Test: 2015 Triumph Tiger 800XRx

  • Pinterest

Met verschillende mappings, handkappen, een verstelbaar windscherm, een comfortzadel en cruise control is de 2015 Triumph Tiger 800 XRx de uitgebreide versie van de standaard XR. De 799cc metende driecilinder is behoorlijk veranderd, wat resulteerde in een motorblok dat met 95 pk net zo veel vermogen heeft als zijn voorganger, maar volgens Triumph zelf nu 17% zuiniger met brandstof omgaat. Vooral de instelbare mappings maken de motor net even wat specialer dan de standaard uitvoering, de XR. De motor is in te stellen in een rain, offroad, sport en road modus. Je maakt een keuze tussen een van de vier mappings en stelt dan zelf de mate van ingrijpen van het ABS en traction control in. Allemaal extra's waarvoor de klant €1100,- meer betaalt dan bij een standaard XR.

Test 2015 Triumph Tiger 800 XRX 12

Opstappen
De middenklasse-allroad van Triumph heeft een prettige zithouding. Het comfortzadel draagt hier zijn steentje aan bij, maar ook het brede stuur dat je een klein beetje in een actieve zithouding dwingt. De hoek van de knieën is comfortabel en het zicht in de spiegels is prima, deze zijn trillingvrij en geven een goed beeld wat er achter je gebeurt. Het verstelbare ruitje zorgt er niet voor dat je met je hoofd uit de wind zit, het maakt niet uit in welke stand je de ruit zet, de rijwind ga je merken. De ruit neemt enkel wat druk van de borst af, maar dat is het dan ook wel. Deze XRx was voorzien van optionele handvatverwarming (€199,-) en LED mistlampen (€329,-), met knoppen aan de linkerkant van het stuur kon het geheel ingeschakeld worden. Helaas bleek de waterdichtheid van de schakelaars niet bestand tegen het Nederlandse klimaat en kwam er water in te staan. De mistlampen knipperden als stroboscopen en konden niet meer uitgeschakeld worden door de defecte schakelaar. Het verwijderen van een zekering bracht uitkomst. De handvatverwarming bleef het gelukkig wel gewoon doen, ondanks het water dat zichtbaar in de schakelaar zat. Om het gevarenlicht in te schakelen dient men een knop op het dashboard in te duwen. De positie hiervan is wat onhandig gekozen, je moet tijdens het rijden ver voorover buigen om deze in te schakelen. Een knop op één van de beide stuurhelften was een betere positie geweest. De verdere afwerking is goed, het dashboard geeft je de informatie die je nodig hebt. Je kan door middel van een knop op het linkerdeel van het stuur door het menu heen scrollen en dan krijg je informatie zoals bijvoorbeeld de buitentemperatuur, het brandstofverbruik, dagtellers en hoeveel kilometers er nog afgelegd kan worden op de huidige brandstofvoorraad. Het buizenframe is voorzien van een titanium coating, wat een robuuste uitstraling geeft. Het kuipwerk sluit netjes aan, de knoppen op de beide stuurhelften zijn goed te bedienen en her en der zijn wat kleine details waarop het logo van de Britse motorfabrikant subtiel terug vinden is.

Rijden
De Triumph Tiger 800 XRx laat zich eenvoudig door het verkeer heen sturen en voelt snel vertrouwd aan. Manoeuvreren in druk stadsverkeer gaat daarbij net zo makkelijk als een snelle doordraaier. De motor stuurt voorspelbaar en geeft ruimte om te corrigeren, zonder dat je hiervoor veel moeite moet doen. Het blok loopt het het best tussen de 3.000-8.000 toeren/min en als de toerenteller de 6.000 toeren gepasseerd is komt de sportieve kan in beeld. Sportief rijden is absoluut mogelijk met de Tiger 800 XRx, de driepitter pakt goed op, schakelt goed en ook de vering is goed afgestemd op de motor. Ook bij een sportieve rijstijl heeft het rijwielgedeelte geen enkele moeite om goed zijn werk te doen. Het verbruik van het motorblok zou, volgens Triumph, 17% lager liggen dan van zijn voorganger. Als we afgaan op de boordcomputer dan verbruikt de Tiger 800 XRx met snelheden rond de 120 km/uur zo'n 5 liter per 100 km (1:20), bij 80 km/uur 4,5 liter per 100 km (1:22) en bij 150 km uur verbruikt hij 7,5 euro loodvrij op 100 km (1:14). Maar als we een rekensommetje loslaten op wat we af moeten rekenen bij de pomp en wat de dagteller weergeeft komen we op een gemiddeld verbruik van 1:18. Met een tankinhoud van 19 liter komt dat neer op een kilometrage van zo'n 340 km. Niet heel erg zuinig maar eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat het blok erom lijkt te vragen continu lekker door te trekken, wat het verbruik geen goed doet.

Voor en achter is de Triumph voorzien van Japanse Showa vering, aan de voorkant een upsidedown voorvork en achter een monoshock, van beide is de veervoorspanning instelbaar. De remmen zijn ook van het Japanse Nissin en deze volstaan, zijn goed doseerbaar maar missen een klein beetje bite als het tempo wat hoger komt te liggen. Het ABS grijpt in waar nodig en dat geldt ook voor de traction control. De wijze waarop deze twee ingrijpen ligt aan de instellingen waar de berijder voor gekozen heeft. In de offroad stand laat de traction control nog enige wielspin toe en schakelt deze het ABS voor de achterzijde uit en grijpt minder snel in voor de voorzijde. Een leuke gimmick voor degene die, zover mogelijk, de motor als allroad zou willen gebruiken. Toch is de 'R' in XRx de letter die staat voor Road en dat is het gebied waar de motor zich het prettigst voelt.

Conclusie
Er zijn maar weinig negatieve zaken aan te merken op de Triumph Tiger 800 XRx. Het is een speelse middenklasser allroad met een motorblok dat perfect bij de motor past. Soepel op lage toerentallen om ontspannen te kunnen toeren, maar toch sportief genoeg om flink door te kunnen rijden. Naast het goede blok krijgen ook de rijeigenschappen en afwerking van de XRx een dikke voldoende. Minpunten zijn er voor het feit dat bij het brandstofverbruik de beloofde bezuinging niet terug te vinden is en de kwaliteit van de knoppen voor de optionele lampen en verwarming tekort schiet. Verder is het vooral een leuke motor om mee te rijden, naast comfortabel toeren een scherp randje om sportief te kunnen rijden. De prijs van de Triumph Tiger 800 XRx is €12.490,-

Tekst: Marco Hendriks Foto's: Antony Schraven

 

 

Motortype  Vloeistofgekoeld, DOHC, driecilinder
Cilinderinhoud  799cc
Aantal kleppen per cil. 4
Maximum vermogen  95
Maximum koppel  79
Transmissie  6 versnellingen
Wielbasis  1530 mm
Zithoogte  810-830 mm (verstelbaar
Rijklaar gewicht  216 kg
Voorwielophanging  Upside down voorvork, veervoorspanning instelbaar
Achterwielophanging  Monoshock, veervoorspanning instelbaar
Remmen voor Dubbele 308 mm remschijven, ABS
Rem achter  Enkele 255 mm remschijf, ABS
Veerweg voor 180 mm
Veerweg achter 170 mm
Banden voor 100/90-19 Pirelli Scorpion Trail
Banden achter 150/70-17 Pirelli Scorpion Trail
Brandstoftankinhoud  19 Liter
Kleuren Blauw, wit en zwart

Plaats reactie