Spacer Testmotor

Test: Bridgestone Battlax Hypersport S21 Sportband

Vanaf dit jaar wordt de bekende Bridgestone Battlax S20EVO opgevolgd door de Battlax Hypersport S21. De nieuwe S21 is door Bridgestone ontwikkeld voor de gebruiker die zijn motorfiets vooral sportief wil gebruiken, maar die ook een combinatie verwacht van goede grip in de regen en een lange levensduur. De S21 zou dan ook goed moeten presteren onder natte omstandigheden, een langere levensduur hebben dan zijn voorganger en uitstekend zijn voor de beginnende circuitrijder. De S21 is de eerste band die ontwikkeld is aan de hand van Bridgestones nieuwe technologische ontwikkeling, de Ultimat Eye indoor testfacititeit, een hypermoderne ‘rollenbank’ die de contacteigenschappen van een band visualiseert bij diverse snelheden en onder verschillende omstandigheden. Tevens analyseert Ultimat Eye de drukverdeling over het contactvlak en helpt de optimale combinatie van compound, loopvlakontwerp, constructie en profiel te vinden. Het YAS Marina Formule 1 circuit van Abu Dhabi is de plaats waar de nieuwste sportieve straatband van Bridgestone door de pers word getest. In de pitstraat van het luxe circuit staan hiervoor de nieuwste superbikes en supersportmotoren klaar zoals de Ducati 1299 Panigale, Yamaha R1M, Yamaha R6, BMW S1000RR en de Kawasaki ZX10R.

Test Bridgestone Battax Hypersport S21 1

Supersport
Het loopt tegen het einde van de middag, het is bijna donker en de omstandigheden zijn hierdoor perfect. We beginnen op koude banden met de Yamaha YZF-R6. Al binnen 2 rondes voel je dat de S21 snel opwarmt en je al snel met vertrouwen je knie op het asfalt zet. De lichte 600 is voor ons een bekende motor en ook met de S21 banden voelt de motor direct erg vertrouwd en stabiel aan. We kunnen het tempo hierdoor meteen al vlot opschroeven en de band gebruiken op de manier waar deze voor bedoeld is, sportief dus. Pas tegen het einde van de sessie, als het tempo flink oploopt begint de achterband met aanremmen zo nu en dan wat grip te verliezen, een kwispelende achterkant is hiervan het gevolg. Geen moment verlies je de controle of het vertrouwen in de Bridgestone banden, maar de S21 geeft hier zijn grens aan als sportieve straatband, nog verder gaan is puur bedoeld voor èchte circuitbanden.

Superbikes
Ook op de 1000cc superbikes geeft de S21 vooral een vertrouwd gevoel. Het circuit van Abu Dhabi, wat vooral ontwikkeld is voor autosport, bevat een aantal zeer langzame chicanes en hairpins, dit type bochten zijn vooral op een 200 pk sterke superbike een uitdaging. Hier moet vanaf zeer hoge snelheid hard worden aangeremd, motor zo direct en kort mogelijk insturen om zo snel mogelijk weer rechtop te komen om met het hele vermogen vanaf lage snelheid hard te accelereren. Op dit lastige deel hebben we een aantal sessies met de exclusieve Yamaha YZF-R1M kunnen rijden, die laat zich makkelijk door de chicanes smijten zonder daarbij onverwachte dingen te doen. We rijden zoals gezegd met kunstlicht, erg spectaculair! Maar het is daardoor moeilijk om je rempunten te bepalen. In de verte zijn de achterlichten van wat andere journalisten te zien, door goed te focussen op de remlichten van die rijders voor ons kunnen we steeds later en later remmen. Als we echt op snelheid zijn, begint tijdens het aanremmen en het woest terugschakelen voor de hairpins de S21 achterband zo nu en dan flink te piepen. De band houdt echter, mede door de combinatie van de Bridgestones en de electronica van de R1M, goed grip.

Handling vs. stabiliteit
Het insturen van de hairpin gaat prima en dankzij het vertouwde gevoel in de voorband word de apex makkelijk gehaald. De S21 voorband is iets puntiger geworden t.o.v. zijn voorganger, waardoor hij zich zo makkelijk de bocht in laat dwingen. Ondanks deze wijziging behoudt de band zijn neutrale, stabiele gevoel op snelheid. Zodra we de motor bij het uitkomen van de bocht wat meer rechtop zetten en het gas vol open draaien, word duidelijk dat het ook met de gripniveaus op het loopvlak van de band erg goed gesteld is. De S21 zou volgens Bridgestone beduidend minder spinnen dan zijn voorganger en dit lijkt te kloppen; de tractioncontrol van de Yamaha grijpt nauwelijks in en het voorwiel klimt al snel omhoog. Het is een groot feest om met combinatie van de spectaculaire Yamaha R1M en de Bridgestone banden in het donker over het mooi verlichte circuit te denderen.

Smeren
Behalve hairpins en chicanes zijn er op dit uitdagende Arabische circuit ook een aantal snelle bochten te vinden. Volgens Bridgestone zijn de prestaties onder hellingshoek vooral te danken aan de nieuwe type compounds op de schouder van de banden en de iets gewijzigde vorm van de schouder van de band. Tevens hebben de banden aan de zijkanten beduidend minder profiel dan zijn voorganger, de S20 Evo. Dit betekend automatisch dat er meer rubber op het asfalt is, en dus meer grip. Met PK-pakhuizen zoals de BMW S1000RR en de Ducati 1299 Panigale kunnen we hier de gloednieuwe banden tot het uiterste drijven. Maar, ook onder deze superbikes voelen de S21 banden zich erg thuis. Pas tijdens flink accelereren onder hellingshoek begint de achterband af en toe wat te smeren, maar dat gaat zo voorspelbaar dat het leuk is om te doen. Grip verliezen, of andere onverwachtse momenten zul je niet zomaar beleven op dit setje Bridgestones, dat geeft vertrouwen. Als ware superbike coureurs gaan de journalisten over het circuit, professional Josh Brookes laat nog wel even duidelijk zien hoe ver je ècht kunt gaan op deze Bridgestones, door zijn motor volledig dwars door de snelle knikken heen te trekken.

Conclusie
Of de beloofde langere levensduur daadwerkelijk 36% meer zou zijn kunnen we aan de hand van een avond rijden niet zeggen, hier zullen we aan de hand van de woorden van Bridgestone maar vanuit moeten gaan. Tevens waren de omstandigheden er niet echt naar om de band te testen onder natte omstandigheden, ook hier moeten de techneuten maar geloven. Feit is wel dat Bridgestone met de Battlax Hypersport S21 een zeer goede sportband markt voor zowel de sportieve straatrijder als de beginnende circuitrijder op de markt zet. Ook voor de hobby-circuitrijder zal de band zeker nog voldoen, pas als de snelheid op wedstrijdniveau komt ontdek je de grens. De S21 geeft daarbij vooral veel vertrouwen en biedt veel rijplezier, dankzij de snelle opwarmtijd, all-round prestaties en lange levensduur lijkt de band perfect geschikt voor de sportieve berijder van supersportmotoren en superbikes.

Beschikbare maten:
Voorbanden: 130/70 ZR16 M/C (61W) TL, 110/70 ZR17 M/C (54W) TL, 120/60 ZR17 M/C (55W) TL, 120/70 ZR17 M/C (58W) TL.
Achterbanden: 150/60 ZR17 M/C (66W) TL, 160/60 ZR17 M/C (69W) TL, 180/55 ZR17 M/C (73W) TL, 190/50 ZR17 M/C (73W) TL, 190/55 ZR17 M/C (75W) TL, 200/55 ZR17 M/C (75W) TL.

Tekst Ilja Pokorny - Foto's: Bridgestone

 

Test: Bridgestone Battlax Hypersport S21 Sportband
  • Plaats of lees reacties

    Plaats reactie

Nieuwsmotor