Spacer Testmotor

Test: 2016 Harley-Davidson Road Glide Special

De Harley-Davidson Road Glide Special is een opvallende verschijning. Niet alleen door zijn afmetingen, lage zit en zijn hoge en naar voren geplaatste kuip, maar zeker ook door de Daymaker LED verlichting en het klassiek ogende "Hard Candy Black Gold Flake" spuitwerk. Na “Project Rushmore” vernieuwde Harley-Davidson ook deze Road Glide Special uit de hoogste toerklasse, waarmee we voor deze test 1500 km reden in Nederland en we daarnaast de dikke cruiser ook gebruiken voor een langeduurtest van zes maanden.

Testmotor Harley Davidson Street Glide Special 1

De Harley-Davidson Road Glide Special is gemaakt om grote afstanden comfortabel af te leggen en is daarom rijk uitgerust met comfortverhogende zaken zoals cruisecontrol en een ontspannen zit. De zitpositie is dan ook zeker comfortabel door het brede verchroomde stuur en een steuntje in de onderrug van het verzonken brede zadel. Je kunt je voeten makkelijk verplaatsen op de ruime treeplanken, wat prettig is voor de lange afstanden. Er is ook een minimale plek voor een duopassagier. Aan de achterzijde zijn twee ruime afsluitbare koffers geplaatst, deze koffers zijn met een handeltje handig te openen en te sluiten. Ze zijn praktisch in het gebruik en waterdicht.


In de kuip zit Harley’s infotainment systeem verwerkt. Dit bestaat uit een full-color 6.5 inch touchscreen met een navigatie systeem, bluetooth en geluidsinstallatie met twee 6.5 inch speakers die prominent in het zicht geplaatst zijn. Het best ingewikkelde systeem is te bedienen via diverse knoppen op het stuur, maar ook via het touchscreen. Tijdens het rijden kun je het navigatie systeem niet bedienen, dat doe je voor je weggaat en dan ook meestal zonder handschoenen aan. Het gevolg is dat er vinger afdrukken op het scherm komen, die de zichtbaarheid enorm verminderen. Het touchscreen is ook nauwelijks afleesbaar als er ook maar een beetje zon op staat. Als de zon recht op het scherm schijnt verblindt het terugkaatsende licht zelfs. Verder zijn er handig bereikbare opbergvakjes in de kuip voor spullen die je bij de hand wilt hebben. In het rechter opbergvakje vind je daarnaast een USB aansluiting voor je telefoon. Dit is handig om je telefoon op te laden en daarmee heb je ook de mogelijkheid om routes voor het navigatiesysteem in te laden.
De knipperlichten bedien je via knoppen links en rechts op het stuur. Dit is vergelijkbaar met de wijze waarop je de richtingaanwijzers van BMW bediend, het is even anders dan andere motoren maar het went snel. Het dashboard onder het touchscreen bestaat uit een klassiek geplaatste analoge snelheidsmeter en toerenteller. Links en rechts daarvan bevinden zich een brandstof- en voltmeter. De Harley-Davidson Road Glide Special is voorzien van het Smart Security System met hands-free “fob”, hiermee hoef je geen contactsleutel te gebruiken. Door eerst het stuurslot met sleutel te ontgrendelen draai je de knop op de kroonplaat in de startpositie. De “Fob” schakelt automatisch de beveiligingsfuncties uit. Je hebt dus verder geen sleutel nodig, die hoef je alleen nog maar bij je te dragen. Voor lange afstanden kun je gebruik maken van de eenvoudig te bedienen cruisecontrole links op het stuur. De verlichting is dik in orde, tijdens het rijden in het donker doet de Daymaker led verlichting zijn naam volledig eer aan.


Op het touchscreen verschijnt als eerste een tekst met waarschuwingen, die -uiterst irritant- bij elke start weggeklikt dient te worden. Nu kan je de motor starten via de startknop rechts op het stuur. Starten gebeurt met een druk op de startknop op de vertrouwde plaats. Met een krachtige hoorbare slinger van de starmotor staat de V-twin direct te schommelen in de rubber motorophanging. Het motorblok is een Twin Cam 103. Met andere woorden, de bekende Harley V-twin met dubbele nokkenassen en een slagvolume van 1690 cc. Het vermogen is met 87 pk en het koppel bedraagt 138 NM bij 3500 t/min. De bediening van de 6 versnellingsbak gebeurt via hak- teen schakeling. De trekkracht is goed maar het motorblok wil graag boven de 2000 toeren gehouden worden. Onder dit toerental raakt het motorblok wat in onbalans met schudden in de aandrijving. Zodra je de snelweg verlaat moet je ondanks het hoge koppel toch regelmatig schakelen om boven de 2000 toeren te blijven. Voor de secundaire weg volstaan 5 versnellingen. De zesde versnelling is hiervoor bij legale snelheden net te lang gegeared. Het schakelen gaat met lange rustige schakelwegen. De versnellingsbak is behoorlijk rumoerig en de vrijstand is moeilijk te vinden. De Harley-Davidson Road Glide voelt zich het prettigst tussen de 2 en 4000 toeren. Flink doortrekken in de eerste paar versnellingen eindigt door de forse trekkracht snel in de toerenbegrenzer.


Op de snelweg schakel je snel door naar de hoogste versnelling. Kruissnelheden van 160 km/ u en hoger zijn heel goed mogelijk. Tot 180 km/u doet de Road Glide zijn naam eer aan. Daarboven wordt de achterzijde wat onrustig. De vering is instelbaar en daarmee is de onrust enigszins weg te poetsen. De forse brede voorvork is comfortabel afgeveerd. Ondanks het hoge gewicht rijdt de Harley heel gemakkelijk en bochten neem je met wijde vloeiende lijnen. De grondspeling is hierbij voldoende. De gecombineerde, Italiaanse Brembo remmen met ABS hebben geen enkele moeite met de massa.
Tijdens langere snelwegritten is de zitpositie net te rechtop met op den duur pijn in de onderrug en bilpartij tot gevolg. De lage ruit zorgt wel voor turbulentie, hierdoor is dan ook niets van de geluidsinstallatie te horen. Diezelfde turbulentie zorgt ook voor een nat pak tijdens een flinke regenbui, door de regen die neerslaat blijft er een plas water staan op het zadel met een nat kruis tot gevolg. Ook je voeten krijgen het zwaar te verduren, de naar voren geplaatste voeten op de treeplanken krijgen de volle laag van het opspattende water van het voorwiel. Het brandstof verbruik ligt gemiddeld rond de 1:15. Met een tankinhoud van 22,7 liter kun je daardoor 340 km ver komen. Opvallend is dat het daarbij niet veel uitmaakt of je nu stevig of rustig rijdt.


Conclusie
De 2016 Harley-Davidson Road Glide Special is groot en manoeuvreren aan de hand gaat zwaar. Eenmaal op gang rijdt de Road Glide een stuk makkelijker dan je zou verwachten. De motor heeft duidelijk voorkeur voor wegen waarbij de bochten ruim en vloeiend zijn. Met korte bochten is het flink werken. De motor is erg luxe uitgevoerd en dat maakt deze Harley tot een serieuze reismotor. De koffers, zithouding en infotainmentsysteem onderstrepen dit geheel. De turbulentie achter de kuip tijdens het rijden op de snelweg is behoorlijk storend en de afleesbaarheid van het touchscreen is ondermaats. De actieradius van 340 km is ruim voldoende. De versnellingsbak kan voor een motor in deze klasse wat verfijnder maar de totale afwerking is van hoog niveau. Ook de remmen zijn prima voor elkaar, deze brengen het totale gewicht met speels gemak tot stilstand. Luxe heeft een prijs, de 2016 Harley-Davidson Road Glide Special heeft en prijs die start vanaf €30.500,-

 

Tekst: Andrew Thijssen - Foto's: Antony Schraven


AFMETINGEN  
Lengte 2,430 mm
Zadelhoogte 696 mm
Wielbasis 1,625 mm
Bandenmaat voor 130/60B19 61H
Bandenmaat achter 180/65B16 81H
Brandstofinhoud 22.7 l
Olie-inhoud 3.8 l
Droog gewicht 369 kg
Gewicht bedrijfsklaar 385 kg
Bagagecapaciteit Volume 0.064 m3
   
MOTORBLOK  
Motorblok V-twin, Luchtgekoeld, High Output Twin Cam 103™ met geïntegreerde oliekoeling
Boring 98.4 mm
Slag  111.1 mm
Cilinderinhoud 1,690 cc
Compressieverhouding 9.7:1
Brandstoftoevoersysteem Electronic Sequential Port Fuel Injection (ESPFI)
Koppel 138 Nm
Vermorgen 87 pk
   
AANDRIJFLIJN  
Primaire aandrijving Ketting 34/46 ratio
   
CHASSIS  
Uitlaatsysteem Chromen, 2-in-1-in-2 dubbele uitlaat met taps toelopende dempers
Remmen 32 mm, 4-zuiger vast voor en achter
Test: 2016 Harley-Davidson Road Glide Special
  • Plaats of lees reacties

    Plaats reactie

Nieuwsmotor