Test: 2015 Aprilia RSV4 RF

  • Pinterest

Met de komst van de nieuwe 2015 Aprilia RSV4 RR belooft Aprilia, na vele successen in het World Superbike kampioenschap, de straatmotor nog verder te hebben verbeterd. Met maar liefst 201 pk aan het achterwiel en een paar kilo minder wordt de Aprilia RSV4 nog meer een rasechte Superbike. Om dit te vieren brengt Aprilia naast de standaard RR 'straatversie' de exclusieve RF (Racing Factory) versie uit met een gelimiteerde oplage van 500 stuks. De RF biedt als extra's aluminium gesmede wielen, instelbare Öhlins vering plus stuurdemper en een speciale kleurstelling, afgeleid van de World Superbike racemotoren. Testmotor.nl kreeg de kans om de Aprilia RSV4 RF -nummer 77 van de 500- op het zojuist nieuw geasfalteerde Misano World Circuit Marco Simoncelli te testen.

Test 2015 Aprilia RSV4 RR RF Misano

Sturen
De motor oogt qua uiterlijk niet heel anders dan het 2014 model, een meer aerodynamische top-kuip, vernieuwde spiegels met LED verlichting en nieuwe kleurstellingen onthullen dat het om het 2015 model gaat. Als de motor voor het eerst gestart wordt lijkt er geen Superbike maar een GP motor te worden warm gedraaid, uit de uitlaat komt een ongelofelijk diepe sound die warm en rauw tegelijk is. De eerste aanraking met de motor is goed, een pure racer. Het enige dat verraadt dat het hier ook om een straatmotor gaat, is het net iets te zachte en comfortabele zitje. De voorkant van de motor geeft enorm veel vertrouwen, waarbij hard insturen over de curbstones geen enkel probleem is en de motor geen krimp geeft. In de snelste knik van het circuit, waar je toch vol in de vierde versnelling doorheen knalt, beweegt de RSV4 iets aan de voorkant, maar geeft je het volle vertrouwen dat dit prima kan. Ook in de langzamere sectoren van het circuit geeft de voorkant veel vertrouwen, je hoeft de bocht maar iets verder in te kijken en de motor volgt automatisch. Vooral de souplesse en het gevoel dat het vernieuwde motorblok hierbij afgeeft, speelt daarin een enorm grote rol. De motor voelt tijdens het omgooien zelfs aan als een 600, zo ontzettend makkelijk gooi je hem van volle rechterhellingshoek naar volle hellingshoek aan de andere kant. Dat is ook de enige gelijkenis met een 600, zodra je het gas echt opentrekt voel je het vermogen en kun je haast niet geloven dat het om een enorme 201 pk gaat.

Niet alleen het sturen en vermogen zijn erg goed aan deze motorfiets; de Brembo M430 radiale remklauwen en rempomp geven een ongelofelijke kracht bij het aanremmen vanaf hoge snelheid. De aangepaste en zogenoemde ‘ergonomische’ kuip van de RSV4 biedt amper windbescherming, met mijn 1.79m moet ik behoorlijk mijn best doen om achter het ruitje te kruipen. Gelukkig heeft Misano geen echte lange rechte stukken, waardoor dit niet echt hinderlijk is. Op een circuit met een lang recht stuk of op de Duitse autobaan zal deze ruit echter zeker te weinig bescherming geven.

Elektronica
De Aprilia RSV4 is voorzien van vrijwel alle mogelijke elektronica die tegewoordig beschikbaar is. Aprilia noemt het complete elektronicasysteem APRC (Aprilia Performance Ride Control), wat bestaat uit traction control, achterwiellift-beheersing, wheelie control, launch control en een quickshifter, allemaal instelbaar en uiteraard ook uit te zetten. De traction control werkt zo nauwkeurig dat alleen de knipperende lampjes en het hoorbaar licht ingrijpen deze verraden. Wel geeft de traction control zoveel ver-trouwen dat je ronde na ronde het gas steeds eerder en harder durf open te trekken. Daarnaast werkt ook de wheeliecontrol erg goed, volgas een bocht uit in stand 2 van de 3 doet enkel je voor-wiel licht omhoogkomen, waarbij doorschakelen met een zwevend voorwiel opeens iets natuurlijks lijkt te zijn. De quickshifter zorgt voor het laatste stukje racebeleving zodat er opgeschakeld kan worden zonder te koppelen of het gas te lossen. Dit werkt soms wel nogal rauw, waardoor het overschakelen op hoge toeren niet altijd even soepel aanvoelt.

Daarnaast heeft de RSV4 ride by wire en nog drie verschillende mappings, S - Sport, T - Track en R - Race en is voorzien van Race ABS. Wat nieuw is op de motor is de steun voor een smartphone, waarvoor zowel voor iPhone als Android de V4-MP app te downloaden is. Deze telemetrie- annex datalog-app is erg uitgebreid en geeft onder andere informatie over je acceleratie, bocht informatie, ronde-tijden, hellingshoek, remkracht en nog veel meer.
Omdat de smartphone via USB in contact staat met de motorfiets kun je via de app de motor extra goed instellen door de wheeliecontrol en traction control vooraf per bocht te bepalen. Daarvoor zijn de grote bekende circuits zoals Misano, Assen en Jerez al voorgeprogrammeerd op een ideale setting. De hoeveelheid elektronische mogelijkheden en vooral de bediening hiervan maken het geheel toch flink ingewikkeld. Ook de hoeveelheid informatie over de mapping en stand van de traction control maken het wat moeilijk de snelheid op het dashboard af te lezen.

Conclusie
Omdat de RSV4 zich zo ontzettend makkelijk laat berijden, is hij in principe ook nog steeds geschikt als ultieme straatmotor waar je ontzettend veel plezier mee kan hebben en je met de indrukwekkende sound iedereen z’n hoofd laat draaien. Echter, voor straatgebruik is de zithouding en 201 pk iets te racy en is het elektronisch pakket te uitgebreid en grotendeels overbodig. Dat de Aprilia RSV4 een prachtige motor is is al jaren bekend, maar met de veranderingen aan de RR en RF versie is de RSV4 voor 2015 een meer dan complete superbike geworden, met de nadruk op super. Alles klopt aan deze motor, het vermogen is overweldigend maar voelt goed handelbaar, de remmen zijn onwaarschijnlijk goed, hij stuurt vlijmscherp en geeft ontzettend veel vertrouwen. Na een aantal rondes voel je je bijna een echte World Superbike coureur. 

Tekst: Ilja Pokorny - fotografie Aprilia

Technische gegevens 2015 Aprilia RSV4 RF [RR]

Type motor 65 graden V4, 4-takt, watergekoeld
Cilinder inhoud 999,6 cc (78 x 52.3 mm)
Maximaal vermogen  201 pk (148 Kw) @ 13.000 tpm
Maximaal koppel 115 Nm @ 10.500 tpm
Versnellingen 6 versnellingen
Rijwielgedeelte Aluminium frame met instelbare balhoofdshoek, hoogte motorblok, hoogte swingarm.
Banden, voor 120/70 ZR 17 Pirelli Diablo Supercorsa SP
Banden, achter 200/55 ZR 17 Pirelli Diablo Supercorsa SP
Remmen, voor Dubbele 320mm zwevende schijven, Brembo M430 Monoblock remklauwen, vier zuigers, radiale rempomp.
Remmen, achter 220mm schijf, Brembo remklauw, tweezuiger
Vering, voor Öhlins 43mm [Sachs]
Vering, achter Öhlins racing monoschok [Sachs]
Tankinhoud 18,5 liter (4 liter reserve)
Drooggewicht 180 kilo (zonder accu en vloeistoffen)
Prijs €23.795,- [€ 19.795,-]

Plaats reactie