Test: 2016 Triumph Tiger Explorer XRT

  • Pinterest

De 2016 Tiger Explorer XRT is samen met de Explorer XCA het topmodel van de Explorer range, waarvan de XR-serie straat gericht is uitgevoerd en de XC-serie meer offroad is georiënteerd. De dubbele zeshoekige koplampen geven hem een uitgesproken eigen gezicht en vooral de optionele zwarte kofferset maken van het geheel een imposante verschijning. De afwerking is van hoog niveau, waarbij vooral het ontbreken van storende elektrische bekabeling rond het motorblok en de rest van de motor opvalt. Gezien de hoeveelheid elektronica aan boord is dit een prestatie van formaat, maar ook het fraai afgewerkte frame met keurig laswerk, de goed aansluitende kuipdelen en de tellerpartij maken van de XRT een zeer fraaie verschijning.

Triumph Tiger Explorer XRT 14
Rijeigenschappen
De XRT is standaard voorzien van een middenbok waarmee het enige moeite kost om hem op te bokken, vooral met koffers. Opgebokt oogt en is de XRT enorm hoog, wat visueel versterkt wordt door de hoge tank, maar ook op de jiffy zal opstappen voor de kleinere motorrijder(ster) niet makkelijk zijn. Jezelf aan boord hijsen via de voetrust is natuurlijk een optie, maar of de jiffy dat op lange termijn prettig vindt zal de tijd uit moeten wijzen. Ben je 1.80 m of langer dan is plaatsnemen goed te doen en met het zadel in de laagste stand kun je zelfs makkelijk met beide voeten plat op de grond komen. Desgewenst kan het zadel 20 mm verhoogd worden tot 857 mm. Het zadel zit prettig (ook na een hele dag rijden) en je benen sluiten mooi aan in de uitsparing van de tank waar ook voor langere rijder ruimte genoeg is. De voetrusten zorgen daarbij voor een ontspannen kniehoek, maar zijn wel wat aan de smalle kant, deze hadden best wat breder gemogen. Het brede stuur ligt ook prettig in de hand en met de grote stuuruitslag is keren op de weg met de 254 kg zware (droog) machine erg gemakkelijk. Een super wendbaar stadsmotortje is het daarmee niet natuurlijk, maar het is ruim voldoende om je zonder zweet in je handen door druk stadsverkeer te loodsen.

Ga je op pad, dan kun je vooraf, maar ook tijdens het rijden, kiezen uit de 5 rijmodi die de XRT rijk is: Road, Sport, Rain, Offroad en Rider. Bij elke rijmodi wordt door het Semi Active Suspension Systeem (TSAS) en de CCU-chassisregelaar gedurende de rit de voorinstellingen van de voorvork, achtershock, motormapping, bochten-ABS en Traction control aangepast aan de wegomstandigheden en rijstijl van de rijder. Het TSAS stelt hierbij in een fractie van een seconde de veervoorspanning en demping van de achtershock bij, terwijl het verstellen van de voorvork bewust veel trager reageert om ervoor te zorgen dat deze bij slechte weggedeelten niet plotseling te soft wordt waardoor je minder gevoel met het wegdek zou krijgen. In elke rijmodi kun je de fabrieksinstellingen van de diverse parameters aanpassen en kies je voor de mode Rider, dan is alles ook nog eens naar eigen wens in te stellen en op te slaan, zodat je altijd nog de standaard fabrieksinstellingen van de overige rijmodi tot je beschikking houdt. De verstelling van de koplampen bij meenemen van bagage en duopassagier is niet automatisch, maar wel heel simpel met de hand te verstellen door een knopje om te schakelen aan de achterzijde van de koplamp.

We hebben met de XRT een rit naar en door Sauerland gemaakt waarbij we een hele dag onder diverse rijomstandigheden op alle soorten van wegdek (kwaliteit) hebben gereden, waarbij het opvallend was hoe fit je na een dag sturen van de motor afstapt. Comfortabeler gaat gewoon niet, echt buitencategorie. Omdat de XRT zich van nature leent om als groottourist ingezet te worden hebben we voornamelijk met de koffers erop gereden. Op de snelweg kun je daarmee probleemloos heel stabiel ‘cruisen’ met 160 km/h. Harder wil het niet op de cruise control en met koffers is dat natuurlijk ook hard genoeg. De hoge ruit is elektrisch eenvoudig te bedienen en werkt ook meer dan uitstekend zodat je, mede geholpen door de brede tank, radiateurkappen en slimme windgeleidingsvleugeltjes op het kuipwerk, zelfs met 160 km/h je vizier open kunt houden. Ook op kronkelwegen voelt de XRT zich meer dan thuis, hij stuurt lekker neutraal, heeft geen neiging tot over- of onderstuur en de diverse rijmodi werken ook prima op alle soorten van wegdek. Natuurlijk, ook in de Sport-mode wordt het geen supersport, daar is hij veel te zwaar en te hoog voor en met de gemonteerde koffers merk je zeker wel de extra ballast bij links-rechts combinaties. Vooral op hoge snelheid laten de koffers zich voelen, maar bij lage snelheden, als de winddruk daarop afneemt, is de motor best vlot en makkelijk om te gooien en is er grondspeling genoeg. De monoblock, radiale gemonteerde remklauwen van Brembo aan de voorzijde zijn goed te doseren en bieden een uitstekende remvertraging, maar bij stevig remmen moet er wel enige kracht op de handle uitgeoefend worden. Ook de Nissin achterrem doet serieus mee in de remvertraging, wat vooral bij volle bepakking en duopassagier tot zijn recht komt vanwege de grote druk op het achterwiel. Ga je de bergen in dan is de Hill Hold functie wel makkelijk. Bij steile hellingen kun je daarmee zeer eenvoudig wegrijden vanuit stilstand zonder dat je eerst achteruit rolt. Offroad zijn we er niet mee geweest gezien de gemonteerde Metzeler Tourance Next banden. Deze doen het zeer goed onder de XRT, maar zijn puur straat gericht. Daarmee kun je offroad alleen een verhard gravelpad te lijf.


Motorblok
Het voor Triumph kenmerkende 1215cc driecilinderblok heeft voor 2016, mede door een nieuw uitlaatsysteem, 2pk meer vermogen gekregen en levert ook 2 Nm meer koppel, zodat het nu uitkomt op 139pk bij 9300 rpm en max 123 Nm bij 6200 rpm. Het blok draait lekker soepel, met een lineaire vermogensopbouw, dat al vanaf 1500 toeren lekker oppakt en door het vlakke koppel is er bij elk toerental dan ook meer dan voldoende trekkracht beschikbaar. Hoewel het blok gevoelsmatig trillingvrij loopt wordt het zicht in de, overigens prima geplaatste spiegels, vanaf 5.000 rpm wel wazig. Het vermogen wordt via de wat stroeve, maar trefzekere zes-versnellingsbak overgebracht naar het achterwiel via een cardanaandrijving, waarbij de bekrachtigde koppeling zich lekker licht laat bedienen. Het benzineverbruik kwam (met koffers) bij afwisselend snelweg, secundaire wegen en woon-werkverkeer gemiddeld uit op 14,8 km per liter, wat met een tankinhoud van 20 liter een actieradius oplevert van (slechts) 296 km.

Uitrusting
De cockpit is voorzien van een overzichtelijke hoeveelheid informatie waar alle bekende info duidelijk is af te lezen op het monochrome display, ook in de felle zon, maar ook zaken als de bandenspanning, cruise control, buitentemperatuur en de zadel- en handvatverwarming komen duidelijk in beeld. De bediening van de in te stellen functies kan, op de zadelverwarming na, allemaal via het intuïtief te bedienen menustructuur in het display met behulp van grote en makkelijk te bereiken knoppen op de linker stuurhelft. Ook kunnen de richtingaanwijzers zo ingesteld worden dat ze automatisch afslaan. Voor het opladen van je telefoon zit er onder het zadel een USB aansluiting en voor je navigatiesysteem is er een 12 Volts aansluiting aanwezig.
Standaard wordt de XRT afgeleverd met montagebeugels voor de kofferset, die je er dus wel bij zult moeten kopen. Met koffers is de motor erg breed(102cm), zo’n 10 cm breder dan het stuur, wat natuurlijk niet fijn is bij filerijden en manoeuvreren in nauwe ruimtes. Jammer ook dat de linker koffer (waar geen uitlaat zit) niet dieper gemaakt is, want bijzonder groot zijn ze niet.

Conclusie
De Tiger Explorer XRT is voorzien van alle gemakken die de groottourist zich maar kan wensen. Een straatgerichte allroad dus, waarmee je de hele dag onafgebroken in het zadel kunt zitten en er daarna toch zo fris als een hoentje vanaf stapt. Comfort met een kapitale C, maar dat is niet het hele verhaal. Ook sportief kan je er best mee uit de voeten en als je het bij verharde gravel- en zandpaden laat kan je er ook nog mee offroad. Zijn meerwaarde als groottourist zorgt echter ook voor zijn grootste minpunt gezien de beperkte actieradius van een kleine 300 km. Ook de kofferset scoort minpunten omdat deze de motor erg breed maakt, terwijl de inhoud daarvan aan de magere kant is en deze ook nog eens 10cm breder is dan het stuur. Overall gezien kunnen we echter vaststellen dat de 2016 XRT een goed uitgebalanceerde machine is die met vol vertrouwen de verkoop-competitie met zijn concurrenten aan kan gaan. De Explorer XRT is verkrijgbaar in de kleuren wit, rood en blauw en moet in Nederland 20.500 euro kosten, incl. BTW/BPM, maar excl. kofferset.


Tekst: Dirk van het Hekke, Fotografie: Glenn Hakkers

TIGER EXPLORER XRT SPECIFICATIONS
MOTOR EN TRANSMISSIE  
Type Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, in-line 3-cylinder
Inhoud 1215cc
Bore Stroke 85 mm / 71.4 mm
Max. vermogen EC 139 PS/137 Bhp (102 kW) 9,300 rpm
Max. koppel EC 123 Nm 6,200 rpm
Systeem Ride by Wire, fuel injection
Uitlaat Stainless steel 3 into 1 header system, side mounted stainless steel silencer
Eindaandrijving Shaft drive
Koppeling Wet, multi-plate hydraulically operated, torque assist
Versnellingsbak 6-speed
FRAME  
Frame Tubular steel trellis frame
Swingarm Single-sided, cast aluminium alloy with shaft drive
Voorwiel Cast aluminium alloy 10-spoke 19 x 3.0in
Achterwiel Cast aluminium alloy 10-spoke 17 x 4.5in
Voorband 120/70 R19
Achterband 170/60 R17
Voorvering WP 48mm upside down forks, electronically adjustable damping, 190mm travel.
Achterwielophanging WP monoshock, electronically adjustable semi active damping, 193mm wheel travel. Automatic preload adjustment.
Voorrem Twin 305 mm floating discs, radially mounted monobloc Brembo calipers, 4-piston, switchable ABS
Achterrem Single 282mm disc, Nissin 2-piston sliding caliper, switchable ABS
Instrumentendisplay en -functies Instrument pack with analogue tachometer, fixed segment LCD display and multifunction dot matrix LCD display. Fixed segment LCD display: speedometer, fuel gauge, gear position indicator, service indicator, clock, ambient air temperature, coolant temperature, cruise control status and set speed. Multifunction DOT matrix LCD display: five Riding Modes (Road, Rain, Off-Road, Sport, Rider), windscreen adjustment, TSAS setting, Trip computer (journey distance, journey time, average fuel consumption, average speed), motorcycle information (odometer, range-to-empty, instantaneous fuel consumption, TPMS), settings menu, heated grips status, heated seat status.
DIMENSIONS AND WEIGHTS  
Breedte stuur 830 mm (930 mm with handguards)
Hoogte zonder spiegels 1470 mm (1540 mm with higher screen position)
Zadelhoogte 837-857 mm
Wielbasis 1520 mm
Vorksprong 23.1˚
Naloop 99.2 mm
Dry Weight 254 Kg
Tankinhoud 20 Liter

Plaats reactie