Spacer Testmotor

Test: 2016 Honda CBR500R en CB500F

Tot voor kort waren lichte motorfietsen amper belangrijk voor de Nederlandse markt, maar door de nieuwe, getrapte rijbewijswetgeving duiken er steeds meer lichte en middelzware modellen op. In de relatief nieuwe A2-rijbewijsklasse mogen jongeren vanaf 20 jaar met 35 kW rijden, zo’n 48 PK dus. Precies hierin passend heeft Honda in de naked-klasse de CB500F en in de sportief uitziende klasse de CBR500R vernieuwd voor modeljaar 2016. De vernieuwingen zijn niet enorm en bieden vreemd genoeg geen homologatie volgens EURO4*, maar de 1 liter grotere tank en het modernere uiterlijk met kleinere uitlaat bieden wel duidelijk zichtbare vooruitgang. 

Voor het opstappen bewonderen we eerst de afwerking. Deze twee zijn duidelijk Honda’s zoals Honda ze altijd maakte, de dip in kwaliteit die enige jaren gelden bij de goedkopere motoren te zien was, is nergens meer terug te vinden. De kuipdelen zien er superstrak uit, het kleine dashboardje werkt keurig en mist alleen opzichtig een versnellingsindicator, terwijl de “Y-spaak” wielen een paar jaar geleden niet misstaan zouden hebben op een dure special. De LED-achterlichten maken het geheel netjes af, de dubbele LED koplampen op de CBR500R zijn echt stoer maar de enkele versie op de CB500F geeft wel weinig licht en heeft weinig lichtgevend oppervlak, waardoor de zichtbaarheid van de motorrijder niet groot genoeg is.

 Test 2016 Honda CBR500R CB500F

CBR vs CBF
Om gelijk duidelijkheid te scheppen: beide motoren schelen qua techniek bijna niks met elkaar. Natuurlijk is de CBR500R voorzien van een volle kuip en heeft de CB500F een stoerdere voorpartij, maar op een iets (!) kortere voorvork voor de CBR na, is het verder echt zoeken naar verschillen. Het stuur van de CBR zit een stukje lager en is wat smaller dan bij de CBF, maar beide motoren hebben een zeer ontspannen zithouding, die langdurig goed vol te houden is. Beide Honda’s hebben ook een verstelbaar remhendel gekregen, maar ook allebei geen verstelbare koppelingsbediening, waardoor je met kleine handen alsnog ver moet reiken.
Op beide motoren is de (zeer) licht aangepaste 471cc paralleltwin met vloeistofkoeling en perfect werkende versnellingsbak de solide modelbasis. Het vermogen komt er zeer lineair uit en loopt keurig door tot zo’n 9500 toeren. Daarbij zijn er wel vibraties waarneembaar op handen en tank (en vooral op de CBR als je met je billen tegen het achterstuk van het zadel komt), maar dit is acceptabel. Het verbruik tijdens onze testritten kwam niet onder de 1 op 20, als we continu zo gereden hadden als dat normaal gezien de bedoeling is, moet de opgegeven 1 op 25 ook echt haalbaar zijn.

Rijden met de CBR500R
De CBR500R heeft weliswaar een zeer sportief ogend uiterlijk, maar in de praktijk is het qua rijgedrag absoluut geen kleiner broertje van de CBR600RR of CBR1000RR Fireblade, de indeling in de Honda-supersportcategorie is pure marketing. Qua uiterlijk pas de 500 wel aardig in dat sportieve rijtje, maar feitelijk is de 500 een zeer goed uitziende, sportief ogende alledagsmotor in plaats van een vlijmscherp supersportkanon. Dit is absoluut geen minpunt, want het A2-publiek zal dat juist willen, alleen voor ervaren rijders die een tandje terug willen van een supersport of superbike, zullen direct merken dat de CBR500 een heel andere insteek heeft. We vlogen wel weer als coureurs door het Spaanse achterland, waarbij de grondspeling van de CBR duidelijk groter dan die van de CBF bleek, maar de slap afgeveerde achterzijde laat dan duidelijk merken meer op comfort gericht te zijn. De CBR is bij normaal rijgedrag dan ook zeker geen plankharde polsenhanger maar eerder een ontspannen zittende allemansvriend.
De kuip van de CBR500RR ziet er niet alleen (van binnen en buiten) perfect afgewerkt uit, hij heeft ook nog een praktische functie door het nogal rechtop staande ruitje en de aardige windbescherming van het geheel. De kuip werkte zelfs zo goed, dat we continu dachten dat de CBR langer gegeard was dan de CBF, omdat vanaf 140 gas bijgeven op de CBR geen enkel probleem gaf, waar het op de CBF snel aanvoelde of het na 130 wel een beetje klaar is.

Rijden met de CB500F
De CBF moet het vooral hebben van de stoere uitstraling aan de voorkant, alleen de claxon hangt er voorop het frame wat rommelig bij. Ook het gemeenschappelijke kontje ziet er goed uit, waarbij heel goed gekeken lijkt te zijn naar de opengewerkte achterzijde van de Ducati Panigale en de nieuwe Yamaha R1. De CB blinkt vooral uit in het betere gooi en smijtwerk, maar is ook bij kruipdoor-sluipdoor in de stad makkelijker hanteerbaar dan de CBR. De combinatie van iets meer rechtop zitten en geen kuip in het zicht maakt de CBF net iets speelser dan de CBR, misschien zelfs wel iets uitdagender. Honda heeft voor 2016 de gasreactie iets meer “crispy” gemaakt, dat is zeker leuker als je buiten de stad rijdt, maar stapvoets rijden wordt er niet gemakkelijker door. Op de CBF ga je hierdoor al snel iets meer op-en-neer gasgeven, waardoor het speelse karakter nog weer versterkt wordt. Pluspunt qua wegligging is de voorkant, de blauwe doppen op de vorkpoten zien er goed uit, maar de vering daaronder doet het ook prima.
De Dunlop D222 banden zijn op sommige duurdere Honda-modellen geen aanrader, maar op de CB’s doen ze het helemaal niet verkeerd, al duurt het wel even voor je vertrouwen hebt in de budgetband die op meer lichte modellen gevoerd wordt. Grote complimenten zijn er voor de Nissin remmen, die op de enkele voorschijf prima feedback geven en heel goed te doseren zijn

Conclusie
De 2016 Honda CBR500R en CB500F doen precies dat wat je van ze verwacht en zien er daarbij opvallend goed uit. De pittige 500cc-twin werkt in beide modellen bijzonder goed en maakt hiermee van beide Honda’s dan ook veel meer dan alleen een beginnersmotor. De combinatie van prijs, sublieme afwerking en volwassen rijeigenschappen maken deze Honda’s dan ook zeker een prima keuze voor A2-rijbewijshouders of zelfs voor meer ervaren motorrijders die eenvoudig rijplezier boven een flink maximaal koppel of enorme topsnelheid stellen.

Foto's 2016 Honda CBR500R
 

Foto's 2016 Honda CB500F
 

 

Technische gegevens 2016 Honda CBR500R en CB500F

Motortype Vloeistofgekoelde paralleltwin
Boring x slag (mm) 67 x 66,8
Cilinderinhoud (cm3) 471
Max. vermogen 35 kW / 8.500 tpm (95/1/EC)
Max. koppel 43 Nm / 7.000 tpm (95/1/EC)
Remmen voor Enkele wave disc, 320mm, 2 zuiger remklauw
Remmen achter Enkele wave disc, 240mm, 1 zuiger remklauw
Wielophanging voor Conventionele 41mm telescoopvork, instelbare veervoorspanning
Wielophanging achter Prolink mono, 9-voudig instelbare veervoorspanning, stalen swingarm
Banden voor 120/70ZR-17M/C - Dunlop D222
Banden achter 160/60ZR-17M/C-  Dunlop D222
Velgen voor Multi-spaken geperst aluminium
Velgen achter Multi-spaken geperst aluminium
Balhoofdhoek 25,5°
Frame type Staal, diamantvormig
Tankinhoud (liter) 16,7
Brandstofverbruik 3,4 l/100 km
Rijklaargewicht (kg) 194  (CB500F: 190)
Zithoogte (mm) 785
Naloop (mm) 102
Wielbasis (mm) 1.410
Eindoverbrenging Ketting
Aantal versnellingen Zesversnellingsbak
Prijs € 7199,- (CB500F: € 6699,-)

*Honda presenteerde deze twee nieuwe 500cc modellen groots in de omgeving van Sevilla (E), maar opvallende afwezige hierbij was de CB500X, die ook als ‘vernieuwd’ was opgegeven. Er was wel een ‘statisch’ demomodel, waaraan goed te zien was dat dit model eigenlijk amper anders was dan het vorige, de nieuwe voetsteunen en uitlaat van de R en F ontbreken. Opvallend moment in de hele presentatie was de melding dat alle drie de nieuwe 500’s niet EURO4 gehomologeerd zijn, terwijl dit vanaf 2017 voor nieuwe modellen verplicht is. Dit is juist de reden waarom alle momenteel gepresenteerde motoren vernieuwd worden, maar Honda kwam met een ietwat onduidelijk verhaal dat de regels nog niet helemaal duidelijk waren geweest toen ze met de vernieuwing begonnen. Normaal loopt Honda voorop waar het dergelijke regels betreft, het is dus logisch te verwachten dat ze voor modeljaar 2017 wederom aanpassingen door zullen voeren om alsnog aan de emissie-eisen te voldoen. Vermoedelijk zal het verbeterde, leuke geluid van het 2016-model hierdoor wel weer deels ingeperkt moeten worden.

Test: 2016 Honda CBR500R en CB500F

Bridgestone T31

Nieuwsmotor