuk kleiner. Naast de normale rijmodus en de sportmodus is er ook nog een mogelijkheid om zelf te schakelen. Leuk dat het kan, maar een beetje overbodig als je al 2 verschillende rijmodi hebt die ervoor zorgen dat de motor breed genoeg inzetbaar is: aan de ene kant zuinig en ontspannen en aan de andere kant lekker vlot toeren. De remmen van de Burgman zijn in orde en ook de standaard meegeleverde ABS grijpt goed in. Dit hebben we onvrijwillig ervaren op een natte snelweg, waarbij een medeweggebruiker het nodig vond om opeens van baan te wisselen. Vol in de remmen, de ABS grijpt keurig in, netjes weg kunnen sturen en de weg kon weer vervolgd worden.

Forenzen of fun?
Door zijn ruime opbergmogelijkheden, zijn relatief zuinige brandstofverbruik (1:21) en zijn praktische inzetbaarheid is de Burgman voor de forens een uitstekende motor. Toch is het voor de woon-werk-rijders wel een prijzig vervoersmiddel. De aanschafprijs van net geen € 12.000,- is zo ongeveer gelijk aan de prijs van een Suzuki Swift auto. Maar daarentegen ga je met een Suzuki Swift niet zo lekker tussen de file door. De Burgman is toch echt wel een motor waarop je veel plezier kan hebben en die mag best gezien worden als een volwaardige motor. Een weekendje naar de Eifel met de Burgman is echt geen straf, de 50 liter opbergruimte onder de zitting is precies genoeg om je bagage voor het weekend in op te slaan.

Conclusie
De 2013 Suzuki Burgman 650A Executive is comfortabel, rijdt vlot, is zuinig en is goed te gebruiken voor plezierritten. Door de ruime opbergmogelijkheden is hij prima geschikt voor woon-werk verkeer en de power modus zorgt voor de funfactor. Helaas is de windbescherming niet wat je ervan mag verwachten en krijgen de spiegels een onvoldoende doordat de helft van de spiegels gevuld zijn met het beeld van je handen. Verder is de grondspeling wat beperkt maar aan de andere kant het blijft natuurlijk wel een motorscooter. Maar, het is wel een motorscooter die je voor een groot deel het plezier meegeeft dat je beleeft tijdens het motorrijden. De Suzuki Burgman 650A Executive is te koop voor een bedrag van €11.999,- (exclusief €329,- afleveringskosten).

 

 

MOTORTYPE 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, tweecilinder in lijn
CILINDERINHOUD 638 cm3
AANTAL KLEPPEN PER CIL. 4
BORING X SLAG 75,5 mm x 71,3 mm
MAXIMUM VERMOGEN 41 kW (55 pk)/ 7.000 t.p.m.
MAXIMUM KOPPEL 62,0 Nm/ 5.000 t.p.m.
BRANDSTOFTOEVOER Injectie
STARTSYSTEEM Elektrisch
TRANSMISSIE CVT duwschakelband (automaat + 6 versnellingen SECVT)
TOTALE LENGTE 2.260 mm
TOTALE BREEDTE 810 mm
TOTALE HOOGTE 1.435 mm
WIELBASIS 1.595 mm
ZITHOOGTE 750 mm
BODEMVRIJHEID 130 mm
RIJKLAAR GEWICHT 225 kg 
VOORWIELOPHANGING Telescopische voorvork, schroefveren, oliegevulde schokdempers
ACHTERWIELOPHANGING Swingarm, schroefveren, oliegevulde schokdempers
veervoorspanning volledig instelbaar
REMMEN VOOR/ACHTER dubbele 260 mm schijven voor / 250 mm schijf achter / ABS
VEERWEG VOOR/ACHTER 100 mm / 100 mm
BANDEN VOOR/ACHTER 120/70R15 M/C
160/60R14 M/C
BRANDSTOFTANKINHOUD 15 liter

Plaats reactie