Test: 2017 BMW K1600GT

  • Pinterest

 Voor modeljaar 2017 heeft BMW de K1600GT vernieuwd, waarbij ervoor gezorgd is dat deze nu ook aan de EURO4 emissienormen voldoet. Tevens zijn een aantal kleinere aanpassingen doorgevoerd, maar in de basis is er niet enorm veel verschil met de K1600 motorfiets waarmee we in 2011 reden. 

Achteruit 
De K1600 is een zeer opvallende verschijning, wat in de verte al begint met de onderscheidende ronde koplampcirkels. Eenmaal dichterbij blijft de machine verbazen door de massieve vorm en de enorme hoeveelheid knoppen op stuur, dashboard en aan de linkerzijde van de kuip. Zoals altijd bij BMW is ook dit testexemplaar van alle denkbare opties voorzien, waarmee de toch al niet lage basisprijs van 26.394,- met enige duizenden euro’s is verhoogd. Wel standaard heeft de 2017-versie voor het eerst een achteruit gekregen, na het inschakelen moet de startknop ingedrukt worden, waarna het toerental automatisch verhoogd wordt naar 2000 en de motor stapvoets achteruit rijdt. Best handig, want de 334 kilo wegende motor (dat is zonder bagage, passagier en bestuurder) duw je niet zomaar even terug.

Test 2017 BMW K1600GT 1

Uitrusting
Een heel groot aantal zaken is bij de K1600GT echt prima geregeld. De zithouding (met het zadel op de hoge stand), de fantastische remmen, de grondspeling en zelfs de bediening van de enorme hoeveelheid knoppen, het klopt allemaal. Ok, wegrijden is soms wat lastig door de gevoelloze combinatie van koppeling en het eerste deel van het gashendel, maar dat kan langere ervaring met deze combinatie misschien wegnemen. Daarnaast bulkt de motor van de bergruimte door de enorme koffers en ook in de kuip zitten nog wat vakjes verstopt, in één daarvan kan je met een kabel je telefoon op de geluidsinstallatie aansluiten.

Rijden
Dat de GT rijklaar 334 kilo weegt is natuurlijk voelbaar bij manoeuvreren en ook in snellere bochten voel je het gewicht, vooral als je een zelf niet helemaal correct ingeschatte lijn corrigeert. Dat intimideert in het begin van de rit wat, maar toch verbaast de makkelijke besturing elke keer weer. Keren op de weg kost héél weinig ruimte. Op snelle, doorgaande wegen en lange bochten is de K1600GT superstabiel. Daarbij overtuigden de al wat oudere Bridgestone BT-021 banden niet enorm qua vertrouwen en feedback, daarvoor zijn nieuwe, betere alternatieven beschikbaar. Maar vooral in overzichtelijke bochten is het heerlijk sturen, waarbij de (nu standaard) dynamische ESA vering elke oneffenheid keurig gladstrijkt. Die actieve, elektronisch geregelde vering past zich continu aan aan de omstandigheden. Het systeem zou er misschien nog wel een ‘comfort’ stand bij mogen hebben voor lange ritten over de snelweg, maar het werkt verder feilloos, wat ook geldt voor de optionele dynamische traction control, die je steeds vroeger op het gas een bocht uit laat trekken.

Kuip
De kuip is volgens BMW vernieuwd, maar zonder een ‘oud’ model ernaast is het lastig te ontdekken hoe dat precies in elkaar zit. Achter die enorme kuip zit je prima, maar het is vooral de elektrisch verstelbare ruit die de show steelt. Niet alle testrijders waren (door verschillende lengte) even enthousiast, maar voor onze 1.86 was die ruit perfect. Geen turbulentie, prima zicht door een V-vorm bovenin en op een hogere stand zo stil dat we zelfs zonder oordoppen redelijk rustig uit de wind zaten. En dat terwijl er toch flink doorgereden werd in het Spaanse binnenland rondom Almeria, wat een goede windbescherming dus! Ter hoogte van de bovenkant van de benzinetank zitten aan de buitenkant van de kuip nog een soort “winglets”, die heel makkelijk opengedraaid kunnen worden om buitenlucht naar de bestuurder te leiden. Bij heel hoge temperaturen zou dat handig kunnen zijn, maar zo warm werd het helaas niet. Wel was te merken dat de opengedraaide wings voor veel meer rijwind op de berijder zorgen.

Zescilinder
Eigenlijk gaat het bij elke beoordeling van de K1600GT maar over één ding: het zescilinder motorblok. Het flink voorover gekantelde blok is zo smal gehouden, dat het qua maatvoering niet eens echt opvalt op de motor, maar de prestaties doen dat zeker wel. Vanaf helemaal onderin loopt het blok zonder één hikje naar de toerenbegrenzer boven de 10.000, de injectie is werkelijk perfect. Daarbij lijkt het onder de 4000 toeren wel steeds of er weinig gang gemaakt wordt, je zou verwachten dat een machine met 175 Nm er altijd snoeihard aan trekt, maar daarvoor moeten toch echt eerst even meer toeren gemaakt worden. Want vanaf 4000 begint de zescilinder serieus te trekken, waarop het echte feest rond de 7000 toeren begint. Dan trekt de volle 160 pk en 175 Nm serieus hard voor zo’n grote machine. Alles wat de zescilinder mooi maakt gebeurt dus wel bovenin de toeren.

Geluid
Vanaf die 7000 komt er een schitterende ‘huil’ uit de uitlaat en versnelt de motor progressief steeds harder. Schakelen gebeurt zonder koppeling door de standaard Shift Assistant Pro quickshifter, die voor een mooie “bob” qua geluid zorgt als je opschakelt met het gas gewoon open. Terugschakelen gaat ook zonder koppeling, waarbij weer een mooie tussengas-“bob” aan geluid vanuit de dubbele uitlaten komt. Om de geluidsbeleving compleet te maken is er ook zeer regelmatig één of meerdere “plofjes” te horen bij gas dichtdraaien, dat klinkt prachtig maar is in kleine, slaperige Spaanse dorpjes soms net iets te asociaal. De complete beleving aan geluid is er overigens vooral voor het publiek als een 1600 voorbij komt rijden, de bestuurder zelf krijgt daar veel, maar niet alles van mee.

Conclusie
De K1600GT is wel héél veel motor: ultra-compleet uitgerust en met prima eigenschappen voor lange ritten, maar het hoge gewicht is niet zomaar weggepoetst en dat maakt het een motor voor de meer ervaren motorrijder. De zescilinder is echt waanzinnig gaaf om mee te rijden, vooral in combinatie met de quickshifter zorgt dit voor een sensationele beleving qua acceleratie en geluid. Daarbij is het wel zo dat al die sensatie in de hogere toeren zit, onderin gebeurt er minder. Als je iemand bent die altijd heel rustig en laag in de toeren rijdt, is de meerwaarde dan ook beperkt. Om het mooiste deel uit het motorblok te halen moet je dan ook flink gasgeven, maar als dat je ding is, is het genieten geblazen.

Update 26-6-2017: naar links trekken
Naar aanleiding van een bericht van een lezer hebben we deze week nogmaals met de 2017 BMW K1600GT gereden. Zoals de lezer en BMW Nederland vooraf al bevestigden, trekt de K1600 licht naar links als je je handen van het stuur haalt onder het rijden. Dit is absoluut niet merkbaar als één of beide handen het stuur vasthouden. Daarnaast is het ook met losse handen vanuit te heupen goed corrigeerbaar door de berijder, maar het naar links trekken is er dus absoluut wel. Daar met losse handen rijden geen normaal rijgedrag is en er niks merkbaar is met hand(en) aan het stuur, vinden we dit niet gevaarlijk maar ook niet gewenst: een motorfiets hoort altijd rechtuit te rijden. Hierdoor zouden we een technische aanpassing toch op zijn plaats vinden. BMW Nederland huldigt het standpunt dat je altijd met je handen aan het stuur moet rijden, dus dat hieraan niks gedaan hoeft te worden.
Hier vindt u een onboard video waarbij we op cruise control reden en het stuur loslieten, zowel met als zonder correctie door de bestuurder. 

Tekst: Iwan van der Valk Foto's Amy Lee/BMW Motorrad/Testmotor.nl

Technische gegevens 2017 BMW K1600GT

Motortype vloeistofgekoelde 6-cilinder 4-takt lijnmotor, 2 bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder
Boring x slag 72 mm x 67,5 mm
Cilinderinhoud 1649 ccm
Vermogen 160 pk (118 kw) @ 7.750 tpm
Koppel 175 Nm @ 5.250 tpm
Compressieverhouding 12,2 : 1
Koppeling natte multiplaatkoppeling
Secundaire overbrenging cardan
Frame aluminium brugframe, meedragende motor
Voorwielgeleiding / -vering BMW Duolever
Achterwielgeleiding / -vering BMW Paralever
Veerweg voor / achter 115 mm / 135 mm
Wielbasis 1618 mm
Naloop 106,4 mm
Balhoofdhoek 62,2°
Bandenmaat, voor 120/70 ZR 17 Bridgestone BT-021
Bandenmaat, achter 190/55 ZR 17 Bridgestone BT-021
Remmen, voor zwevende dubbele 320 mm remschijven, vaste 4-zuiger remklauwen
Remmen, achter enkele 320 mm remschijf, 2-zuiger remklauw
Lengte 2324 mm
Breedte incl. spiegels 1000 mm
Hoogte zonder spiegels 1440 mm
Zithoogte, onbeladen 810 / 830 mm
Rijklaargewicht 334 kg
Max. toelaatbaar totaalgewicht 540 kg
Tankinhoud 24 liter
Reserve 4 liter
Prijs € 26.394,-