Test: 2015 MV Agusta Stradale 800

  • Pinterest

MV Agusta heeft haar driecilinder-range uitgebreid met de Stradale 800. Deze nieuweling met supermotard-achtig uiterlijk is afgeleid van de Rivale, waarvan de rijeigenschappen en uitrusting zijn aangepast waardoor met de Stradale niet alleen sportief gereden kan worden. Dankzij een mindere steile balhoofdhoek, grotere naloop, langere achterbrug en aangepaste vering heeft de Stradale aan stabiliteit en comfort gewonnen en kan daardoor volgens de makeers breder ingezet worden.

Test 2015 MV Agusta Stradale 1

Het eerste rondje om de motor levert gelijk een goede eerste indruk op; hier staat een exclusief ogende motor met een afwerking die kwaliteit uitstraalt. Hoog op de poten, kort van bouw, drie vierhoekige uitlaatdempers, enkelzijdige achterbrug, los achterspatbord en het mooie vakwerkframe zijn zaken die meteen in het oog springen. De koffers, uitgevoerd als harde en vormvaste zadeltassen, passen hierbij zeer mooi in het geheel. Dit zonder afbreuk te doen aan het design en samen met de in hoogte verstelbare ruit en handkappen met geïntegreerde knipperlichten wordt direct de verwachting gewekt dat het hier om meer gaat dan alleen een funbike. Op het kleine, maar overzichtelijke en goed afleesbare, digitale display van de cockpit is naast de snelheid en het toerental ook plaats voor een versnellingsindicator en tijdklokje. Daarnaast zijn de instellingen voor de rijmodi, tripmeters, traction control en de ABS eenvoudig in te stellen met een tweeknops bediening op de linker stuurhelft.

Rijeigenschappen
Het getrapte zadel ziet er niet alleen fraai uit, maar heeft ook een perfecte ruime zit als je op de motor plaats neemt. Samen met de laag geplaatste voetsteunen levert dit een ontspannen zithouding op met voldoende beenruimte onder de tank, ook voor de langere motorrijder. Met een zadelhoogte van 870mm zit je niet alleen hoog op motor, maar zit je er gevoelsmatig ook bovenop en lijk je pal op het voorwiel te zitten. De korte afstand tot het stuur is in het begin even wennen, maar dat weet je op een gegeven moment toch wel te waarderen. Dit geldt echter niet voor lange ritten, de actieve en sportieve zithouding met gebogen armen is bij sportief rijden erg prettig, maar voor lange snelwegritten veel minder comfortabel.

Nadat je de motor met een stevige ‘klak’ in de eerste versnelling hebt gezet, kan je met de licht en goed doseerbare hydraulisch bediende koppeling soepel wegrijden en daarbij gebruik maken van de standaard gemonteerde quickshifter, zodat je zowel op- als terug kunt schakelen zonder de koppeling erbij te hoeven pakken. Geheel foutloos gaat het schakelen niet altijd, de ene keer gaat het soepel en zoals het hoort, maar soms ook onhandig en met horten en stoten. Toch geeft het een funfactor waardoor je geneigd bent (veel) vaker te schakelen dan strikt noodzakelijk is. De versnellingsbak is an sich trefzeker en een ongewilde neutraalstand komt dan ook zelden voor.

Door de aangepaste geometrie heeft de Stradale gewonnen aan rechtuit stabiliteit, stuurt ook makkelijk en neutraal een bocht in en houdt daarbij de ingezette lijn mooi vast, maar echt flitsend is het allemaal niet. Je zult hem steeds de bocht in moeten dwingen, niet overdreven of erg hinderlijk, maar het gaat ook niet helemaal vanzelf. Gaat het tempo omhoog, dan voel je beweging in de motor komen als het wegdek wat minder strak wordt. Naast de veervoorspanning zijn echter, zowel bij de Marzocchi voorvork als de Sachs achterschokdemper, de in- en uitgaande demping instelbaar zodat je de motor naar believen af kunt stellen op meer comfort of sportief sturen. De radiale 4-zuiger remklauwen van Brembo aan de voorzijde zijn hierbij prima te doseren, met meer dan voldoende vertraging voor elke rijstijl en ook de achterrem met de 2-zuiger Brembo’s is echt bruikbaar. Ga je de snelweg op, dan merk je dat het in hoogte verstelbare ruitje goed zijn werk doet, het houdt prima de winddruk van je borst weg, zonder dat je last krijgt van turbulentie rond je helm, maar boven de 150 km per uur merk je wel dat er koffers aan de Stradale hangen. Hij wordt dan snel licht in het stuur, wat de gemoedsrust niet ten goede komt, zodat je gelijk weer weet dat je met koffers niet zo hard hoort te gaan.

De technische betrouwbaarheid van een motor is in een korte testperiode natuurlijk niet te controleren, maar na een paar dagen in de stromende regen te hebben gereden bleek het starten een probleem te worden. Verschillende keren weigerde de Stradale alle dienst na een tussenstop, waarbij een druk op de startknop soms wel, maar net zo vaak geen resultaat opleverde; uiteindelijk kwam er zelfs in het geheel geen reactie meer. Regen die de elektronica beïnvloedde was de eerste verdachte, maar een defecte koppelingsschakelaar, die dienst doet als startbeveiliging, bleek de oorzaak van de malaise te zijn geweest.

Motorblok
Met zijn 115 (krukas) pk’s bij 11.000 toeren en 78,5 Nm koppel bij 9.000 toeren heeft het trillingvrije driecilinderblok meer dan voldoende in huis om je zowel sportief uit te leven, als rustig te toeren. Stationair draaiend maakt het blok wel veel mechanisch gelui,d wat overigens grotendeels verdwijnt bij ingetrokken koppeling. Ook onder de 3.000 toeren laat het blok zich horen, maar trek je daarboven het gas vol open, dan loopt het spatzuiver met een mooie lineaire vermogensopbouw en prachtige sound naar de 12.000 toeren, waarna de toerenbegrenzer beheerst ingrijpt. De Stradale heeft 3 standaard rijmodi: Sport, Normal en Rain en een individueel instelbare custom-stand. In de Sport map is de volle 115 pk beschikbaar en is de quickshifter volledig te gebruiken. In Normal en Rain is slechts 90 pk beschikbaar, waarbij de Rain stand het vermogen er wat softer in laat komen. De Traction Control is in meerdere stappen instelbaar, als ook de mate waarin het ABS ingrijpt en de anti wiel lift verhindert bij stevig remmen dat het achterwiel los komt of grip verliest. Het gemiddeld benzineverbruik in de Sport stand komt bij stevig tempo uit op 1 liter per 14,5 km, wat met de beperkte tankinhoud van slechts 16 liter een actieradius van zo’n 230 km oplevert.

Conclusie:
De Stradale 800 is een exclusieve, mooi afgewerkte en sportief ogende supermotard met koffers dat van alle moderne gemakken is voorzien. Het motorkarakter en de geometrie laten een brede inzetbaarheid toe, waardoor de Stradale in te zetten is voor zowel sportief gebruik, woonwerk verkeer als een toertripje naar de Eifel. Voor de echt lange afstanden zijn de sportieve zithouding, de kleine koffers en de kleine 16 liter tank de beperkende factor. De Stradale is stevig geprijsd, maar daar krijg je wel een allround motor met pittig motorblok en veel extra’s als instelbare rijmodi, Traction Control, ABS, anti-achterwiellift en een quickshifter voor terug. De Stradale 800 komt uit in de kleuren Pearl White/Sand Metallic Grey, Red/Silver en Bronze Metallic/Pearl White en heeft in Nederland een prijs van 15.590,00 euro (incl. BTW en BPM).

Tekst: Dirk van het Hekke - Fotografie: Antony Schraven

Technische specificaties 2015 MV Agusta Stradale 800
Motor Driecilinder 4 takt met 4 kleppen per cilinder
Cilinderinhoud 798 cm3
Compressieverhouding 13.3:1
Boring x slag 79.0 mm x 54.3 mm
Max. Vermogen (aan de krukas) 84.5 kW (115 pk) bij 11.000 toeren/min.
Max. Koppel 78.5 Nm bij 9.000 toeren/min
Koppeling Hydraulisch, nat multi-disc
Wielbasis 1460 mm
Lengte 2130 mm
Breedte 890 mm
Zadelhoogte 870 mm
Naloop 109 mm
Droog gewicht 181 kg
Benzinetank 16 l
Maximum snelheid 214.0 km/h
Voorvork 43 mm Marzocchi upside down, in- en uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar
Achterveer Sachs, single shock, in- en uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar
Remmen voorzijde Dubbele zwevende schijven Ø 320 mm met Brembo 4 zuiger radiale remklauwen
Remmen achterzijde Enkele schijf Ø 220 mm met Brembo 2 zuiger remklauw
ABS System Bosch 9 Plus met RLM (Rear wheel Lift-up Mitigation)
Voorwiel Aluminium 3.50 ” x 17 ”
Achterwiel Aluminium 5.50 ” x 17 ”
Voorband 120/70 - ZR 17 M/C (58 W)
Achter 180/55 - ZR 17 M/C (73 W)

Plaats reactie