Spacer Testmotor

Test: 2015 Suzuki GSX-S1000A

De GSX-S heeft een sportieve en agressieve uitstraling, waarbij niet alleen het hoog geplaatste kontje voor de strakke looks zorgt, maar vooral het scherpe lijnenspel aan de voorzijde draagt hieraan bij. De tank loopt netjes over in de radiateurcover en de onderspoiler zorgt hierbij niet alleen voor een extra sportieve tint, maar neemt ook nog eens een flink deel van het zicht op de reusachtige uitlaatcollector onder het blok weg. Er kan worden volstaan met een kleine uitlaatdemper, waardoor de 'banaanvormige' achterbrug goed te zien is. Voeg daarbij de laag geplaatste koplamp-unit met externe led-stadslichten plus de goudkleurige upside-down voorvork en het plaatje klopt echt. Op de flinke taartschep met kentekenplaat na dan, deze verstoort het stoere uiterlijk enorm. 

Test 2015 Suzuki Gsxs 1000 1

Rijeigenschappen
Neem je plaats op de GSX-S dan merk je dat het ook qua zithouding goed voor elkaar is. De plaats van de voetsteunen zorgt weliswaar voor een scherpe kniehoek, maar samen met het 810 mm hoge zitje en het brede Renthal-fatbar stuur zorgt het toch voor een actieve maar ontspannen zithouding. Ook voor de lange motorrijder is er meer dan voldoende beenruimte onder de tank, waarbij het zadel ook nog eens voldoende ruimte biedt om te gaan verzitten voor het sportievere stuurwerk, de zithouding is echt uitstekend.

De koppelingshandel is weliswaar niet verstelbaar, maar toch goed bereikbaar en licht te bedienen zodat je gecontroleerd en met souplesse weg kunt rijden. Op lage snelheid is de GSX-S erg wendbaar en mede door de korte draaicirkel en het brede stuur kun je moeiteloos door het stadsverkeer heen laveren. Veel hoef je hierbij niet in de prima werkende versnellingsbak te schakelen, zelfs in de hoogste versnelling pakt het blok al vanaf 1500 toeren mooi op zonder te bokken of rare geluiden te maken. De viercilinder loopt ook zeer mooi en spatzuiver, zonder mechanische bijgeluiden. Tenminste, als je gaat versnellen of op het blok gaat afremmen. Op nullast, dus bij constant toerental, loopt het blok namelijk wel onregelmatig, al verdwijnt die onregelmatige loop van het blok direct bij het minst of geringste streepje gas meer of minder. De gasdosering luistert erg nauw vanwege het gevoelige aan/uit effect. Niet echt hinderlijk, want je went er al snel aan en na een tijdje valt het je niet eens meer op.

De GSX-S is zeker niet alleen een motor om te showen. Integendeel, vol accelererend naar zijn top van 240 km/uur blijft het geheel super strak en stabiel aanvoelen, zonder enig spoortje van onrust in het frame. Hij is ook zeer wendbaar en lichtvoetig, waarmee je uitermate sportief kunt rijden. Niet alleen op straat, maar ook op het circuit kun je hier veel plezier mee beleven. Of het nu snelle of langzame doordraaiers, links-rechts combinaties of haakse hoeken zijn; het kost de GSX-S totaal geen moeite, ook niet als je het tempo er zeer stevig in hebt. Een bocht inkijken is de bocht nemen en ondanks de 190 mm brede Dunlop Sportmax achterband is het stuurgedrag flitsend en lijkt het allemaal vanzelf te gaan. Er is totaal geen onder- of overstuur en heb je een bocht verkeerd ingeschat, dan is de GSX-S kinderlijk eenvoudig te corrigeren. Ook remmend in de bocht richt de GSX-S zich niet op en blijft keurig zijn lijn houden. Je hoeft ook niet bang te zijn om iets aan de grond te rijden. Er is namelijk zoveel grondspeling dat je de randen van de achterband vol gebruikt zonder dat de lefknopjes het asfalt raken. De standaard settings van de voorvork en achterschokdemper staan redelijk stug afgesteld, maar ook op slecht wegdek kun je er nog prima mee uit de voeten. Rijdend op afwisselend snelwegen, strak asfalt en klinkerwegen hebben we dan ook niet de behoefte gehad om aan de in- of uitgaande demping van de voorvork, of uitgaande demping van de achtershock te sleutelen.

Voor de rempartij maakt de GSX-S gebruik van dezelfde radiaal opgehangen Brembo monoblocks als die van de GSX-R1000 superbike uit 2014. Deze bieden een uitstekende remvertraging en zijn goed te doseren, zonder té agressief te worden. De nieuwe GSX-S is ook voorzien van Traction Control, welke in 3 standen eenvoudig is in te stellen met een keuzeschakelaar op het stuur, zelfs rijdend. Stand 1 is voor sportief gebruik waarbij nog enige wielspin wordt toegestaan, Stand 2 is voor droge- en Stand 3 voor de natte wegomstandigheden. Voor de puristen is het systeem ook geheel uit te zetten. Ingrijpen van de Traction Control gebeurt overigens dermate beheerst, dat je dit niet of nauwelijks merkt aan de motor zelf. Alleen een knipperend lampje op het dashboard laat je weten dat het actief is.

Motorblok
Voor de GSX-S is als basis het motorblok van de GSX-R1000 van 2005-2008 gebruikt. De 999cc 4-in-lijn is aangepast om deze meer geschikt te maken voor straatgebruik, wat geresulteerd heeft in een soepeler gasrespons zodat het vermogen er minder agressief in komt en waarbij het blok is teruggetuned ten gunste van een meer bruikbaar vermogen en koppel. Desondanks levert het blok nog een behoorlijk vermogen van 146 pk bij 10.000 toeren en een koppel van 106 Nm bij 9500 toeren. Het loopt vanaf stationair al mooi zuiver, zonder mechanische bijgeluiden en tot 7.000 toeren wordt er al behoorlijk aan getrokken, waarbij wat hoogfrequente trillingen zwak waarneembaar zijn. Daarboven volgt pas een echte boost om vervolgens bij de 10.000 toeren er nòg een schep bovenop te doen totdat de toerenbegrenzer bij 11.500 toeren ingrijpt. De GSX-S produceert hierbij niet alleen een prachtige uitlaatsound, maar ook aan de inlaatzijde is het genieten geblazen.
Het benzineverbruik kwam bij afwisselend stadsverkeer, snelweg en stevig sportief rijden in de bergen uit op 15,7 km per liter wat samen met de 17 litertank een actieradius oplevert van 267 km.

Uitrusting
De GSX-S heeft een klein, maar zeer goed afleesbaar en uitgebreid dashboard, waarin onder andere een tijdklokje en versnellingsindicator is opgenomen. Daarnaast is er af te lezen hoe het is met het benzineverbruik en kan de gebruiker de manier waarop het dashboard de toerenteller laat zien op verschillende manieren instellen. De instellingen van het Traction Control en de tripmeters zijn eenvoudig instelbaar via een keuzeknop op het stuur, maar wat uitrusting betreft is het verder karig wat de GSX-S te bieden heeft. Wat bagagemogelijkheden betreft blijft het bij 2 bagagehaakjes aan de voetsteunen en onder de duozitting is een ruimte waar bijvoorbeeld een schijfremslot opgeborgen kan worden. 

Conclusie
De GSX-S is de naked in de line-up van Suzuki waar enorm lang op gewacht is, maar het resultaat is er dan ook naar. Dat Suzuki zich er niet gemakkelijk vanaf heeft gemaakt door een 'oud blok' in een nieuw rijwielgedeelte te zetten, blijkt niet alleen uit het geheel nieuw ontworpen frame, maar ook het teruggetunede en aangepaste blok van de 2005-2008 GSX-R1000 is geen half werk geworden. Het totaalplaatje van rijeigenschappen en motorkarakteristiek vormen echte synergie, zodat er sprake is van een goed uitgebalanceerde ‘stuurmotor’ met ook nog eens een mooie agressieve en sportieve uitstraling met een afwerking op hoog niveau. Het enige minpuntje wat we dan ook konden ontdekken was een wat gevoelige gasreactie met aan/uit effect. Of dat voldoende is om de verwende consument over de streep te trekken zal de tijd uit moeten wijzen, want zaken als een quickshifter, wheelie-control, launch-control of anti-hop koppeling moet de GSX-S namelijk ontberen. De GSX-S1000A is in drie verschillende kleuren verkrijgbaar: Metallic Blauw, Rood/Zwart en Mat Grijs en heeft in Nederland een prijs van 13.499 euro (incl. BTW).

Tekst: Dirk van het Hekke - Fotografie: Antony Schraven

Specificaties  
Motortype: 4-takt, vloeistof gekoeld, DOHC viercilinder in lijn
Cilinderinhoud: 999 m3
Aantal kleppen per cil.: 4
Boring x slag: 73,4 mm x 59,0 mm
Compressie: 12,2 : 1
Maximum vermogen: 107 kW (146 pk) bij 10.000 t.p.m.
Maximum koppel: 106 Nm bij 9.500 t.p.m.
Brandstoftoevoer: Injectie
Startsysteem: Elektrisch
Transmissie: 6 versnellingen
Totale lengte: 2.155 mm
Totale breedte: 795 mm
Totale hoogte: 1.080 mm
Wielbasis: 1.460 mm
Zithoogte: 810 mm
Bodemvrijheid: 140 mm
Balhoofdhoek: 25°
Naloop: 100 mm
Banden: voor: 120/70 ZR17 M/C (58W), Achter: 190/50 ZR17 M/C (73W)
Benzinetank: 17 liter
Rijklaar gewicht: 209 kg
Voorwielophanging: Upside-down, veervoorspanning volledig instelbaar, in- en uitgaande demping volledig instelbaar
Achterwielophanging: Swingarm, oliegevulde schokdemper, schroefveer, veervoorspanning instelbaar
Remmen voor/achter: Dubbele 310 mm schijven voor / 240 mm schijf achter, Standaard ABS
Veerweg voor/achter: n.n.b.
Banden voor/achter: 120/70 ZR-17M/C 58W / 190/50 ZR-17M/C 73W
Brandstoftankinhoud: 17 liter
Features: Blok van de GSX-R1000 (2005-2008), Standaard traction control (4 standen)
Kleurstellingen: Blauw, grijs en rood/zwart
Rijbewijs: Categorie A
Test: 2015 Suzuki GSX-S1000A

Bridgestone T31

Nieuwsmotor