Test: 2016 Kawasaki Z1000

De eerste 'moderne' Z1000 dateert al weer van 2003 en wordt sinds 2014 in de huidige uitvoering uitgebracht, waarbij het design scherper werd neergezet dan zijn voorgangers. Extremer en extravaganter, met een hogere achterkant en lagere voorzijde en ook nog eens voorzien van een zeer laag geplaatste koplampunit, die het geheel een uiterlijk bezorgt van een roofdier in aanvalspositie. De een zal het een over-de-top-design vinden, de ander juist geweldig, maar een ding is zeker: het is een opvallende, radicale hardcore naked die met een uitgesproken eigen gezicht en een afwerking op hoog niveau de concurrentie aangaat met de SuperDuke, GSX-S1000, Monster 1200 en S1000R. 

2016 Kawasaki Z1000 1

De 2016 Z1000 is standaard uitgevoerd met Assist & Slipper koppeling, maar is ook verkrijgbaar in een Performance Edition met carbon Akrapovič uitlaten, een carbon heatshield en Z-tankpad. Daarnaast wordt de Z1000 ook dit jaar weer uitgebracht in de speciale Sugomi Edition in een rood met zwart kleurenschema met fraaie rood geanodiseerde voorvorkpoten en ook hier speciaal voor de Z1000 ontworpen Akrapovič dempers.

Motorblok en rijeigenschappen
Het 142pk sterke, 1043cc 4-in-lijn motorblok is geen afgeleide van de ZX-10R, maar is speciaal voor de straat ontwikkeld, waardoor het een zeer krachtig en bruikbaar koppel in het lage en midden toerenbereik heeft meegekregen. Dat maakt power wheelies mogelijk in de eerste 2 versnellingen, maarje kunt ook op de snelweg rustig in de toeren rijden door de lange zesde versnelling. Nieuw voor 2016 is de Assist & Slipper clutch voor een lichtere bediening van de koppeling, die ervoor zorgt dat het achterwiel bij (te) bruusk terugschakelen niet gaat slippen of stuiteren, zodat je de motor beter onder controle kunt houden bij stevig aanremmen. Het zogenaamde Cool Air Systeem, dat via luchthappers voorin de zijpanelen koele lucht naar de luchtfilterkast voert, moet vermogensverlies verminderen dat warme inlaatlucht anders zou veroorzaken. Uiteraard is er, zoals we dat van Kawasaki gewend zijn, ook bij de Z1000 sprake van een prachtige opzwepend inlaatgeluid zodra je het blok vol open trekt, wat een extra impuls geeft aan de rijsensatie.

Zoals gezegd, de Z1000 is een hardcore motor, dus elektronische ondersteuning als Traction- en Wheelie control moet je dan ook ontberen, zodat je volledig op jezelf aangewezen bent om de boel onder controle te houden. Een paar jaar geleden nog heel normaal, maar voor de huidige generatie supernakeds zullen velen dit toch wel als een gemis ervaren. Dat zal in theorie misschien zo zijn, maar in de praktijk blijkt de Z1000 een zeer controleerbare motor, ondanks zijn enorme acceleratievermogen, waardoor je al die elektronica eigenlijk niet mist. Hij reageert fijn op het gas, de versnellingsbak schakelt uitermate soepel en trefzeker, waarbij het rijwielgedeelte zorg draagt voor een flitsend stuurgedrag met een hoog ‘gooi-en-smijt gehalte’. Lange doordraaiers, snelle links-rechts combinaties, haarspeltbochten, de Z1000 draait er (ondanks de dikke 190mm brede achterband) z’n hand niet voor om en ook de rechtuitstabiliteit is prima voor elkaar. Je kunt hem tot diep de bocht inremmen en hij volgt ook keurig je gekozen lijn, zonder neiging tot oprichten of de bocht invallen. Mocht je hierbij de bocht verkeerd hebben ingeschat of moet je uitwijken, dan is deze prima te corrigeren en je moet het dan ook wel erg bont maken wil je onrust in het geheel krijgen. Voorwaarde voor deze uitstekende handling is wel dat het asfalt er zeer strak bij ligt. Het rijwielgedeelte van de Z1000 is namelijk uitermate sportief, maar daardoor ook zeer Spartaans afgeveerd, zodat je bij een wat minder wegdek bijna van de motor af stuitert en het onaangenaam oncomfortabel wordt. Keren op de weg is ook niet zijn sterkste kant gezien de beperkte stuuruitslag. Tel daarbij het ontbreken van enige vorm van windbescherming op en je beseft dat het niet bepaald een toerfiets bij uitstek is. Ook het benzineverbruik helpt wat dat betreft niet mee. Bij stevig doorknallen kom je uit op 1:14,4 (boordcomputer) zodat je, ondanks dat de benzinetank met 2 liter gegroeid is naar 17 liter, uit komt op een actieradius van een kleine 250 km. Hier ligt dan ook de beperking van deze hardcore naked. Knallen moet je ermee, op kronkelwegen met een variatie aan bochten op mooi strak asfalt.

Rijwielgedeelte en uitrusting
De Z1000 is voorzien van een aluminium twin-tube frame met een smalle taille, wat samen met het brede fat-bar stuur en goed geplaatste voetstepjes zorgt voor een prettige en actieve zithouding, waarop je niet alleen goed kunt zitten, maar ook goed kunt vérzitten voor het betere bochtenwerk. De veerophanging bestaat voor uit een volledig instelbare 41mm Upside Down SFF-BP-voorvork (Separate Function Fork - Big Piston), terwijl achter de enkele achterschokdemper bijna horizontaal boven de swingarm is gemonteerd voor een optimale massacentralisatie en hittebestendigheid. Wat betreft de remmen met niet uitschakelbare ABS ondersteuning is het ook prima voor elkaar. Voor zijn 2 semi-zwevende, 310 mm grote wave-schijven gemonteerd die samen met de 4-zuiger radiale Tokico monoblocks, aangestuurd door een radiale rempomp, voor een uitmuntende remvertraging zorgen en die ook zeer goed te doseren zijn. Achter is een 250 mm wave schijf gemonteerd in combinatie met een eenzuiger remklauw.

Het kleine compacte dashboard is rechtstreeks op het stuur gemonteerd en bevat een goed afleesbare en fraaie toerenteller, waarbij de eerste 4.000 rpm via een staafbalk verticaal opklimmen om daarna via een led-sectie horizontaal verder op te lopen. Verder bevat het dashboard informatie als een benzinemeter met resterende actieradius, twee tripmeters, watertemperatuur, de tijd en een totaal overbodige ECO-indicator (op een fiets als deze) welke zijde aangeeft of je zuinig rijdt. Een versnellingsindicator was beter tot zijn recht gekomen op de Z1000. De verlichting aan de achterzijde bestaat uit een LED-unit, maar deze moet vreemd genoeg de fraaie ledverlichting met Z-patroon van de Z800 missen. Wat betreft bagagemogelijkheden kunnen we kort zijn, die zijn er niet, of je moet gebruik maken van een optionele seatbag uit het accessoire pakket of een lastig op de ronde tank te plaatsen tanktas.

De standaard 2016 versie is leverbaar in de kleurencombinaties metallic mat grijs/ groen en wit/groen waaraan een prijskaartje hangt van 13.299 euro. Voor 1.099 euro extra heb je de Performance Edition, die leverbaar is in dezelfde kleurencombinatie. De Sugomi Edition is alleen in de opvallende metallic zwart/rode kleurencombinatie te verkrijgen en moet 14.499 euro kosten.

Conclusie
De Z1000 is niet alleen een radicaal uitziende hardcore supernaked met een uitgesproken eigen gezicht die je al van verre zult herkennen, maar die ook daadwerkelijk de bijbehorende hardcore rijeigenschappen bevat met een compromisloze, extreem sportieve en dus stugge vering. Op het Spartaanse af, maar daar staat een prettige en actieve rechtop zithouding, flitsend rijgedrag, uitstekende remmen en een krachtig en soepel motorblok tegenover waarmee je ongenadig kunt poken op kronkelwegen. Voorwaarde hierbij is wel dat het asfalt er strak bij ligt, omdat het anders zeer oncomfortabel wordt en je bijna van de motor af stuitert. Tel daarbij op dat de Z1000 Traction- en Wheelie control moet ontberen en je beseft dat Kawasaki geen woord heeft gelogen door deze naked als echte hardcore bike en ‘mannenmotor’ te bestempelen. Eentje waar je je heerlijk op uit kunt leven dus, maar waarmee je ook best een stukje kwiek kunt toeren als je er een flyscreen op monteert en niet veel bagage mee hoeft te nemen; het blok is er soepel genoeg voor.

Tekst: Dirk van het Hekke – Foto’s: Target Press/Kawasaki

 

Type motor Vloeistofgekoelde, viertakt viercilinder lijnmotor
Cilinderinhoud cm³ 1.043 cm3
Boring x slag 77,0 x 56,0 mm
Compressieverhouding 11.8:1
Kleppensysteem DOHC, 16 kleppen
Brandstofsysteem Brandstof injectie: ø 38 mm x 4 (Keihin) met ovalen hulpgaskleppen
Ontsteking Electronisch
Startmotor Electrisch
Smering Geforceerde smering, wet sump
   
Prestatie en Transmissie  
Maximaal vermogen 104.5 kW (142 pk) / 10.000 tpm
Maximaal koppel 111 Nm / 7.300 tpm
Versnellingen 6 versnellingen
Eindaandrijving O-ring ketting
Primaire overbrengingsverhouding 1.627 (83/51)
Overbrengingsverhoudingen 1e 2.600 (39/15)
Overbrengingsverhoudingen 2e 1.950 (39/20)
Overbrengingsverhoudingen 3e 1.600 (24/15)
Overbrengingsverhoudingen 4e 1.389 (25/18)
Overbrengingsverhoudingen 5e 1.238 (26/21)
Overbrengingsverhoudingen 6e 1.107 (31/28)
Eindreductie 2.867 (43/15)
Koppeling Natte platenkoppeling, handbediend
   
Frame en afmetingen  
Frame type Twin-tube, aluminium
Balhoofdhoek/Naloop 24.5º / 101 mm
Veeruitslag, voor 120 mm
Veeruitslag, achter 122 mm
Banden, voor 120/70 ZR 17 M/C (58W)
Banden, achter 190/50 ZR 17 M/C (73W)
Stuurhoek links / rechts 29º / 29º
Afmetingen (L x B x H) 2.045 x 790 x 1.055 mm
Wielbasis 1.435 mm
Grondspeling 125 mm
Zithoogte 815 mm
Brandstofcapaciteit 17 liter
Rijklaar gewicht 221 kg
   
Remmen en vering  
Remmen, voor Type: Dubbele, semi-zwevende 310-mm wave-schijven; Remklauwen: Dubbel, radiaal gemonteerd, monobloc, vier tegenoverliggende zuigers
Remmen, achter Type: Enkele 250-mm wave-schijf; Remklauw: Enkele zuiger
Vering, voor 41-mm upside-down-voorvork met instelbare ingaande en uitgaande demping en instelbare veervoorspanning
Vering, achter Horizontaal geplaatste gasgevulde monoschokdemper, met traploos instelbare uitgaande demping en instelbare veervoorspanning

meer test

Langeduurtest: 2020 BMW S1000XR