Test: 2015 Zero SR

  • Pinterest

De elektrische motor wint langzaam maar zeker meer terrein maar wordt door veel motorrijders met argwaan bekeken. De beperkte actieradius, de lange laadtijd van de accu’s en de vraag wat de motor waard is na een aantal jaren worden vaak als nadeel aangehaald. Het Amerikaanse Zero zegt een elektrische motor gemaakt te hebben waarmee je met weinig energie kosten makkelijk in de stad kunt rijden. Maar ook normale woonwerk afstanden kunt overbruggen. Om de actieradius te vergroten is het mogelijk het optionele powerplus pakket( € 2.420,00) te monteren. Wij reden in een week tijd ruim 1400 km met de Zero Sr.

Test 2015 Zero SR front
Uitrusting
Staand bij de Zero SR valt meteen zijn bescheiden afmeting en sobere uitrusting op. Dit wordt versterkt door de afwezigheid van een uitlaat systeem. De afwerking is goed, mooie lasnaden op het aluminium “deltabox” frame en achterbrug en een nette voorspoiler die het vlakke accupakket wat aan het oog onttrekt. Ook de bedrading is netjes weggewerkt, helaas valt de loshangende staal ommantelde remleiding van de vooremklauw hierbij uit de toon. De Zero SR is aan de voorzijde uitgerust met een 41 mm instelbare upside down Showa voorvork. Aan de achterzijde vind je een instelbare monoveersysteem van hetzelfde merk. De remmen zijn van het Spaanse merk J-Juan, aan de voorzijde een 320 mm enkele schijf met een zwevend gemonteerde dubbelzuiger remklauw en achter een 240 mm schijf met een enkele zuigerremklauw. Deze remmen zijn gekoppeld aan een Bosch ABS. Op de plek van de tankdop zit een verzonken tanktas die afsluitbaar en afneembaar is. Daarin kun je de laadkabel en wat ander spul in kwijt. Boven de modern vormgegeven koplamp zit een redelijk afleesbaar digitaal dashboard met de bekende informatie. Maar ook de accu status, laadindicator, de verwachte rijtijd, de output van koppel en vermogen, bluetooth koppeling voor de bijbehorende smartphone app (waarmee je onder andere de motor parameters kunt instellen) en de regeneratie van energie bij afremmen op de motor.


Motor en energievoorziening.
De aandrijfunit is een onderhoudsvrije , hoog rendement, indirekt luchtgekoelde en borstelloze Z-Force gelijkstroom motor met permanente magneet. De benodigde energie wordt geleverd door een Z-Force Li-Ion Intelligent accupakket van 12,5 kWh. Het geleverde vermogen is 50 kw (67pk) bij 4000 rpm. Het koppel is een indrukwekkende 144 NM vanaf stilstand. De Zero SR heeft drie rij-modi . De Eco modus, 70% van het vermogen en koppel, de topsnelheid begrenst op 120 km/u. De Custom modus geeft je het volle vermogen en koppel maar is de topsnelheid begrenst op 140 km/ u. De Sport modus is onbegrenst en geeft je een top van 165 km/u en een acceleratie van 0-100 in 3,3 seconden. Opladen van de accu gebeurt via een geïntegreerde lader die past op een normaal 230 V stopcontact . De oplaadtijd is 8,6 uur (100% opgeladen) / 8,1 uur (95% opgeladen. Tegen meerprijs (€ 664,00) is een 220V snellader verkrijgbaar met een oplaadtijd van 5,0 uur (100% opgeladen) / 4,5 uur (95% opgeladen). Met meerdere 230V snelladers is de oplaadtijd te verkorten tot 2,4 uur (100% opgeladen) / 1,9 uur (95% opgeladen)


Rijden.
Opstappen gaat door de zithoogte van 807 mm voor iedereen makkelijk. Het fraaie getrapte tweepersoons zadel is relatief breed maar voelt wel hard. De zit is sportief en het zicht op het dashbord is goed . De knieën zijn behoorlijk gebogen. Het verstelbare remhandel laat zich makkelijk bedienen, de koppelingshandel ontbreekt uiteraard. De Zero SR voelt mede door het rijklaar gewicht van 187 kg en lage plaatsing van de aandrijfunit bij stilstand al licht en wendbaar. De secundaire aandrijving vindt direct plaats door een smalle riem. Bij het “aan” zetten van de motor zie je alleen het dashboard tot leven komen. Een flinke kneep in de voorrem handel activeert de elektro motor. Via de rechter stuurhelft kun je kiezen uit de modi Eco, Custom en sport. De Eco modus is vooral bedoeld voor stadsgebruik en om woon-werk afstanden te overbruggen. Tijdens stadsverkeer is de actieradius 280 kilomerer op één volle accu. De actieradius bij woonwerk gebruik komt uit op 170-180 km. Als hierbij een kilometer of 35 snelweg bij zit daalt de actieradius tot zo’n 135 km. Tussendoor de motor in het stopcontact pluggen is erg makkelijk en door de normale 230V stekker bijna overal mogelijk. De Custom en Sport modus zijn voor de fun factor, maar in de Eco stand is de Zero wat minder gretig op het gas maar is hij ook best vlot. Gasgeven gaat licht met een directe en geruisloze gasrepsons. Licht suizend voel je een onverwacht krachtige acceleratie waar geen eind aan lijkt te komen. De Zero SR laat zich buitengewoon makkelijk rijden maar voelt op lagere snelheden wat licht in het stuur. Vanaf 60 km/uur wordt het stuurgedrag stabieler. Met de gemonteerde Pirelli Diablo Rosso voelt de Zero SR zich het lekkerst op bochtige binnenwegen met korte bochten die uitnodigen tot sportief rijden. Een stukje snelweg schuwt de Zero SR ook niet, hierbij voelt het rijwielgedeelte stabiel, ook op hogere snelheden. Door het ontbreken van windbescherming vang je wel alle wind. Het zicht in de trillingsvrije spiegels is goed. In de Eco modus doen de Showa voor en achtervering en J-Juan voorrem hun werk keurig. In de Eco stand is er door de regenererende werking van de motor meer remwerking aanwezig. Echter in de sportstand is er weinig motorrem voelbaar en moet de Zero SR als een tweetakt geremd worden. Bij een sportief ritje in de sportmodus kan de enkele remschijf het geweld nauwelijks aan, ook het waarschuwingslampje dat de motor het te heet krijgt gaat dan snel branden. Het frame en voorvork kunnen een sportief rijgedrag overigens wel goed verwerken. Op een hobbelig wegdek is het harde zadel wat oncomfortabel. Als de acculading 0% aangeeft is het nog mogelijk om zo’n 15 km door te rijden.


Verbruik
De energiekosten zijn laag, met een kilowatt uur prijs van 23 cent komt een acculading op een prijs van 2,80 euro. Over de door ons gereden afstand van 1400 km (= 8.7 acculadingen) kom je uit op een prijs van 24,34 euro.


Conclusie
Zero heeft met de SR een bruikbare elektrische motor voor stad- en woon-werkverkeer met een functionele actieradius gemaakt. Daarbij hoef je ook een stuk snelweg niet te mijden en is de Zero overal en tussentijds makkelijk op te laden aan ieder stopcontact. Het meest verrassende is de hoge funfactor, goede rijeigenschappen en de afwerking van de Zero SR. Helaas zijn de remmen onberbemeten voor sportief gebruik en is de zitting wat aan de harde kant. Met een prijs van €18.140,- is de motor niet goedkoop, voor de zakelijke gebruiker is er een belastingvoordeel waardoor de prijs flink onderuit gaat maar voor de doorsnee particulier is de prijs zeker een drempel. Daarnaast rijst de vraag wat de motor na een aantal jaren gebruik nog op de tweedehands markt waard zal zijn. Wel zijn de kosten voor het onderhoud een stuk lager dan bij een 'normale' motor maar wordt een reisje naar de Eifel een stuk lastiger omdat je na anderhalf uur rijden toch echt een stopcontact moet gaan opzoeken.

Tekst: Andrew Thijssen - Fotografie: Marco Hendriks

View the embedded image gallery online at:
https://www.testmotor.nl/2015/test-zero-sr#sigProIdc2034932dd

Plaats reactie