Test: Gorider Biker Extensa SE motornavigatiesysteem

  • Pinterest

De Gorider Biker Extensa SE was in 2015 de opvolger van de Go Rider Extensa. De SE is verbeterd met een dubbele GPS-antenne voor betere GPS ontvangst, een helderder 4.3" touchscreen scherm en een snellere processor. De GoRider Biker-Extensa SE is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Basis, Pro en Pro DUO. Deze laatste twee hebben respectievelijk één en twee Bluetooth headsets voor het beluisteren van routeaanwijzingen, het voeren van telefoongesprekken, muziek luisteren en draadloze communicatie tussen rijders en bijrijders. Verder heb je nog de beschikking over een FM-radio een MP3 speler een E-bookreader, filmviewer een aantal spelletjes, een calculator en een valutacalculator. De behuizing van het motornavigatiesysteem heeft een laagje rubber is daardoor schokbestendig, waterdicht en voelt licht en stevig aan maar de houder is van hard plastic en oogt daardoor breekbaar. De montageonderdelen inclusief de zuignap zijn stevig en fors uitgevoerd. Verder zijn een 12 volt aansluiting en sigarettenaansteker-aansluiting aanwezig. Wij hadden de GoRider Biker-Extensa Se Pro tot onze beschikking die we gebruikt hebben voor plezierritten in Nederland, dagelijks gebruik in de vorm van woon-werkverkeer en daarnaast ook voor een motorvakantie in de Franse en Spaanse Pyreneeën.

Gorider Biker Extensa SE 2

De Extensa SE Pro doorloopt een installatieprocedure bij de eerste keer opstarten die enig geduld vraagt. De graphics zijn helder maar door de vele informatie, die in te stellen is op het scherm, is de leesbaarheid soms wat minder. De bediening van de iets te kleine knoppen gaat met handschoenen aan wat moeilijk. De bluetooth met luidsprekers in de helm werkt prima. Het in- en uitklikken uit de hardplastic houder van de navigatie vraagt wat kracht en handigheid, maar ondanks dat de houder wat goedkoop oogt blijft het allemaal netjes intact bij veelvuldig gebruik. In ons geval gaf de 12 Volt (sigarettenaansteker)plug al snel de geest, maar dit navigatiesysteem is ook op de kabelboom van de motor of rechtstreeks op de accu aan te sluiten, dit is dan ook aan te raden.

De GoRider Extensa SE Pro navigeert prima. Bestemmingen zijn eenvoudig in te voeren, ook tankstations en hotels zijn goed te vinden. Daarnaast worden ook de meeste flitsers vermeld. Na het aanzetten is het soms wat langer wachten op een ‘fix’ met GPS-satellieten. Als je het contact afzet, en daarmee de stroomtoevoer afgesloten wordt, springt de Extensa SE in de standby stand. Als het contact van de motor weer ingeschakeld is start het systeem weer op en kan de route weer vervolgd worden. Een aantal keren was dit echter niet het geval en moest het navigatiesysteem via de aan/uit knop opnieuw opgestart worden. Bij het passeren van een grens verschijnt er een ‘pop up’ met informatie met betrekking tot het land waar je binnen rijdt. Je kunt bij het invoeren van een route of bestemming kiezen of je veel of weinig bochten op je route wilt hebben. Ook is er de mogelijk om snelwegen en tolwegen te vermijden. Als je de ingevoerde bestemmingen bereikt op je route moet je dit wel bevestigen als de Extensa SE pro erom vraagt. Doe je dat niet dan stuurt hij je alsnog terug. Dit zelfde moet je ook doen als je een eindbestemming bereikt, anders neemt hij bij de volgende route en/of bestemming de niet bevestigde bestemming ongevraagd mee. Een enkele keer werden we in stedelijk gebied een voetgangers-/fietsersgebied ingestuurd. Dit wordt overigens bij het wijzigen van de route direct gecorrigeerd. In vergelijk met duurdere systemen is de Gorider soms net wat trager, waardoor het weleens voorkwam dat we een afslag misten. Verder was alle navigatie behoorlijk actueel. Ondanks het afdakje op de houder is de leesbaarheid in de volle zon matig. De montage onderdelen van de Gorider Extensa SE Pro bleken niet te werken voor montage op de stuurhelften van een Yamaha FJR 1300A. De enige mogelijkheid was de GoRider met de zuignap vast te zetten, aftermarket zijn er wel genoeg steunen te vinden voor de FJR. Opladen kan thuis via een USB-kabel met een bijgeleverde adapter. De accu hield het met de helderste beeldschermstand een zeer acceptabele 5 uur vol op het nieuwe apparaat.

Omdat waarschijnlijk veel gebruikers de GoRider ook in de auto zullen gebruiken hebben we deze ook in de auto uitgetest. Dit is mogelijk door de fors uitgevoerde zuignap en montage voor de houder. Het lukte ons zonder problemen de GoRider via Bluetooth met een Parrot handsfree set te koppelen. De plastic houder met daarin de goed gefixeerde navigatie resoneert wel tijdens het autorijden.

Conclusie
De Gorider Biker-Extensa SE is een prijsvechter in de wereld van navigatiesystemen voor motoren. Het systeem is netjes afgewerkt en voelt door de sterke en waterdichte behuizing uitstekend aan. Qua prestaties kan de Gorider Biker Extensa SE Pro zich tot op zekere hoogte meten met duurdere navigatiesystemen. De bediening met (winter)handschoenen aan gaat soms wat lastig en het scherm is wat aan de drukke kant. De bijgeleverde accessoires ogen wat goedkoop en het opstarten vraagt soms wat meer geduld. Tijdens het navigeren doet de Gorider Biker-Extensa SE keurig wat nodig is, zeker met de wetenschap dat dit navigatiesysteem de helft kost van sommige anderen. Lifetime updates zijn helaas niet bij de prijs inbegrepen, de Gorider Biker-Extensa SE geeft je een code om eenmalig gratis te kunnen updaten. De Gorider Biker-Extensa is verkrijgbaar vanaf €199,95 voor de versie zonder communicatiesysteem en wil je deze erbij dan betaal je €279,- voor de Pro uitvoering met één headset, de Pro Duo kost €369,-

Tekst: Andrew Thijssen Foto's: Antony Schraven en Gorider

Plaats reactie