Spacer Testmotor

Test TomTom Rider 400 Premium navigatiesysteem voor motorrijders

De TomTom Rider is voor modeljaar 2015 geheel vernieuwd. We reden met zowel de nieuwe Rider 400 Premium als het uitgaande Rider 5-model op het stuur in de bergachtige omgeving rond het Spaanse Marbella. Het eerste wat opvalt aan de Rider 400 ten opzichte van zijn voorganger is natuurlijk het uiterlijk, waarbij de nieuwe behuizing van de oude er ronduit oubollig doet uitzien. Het systeem is veel platter geworden, waardoor je het nu -mede door de verdwenen zonneklep- gemakkelijk in je zak steekt. Wat looks betreft stijgt de nieuwe Rider ver boven de oude uit. Het kunststof voelt daarbij stevig en luxe aan, het aluminium maakt een solide indruk en het scherm is niet langer mat. Het glanzende scherm heeft met een enkele zonnestraal recht erop weinig moeite, want de kleuren en het contrast zijn vele malen beter voor elkaar dan op de Rider 5. Het verdwijnen van het matte scherm is dan ook geen uiterlijk vertoon; het is gewoon niet meer nodig. Het scherm is kraakhelder en de graphics zijn stukken beter, zelfs in de volle zon. Als de zon recht op het 4,3 inch scherm schijnt geeft dat natuurlijk wel schittering, maar het beeld blijft desondanks prima. Overigens heeft het scherm van de nieuwe TomTom exact dezelfde afmeting als dat van de Rider 5.


Zoals je gewend bent om -wanneer nodig- je smartphone te kantelen, draait nu ook het beeld van de Rider mee. In de meegeleverde houder zit een specifiek scharnierpunt, waardoor je hierbij geen geknoei hebt met laderkabeltjes waar je aan trekt. Het verticale scherm is vooral bij een hoger tempo van toegevoegde waarde. Natuurlijk zoomt de nieuwe Rider uit naarmate de snelheid oploopt, maar met de TomTom in de lengterichting kun je zo nog verder vooruit kijken naar wat komen gaat, dit is bijvoorbeeld op snelle routes ideaal. Waarom TomTom niet gewoon gekozen heeft voor één systeem in de lengte, is simpel; in de stad en bij lagere snelheden is het fijn dat je wat verder straten rechts en links in kunt kijken. Een handbeweging en een tel wachten, en het beeld draait terug. Die tel wachten moet je overigens echt wel, want zo vlug als op de modernere generatie smartphones gaat dit niet. Als je het systeem onder een flinke hoek achterover kantelt, duurt het draaien zelfs nog langer.


Het zelf maken van routes is ook bij dit model weer erg belangrijk. Dat kan straks weer prima met het meegeleverde Tyre Pro softwarepakket, maar wij reden met een route die door TomTom voor dit evenement wat gemaakt maar die bleek in de praktijk toch niet foutloos te werken. Van ons vijfkoppig gezelschap, dat allemaal dezelfde route ingeladen kreeg, mistte alleen ik het start-waypoint niet. Met als gevolg dat alle andere rijders via het (overigens prima werkende) Bluetooth-systeem gesommeerd werd om te keren in een poging het begin van de route te vinden. Ondanks dat werd de route wel op het scherm getoond, maar bleven de aanwijzingen uit. Het lijkt erop dat er bij het maken van de route de waypoints niet zorgvuldig zijn neergezet waardoor de Rider 400 in de war raakte. Wel handig is de nieuwe mogelijk om de mate van kronkeligheid en bergachtigheid van je route aan te geven, beide in low, medium en high. De grote toetsen van de ouder Rider hebben ook een restyling ondergaan, en zijn daarbij helaas wel wat kleiner geworden, maar de reactietijd van de toetsen en met het swipen maakt veel goed. De Nieuwe Rider heeft ook een rondrit functie. Door een paar simpele tikken op het scherm geef je aan waar je in ieder geval langs wil gaan en de TomTom maakt er een route van. Handig voor die zondagmiddag waar je wel een leuk stuk wil rijden maar geen zin hebt in het maken van een complete route.

Test TomTom Rider 400  1
De nieuwe TomTom Rider is nog steeds een eenvoudig te bedienen navigatiesysteem. Het menu is erg overzichtelijk en ook de aanwijzingen van het systeem zijn kraakhelder. De nieuwe Rider is voorzien van speakers, voor op de motor niet belangrijk maar voor de auto wel. Waarbij je bij de Rider 5 nog een dure actieve steun moest aanschaffen om de aanwijzingen in de auto te kunnen horen is dat voor de Rider 400 niet nodig. Erg makkelijk is de komst van real-time verkeersinformatie. Door je TomTom via Bluetooth te koppelen aan het 3G-, of 4G-netwerk van je eigen mobiele telefoon, krijg je in oranje te zien waar het verkeer langzaam rijdt, en in rood waar het stilstaat. Vervolgens berekent de navigatie voor een route die je eromheen leidt, ideaal al is het wel zo dat je op de motor er natuurlijk ook gewoon tussendoor kan!


Alle drie de versies van de nieuwe Rider zijn uitgerust dit real-time verkeersinformatie, maar ook helemaal enkel de Rider 400 en de 400 Premium zijn uitgerust met flitserwaarschuwingen. In de praktijk bleken de meldingen voor vaste flitsers tot op de meter nauwkeurig. Mobiele flitsers zijn ook in het systeem opgenomen, maar die zijn we niet tegengekomen, dus daar valt nog niets over te zeggen. Voor zowel de flitserwaarschuwingen als de verkeersinformatie geldt dat je voor de gehele levensduur van updates voorzien wordt. Geen gedoe met betaalde updates dus. Overigens omvat het Premium-pakket als extra’s ook een anti-diefstaloplossing voor op de motor, een bevestiging voor in de auto en een beschermhoesje.

Conclusie
De gloednieuwe TomTom Rider niet alleen prima in het gebruik, maar het systeem is ook echt mooi om te zien. Het gebruikersgemak van TomTom is ook met de nieuwe Rider een feit, hij is eenvoudig te bedienen en erg overzichtelijk. Ten opzichte van zijn voorganger is de deze een stuk sneller geworden en ook de zichtbaarheid met zonlicht een stuk beter. Met de ingebouwde speakers is deze ook in de auto te gebruiken en is de rondritfunctie een aanvulling ten opzichte van de Rider 5. Daarnaast is de nieuwe Rider qua prijs prima in orde, want met een adviesprijs van 349 euro voor de Rider 40, 399 euro voor de Rider 400 en 499 euro voor de Rider 400 Premium, is het nieuwe systeem in basis-trim net zo duur als het uitgaande model. De luxere 400 en 400 Premium verdienen zichzelf vervolgens terug met de flitserwaarschuwingen. Win-win dus!


Tekst: Nick Enghardt - Fotografie: TomTom

Test TomTom Rider 400 Premium navigatiesysteem voor motorrijders

Nieuwsmotor