Langeduurtest: Continental Road Attack 2 Evo

  • Pinterest

De Continental Road Attack 2 heeft een opvolger, de Road Attack 2 Evo. De grootste verschillen met zijn voorganger zijn dat de motorband nu één milimeter meer profiel heeft, de slijtage-indicatoren anders gepositioneerd zijn en de band is uitgevoerd met een ander profiel en een nieuwe compound om prestaties op een natte ondergrond te verbeteren. De banden zijn gedurende de testperiode gemonteerd onder een KTM Superduke 990, de motor is hoofdzakelijk gebruikt voor woon werk verkeer en (flink) sportieve ritten.

 test conti road attack2 evo

De weersomstandigheden tijdens de eerste rit waren nat en koud. Perfect om te voelen hoeveel grip deze banden eigenlijk leveren als ze nieuw zijn. Het Traction Skin van Continental heeft juist als doel om de inrijperiode drastisch te verkorten ten opzichte van een band die dit niet heeft. Het Traction Skin doen zijn werk daar goed, er is bij de nieuwe set wel degelijk een groot verschil te voelen met conventionele banden. De EVO biedt veel vertrouwen en ook bij stevig doorrijden heeft de band geen steek laten vallen. De achterband begon na 6000 km wel een vlak stuk te krijgen op het loopvlak. Oorzaak hiervan zijn toch wel de vele snelwegkilometers, maar met een kleine 10.000 km voor vervanging is de kilometrage van de Road Attack 2 Evo zeker acceptabel onder een motor als de Superduke.

De KTM is een motor die veel vraagt van de banden, het karakter van deze 990cc tweecilinder nodigt in combinatie met de sportieve rijeigenschappen uit om flink door te rijden. De Road Attack 2 Evo blijkt dan een goede combinatie te zijn met de Superduke. In eerste instantie waren er wat twijfels om de sport-toerbanden onder de KTM te monteren, maar deze twijfels werden snel weggenomen door de prestaties van de "Conti's". Als de banden koud zijn is het gripniveau al meer dan acceptabel en eenmaal op temperatuur doet de band weinig onder voor een sportievere motorband. Het stuurgedrag is neutraal, de band richt zich nagenoeg niet op tijdens het remmen en in bochten met hoge snelheid is de motor makkelijk van richting te veranderen. De Road Attack II EVO heeft ook flink wat snelwegkilometers te verduren gehad, op de achterband is er een klein vlak stuk zichtbaar geworden maar tijdens het rijden is daar qua stuureigenschappen nog niets van te merken. De rechtuitstabiliteit op hoge snelheden is en blijft ook goed en de prestaties op nat wegdek zijn uitstekend. In de regen blijft het vertrouwen in de Evo 2 aanwezig, de grip is dan nog dermate dat het maken van een regenwheelie geen probleem is. De aanpassingen die Continental heeft gemaakt ten opzichte van de vorige Road Attack 2 werpen duidelijk hun vruchten af.

Conclusie
De Continental Road Attack 2 Evo is niet alleen geschikt voor de (sportieve) toerrijder maar ook een groot gedeelte van de supersport rijders hebben meer dan genoeg aan deze band. De rij-eigenschappen van deze Conti zijn in alle weersomstandigheden prima, zelfs op nat wegdek heeft de band geen enkele misstap begaan, terwijl er toch stevig werd doorgereden. De Conti doet dus waarvoor hij is gemaakt, hij heeft een goede levensduur met de mogelijkheid tot sportief rijgedrag.

 Tekst: Hans van der Hoek - Foto's: Marco Hendriks

Beschikbare maten:
Voorband
120/70 ZR 17 M/C (58 W) TL
110/80 R 19 M/C 59 V TL

Achterband
150/70 R 17 M/C 69 V TL
160/60 ZR 17 M/C (69 W) TL
180/55 ZR 17 M/C (73 W) TL
190/50 ZR 17 M/C (73 W) TL
190/55 ZR 17 M/C (75 W) TL

De advies verkoopprijs van een set Continental Road Attack 2 Evo (120-70/17 180-55/17) is €379,-

Wellicht ook interessant:

Test: Michelin Pilot Road 4
Langeduurtest: Bridgestone T30 GT
Test: Pirelli Angel GT

Plaats reactie