Rij-impressie: 2016 Energica Eva

  • Pinterest

Met de Energica Ego maakten we vorig jaar al kennis, deze 100% elektrisch aangedreven motor van de Italiaanse hightech groep CRP heeft nu ook een naakte variant met de naam Eva. Beide motoren zijn voorzien van een snellaad systeem waarmee je het energiepakket in relatief korte tijd kunt op/bijladen. De Energica Eva is een opvallende verschijning door het strakke Italiaanse design en heeft tot de verbeelding sprekende specificaties.

2016 Energica Eva 1

Qua rijwielgedeelte en aandrijving komt de Eva in grote lijnen overeen met de Ego. Het vermogen is teruggebracht tot maximaal 70 Kw (96 pk) en het koppel tot 170 Nm. De topsnelheid is begrenst op 200 km/uur. De Eva is voorzien van een 43 mm volledig instelbare UPSD Marzocchi voorvork, een radiale Brembo monoblock rempartij met Bosch ABS. Het stalen vakwerkframe waaraan alles is gemonteerd is netjes afgewerkt. Het achterwiel zit gemonteerd in een aluminium swingarm en wordt afgeveerd door een instelbare Bitubo monoshock. De aandrijving gebeurt via een O-ring ketting. De Eva oogt en zit als een streetfighter en kent 4 rij modi met allemaal hun eigen ‘gasreactie’; Sport, Urban, Eco en Rain. De motorrem fungeert als regeneratie voor de acculading en is in 3 stappen in te stellen of geheel uit te zetten.

De zit op de Eva is licht voorovergebogen en het brede stuur geeft je een goed gevoel van controle. Ondanks het gewicht van 258 kg stuur je de Eva met relatief weinig kracht van de ene naar de andere bocht. De machine voelt neutraal en volgt netjes de gekozen lijn, zowel bij korte als lange bochten. De afwezigheid van sneldraaiende massa in de motor helpt hierin mee. Stapvoets rijdend voel je de kilo’s overigens wel. Het vermogen van 70 kw (96 pk) en 170 Nm in de sportmodus beleef je echter anders dan op een verbrandingsmotor. Dit komt door de continue vermogens afgifte en het ontbreken van schakelmomenten. Het motorgeluid dat een normale verbrandingsmotor heeft is bij de Eva een ononderbroken gierend geluid, de motor accelereert continue en maakt dat je al snel veel te hard rijdt zonder dat het zo voelt. De zeer goed doseerbare Brembo monoblocks hebben geen enkele moeite met de kilo’s van de Eva. De laagste regeneratie stand 1 geeft een gevoelsmatige motorrem van een tweetakt, terwijl de hoogste regeneratie stand 3 afremt als een dikke 2 cilinder viertakt . Deze laatste stand levert de meeste motorrem en energie teruggave naar de accu. Dit zorgt er bij elkaar voor dat je bij normaal gebruik nauwelijks de rem nodig hebt. Het ontbreken van een versnellingsbak went heel snel door de constant aanwezige trekkracht en is eigenlijk wel comfortabel. Het manoeuvreren van de Eva wordt vergemakkelijkt met een zogenaamd "Park Assist" inclusief achteruit rijfunctie. Deze is begrenst op 2,8 km/uur. Het goed afleesbare dashboard geeft de acculading, actieradius, motortemperatur en laadtijd duidelijk weer op het TFT kleuren display. Er is met je smartphone, tablet of laptop communicatie mogelijk via Bluetooth en UMTS.

De aandrijving is dezelfde als van de Ego. Kort samengevat: Synchrone-olie gekoelde borstelloze motor met permanente magneten. Een high-energy Lithium-polymeer (Li-NMC) accu van 11,7 kWh. De Eva kan aan een stopcontact of laadpaal geladen worden, ook is de Eva via een Combo connector onder het zadel te laden bij een snellaadstation. Hiermee is een lege accu in 25-30 minuten tot 80% op te laden. De te rijden afstand met een volle accu is functioneel voor een zondagmiddag rit. Energica geeft voor de Eva een actieradius op van 200 km in de Eco modus (max 90 km/uur), als je flink door gaat rijden is de accu na zo'n 100 km leeg.

Conclusie.
De Energica Eva is een strak ogende, mooi afgewerkte en makkelijk rijdbare motor. De rijeigenschappen zijn goed maar stapvoets rijdend voelt het geheel wat zwaar aan. De zitpositie is prettig en het dashboard informatief. Met een snellader is de accu weer relatief snel vol of bij te laden, een volle tank kost ongeveer €2,50. Snelladen is in Nederland geen probleem maar de meeste landen om ons heen is het netwerk met snellaadstations minder uitgebreid. Daardoor, en door zijn beperkte actieradius, is het inzetgebied wel wat beperkt. De Energica Eva kost voor de consument €30.734,- en dat is toch behoorlijk fors te noemen. De zakelijke rijder mag blij zijn met alle fiscale voordelen op het elektrisch motorrijden, voor de zakelijke rijder kost de Energica Eva zo'n €10.000,-

Tekst: Andrew Thijssen - Foto's: Energica

Motortype: Permanent AC (PMAC)
Koeling: Olie gekoelde Motor
Prestaties
Maximaal Vermogen: 70Kw, (95.6 Pk)
Maximaal Koppel: 170 Nm
Rijmodi: Eco
Normaal
Regen
Sport
Regeneratief Remmen: Geen of uit
Soft
Medium
Hard
Parkeer hulp: gematigde snelheid voor en achteruit (2,8 Km/h)
Actieradius (stadsverkeer, max): 200 km bij gemiddeld 60 km/h
Actieradius (snelweg): 100 km bij gemiddeld 100 km/h
Actieradius (gemiddeld): 150 km bij gemiddeld 80 km/h
Topsnelheid: 200 km/uur
Accupakket
Capaciteit: 11,7 Kwh
Levensduur: Na 1200 Laadcycli nog minimaal 80% capaciteit resterend
Type: Lithium-Polymeer
Rijwielgedeelte
Voorwiel: 3.50 x 17″
Achterwiel: 5.50 x 17″
Voorrem: Dubbele zwevende Brembo schijven ∅ 330 mm, met radiale vierzuigerige remklauwen
Achterrem: Enkele Brembo schijf ∅ 240 mm, tweezuigerige remklauw
Voorband: 120/70 ZR17 Pirelli Diablo Rosso II
Achterband: 180/55 ZR17 Pirelli Diablo Rosso II
Achterbrug: Gegoten Aluminium
Frame / Chassis: Stalen Vakwerkframe
Voorvering: ∅ 43 mm, verstelbare voorvering
Achtervering: Bitubo, instelbaar
Eindaandrijving: Ketting (16/44), 525 O-ring
Electronica
Dashboard: 4.3" WQVGA 480x272 16.7 Miljoen Kleurenscherm
VCU / Datacollectie: Alle Data van alle systemen wordt gemonitoord door de VCU
Connectiviteit: BlueTooth 3.0
LTE / UMTS / GPRS
SMS
TC/IP
FTP
Socket
HTTP Communications
Leverbare kleuren
Leverbare kleuren: Groen en (Donker Blauw)
Afmetingen
Breedte: 870 mm
Zithoogte: 795 mm
Wielbasis: 1465 mm
Lengte: 2140 mm
Hoogte: 1220 mm
Opladen
Laadmogelijkheden: Huisaansluiting / Schuko 220-240 Volt
Publieke oplaadpaal
CCS Combo (Snelladen)
Oplaadtijden: 30 minuten, CCS Combo / 3,5 uur (zonder celbalanceren) Mode 1,2 en 3
Lader: Ingebouwde lader (110-220 Volt) (50-60 Hz), 3 kW, Voldoet aan de SAE J1772 en IEC 62196-2 met pilot signaal voor de laadstations
Aansluitingen / Stekkers: Schuko (Regulier Stopcontact)
Mennekes (Type 2)
CCS (Snelladen)
Transmissie
Primaire Overbrenging: Direct Drive / Fixed Drive (één versnelling)
Koppeling: geen
Secundaire Overbrenging: Ketting
 
Veiligheidsvoorzieningen: ABS
ABS (Uitschakelbaar)

Plaats reactie