Spacer Testmotor

Test: 2018 MV Agusta Turismo Veloce 800 Lusso SCS (Smart Clutch System)

De 2018 MV Agusta Turismo Veloce Lusso is voorzien van het Smart Clutch System dat de koppelingshendel nagenoeg overbodig maakt. Het systeem is opgebouwd uit twee componenten: een bijzondere koppeling van Rekluse voor het wegrijden en stilstaan, plus een "gewone" up-en-down quickshifter voor rijdend schakelen tussen de versnellingen. De Rekluse Radius CX koppeling geeft je dus de mogelijkheid om weg te kunnen rijden en daarna weer stil te kunnen staan, zonder dat je de koppeling nodig hebt. Best vreemd als je hem voor de eerste keer in de versnelling zet, de motor slaat niet af en als je een klein beetje gas geeft grijpt de koppeling aan en begin je te rijden. Dit vraagt wel enige gewenning omdat het systeem vrij abrupt aangrijpt, maar dit heb je snel onder de knie. Het is zeker geen automaat, want je moet nog steeds zelf schakelen, een overtuigende tik tegen de versnellingspook is genoeg om de motor op- of terug te laten schakelen. Het systeem met de quickshifter werkt uitstekend en ook bij lagere toerentallen gaat het goed. Je kunt de quickhsifter ook uitzetten, waardoor je dus de koppeling weer moet gebruiken. Dit werkt niet goed in combinatie met de Rekluse koppeling. De koppeling grijpt dan pas aan als je gas geeft, zou het zo zijn dat je even wilt afremmen op de motor en een lagere versnelling kiest, dan moet je dus éérst gasgeven anders staat hij niet in de versnelling en lijkt het of hij in neutraal staat. Geen enkel probleem, want het systeem werkt zo goed dat uitzetten niet nodig is en je betaalt de SCS-meerprijs van 2000 euro immers niet voor niks. Alles bij elkaar is het Smart Clutch System technisch een prima opererend en zeer knap uitgevoerd systeem, maar zou je de "waarom" vraag kunnen stellen. Dat het werkt staat nu vast, wat je ermee wint nog niet helemaal. 

MV Agusta Turismo Veloce Lusso SCS 24

De 800cc driecilinder is het sterkste punt van de Turismo. Bij het starten duurt het even voordat deze aanslaat, maar eenmaal lopend is het karakteristieke driecilindergeluid aanwezig. De mooi gevormde uitlaatdemper laat de motor goed horen, is de motor op toeren dan is het geluid voor een standaard demper meer dan goed. Over het hele toerengebied geeft het 110 pk sterke motorblok genoeg vermogen, maar boven de 7.000 toeren is het echt meer. Dit, in combinatie met de goed werkende quickshifter, daagt de motor je uit om flink door te rijden. Met het gas volledig open en dan door de versnellingen heen gaan gaat werkt voortreffelijk en is héél erg leuk. De uitlaat zorgt voor een fijne schreeuw van de MV Agusta met zo af en toe een 'plof' als je naar de volgende versnelling gaat. De MV Agusta Turismo Veloce Lusso is verrassend comfortabel. De vering is erg soepel, ook als hij in de sport stand staat. Als het tempo flink omhoog gaat stuurt de 800cc MV Agusta uitstekend. De vering kan het allemaal prima aan, de motor stuurt licht en laat zich in de bochten goed corrigeren. De bodemvrijheid is meer dan voldoende en de Pirelli Scorpion Trail 2 banden doen wat ze moeten doen. De allroad banden zijn in eerste instantie een vreemde combinatie op deze motor, maar ze doen toch wat je mag verwachten; genoeg grip over de hele linie en ze maken de motor nét even iets stoerder om te zien.

In één oogopslag geeft het TFT scherm veel informatie, zelfs héél veel informatie. Er is zo veel af te lezen dat het geheel onduidelijk en rommelig is geworden. Door middel van een knop op het linkerdeel van het stuur scroll je eenvoudig door het menu heen. Daar heb je de mogelijkheid om het motormanagment aan te passen van sport naar tour of regenstand, de vering in te stellen, de handvatverwarming in te schakelen, de tractioncontrole in te stellen etc. Het aanpassen van dit alles gaat erg eenvoudig maar het scherm is gewoon te druk, waardoor je steeds moet zoeken als je eigenlijk alleen even wilt zien hoe laat het is. Op het rechterdeel van het stuur zitten de knoppen van het ABS en de cruisecontrol, maar je moet wel een héél lange duim hebben wil je die goed kunnen bedienen tijdens het rijden. Het gas moet dan ook meestale even los en dan pas zijn ze te bereiken met je duim, dat is niet handig. 

De afwerking van de MV Agusta is meer dan goed. De enkelzijdige achterbrug, styling van de wielen, mooie lak, een keurig stiknaadje over het zadel, strakke risers om het stuur en het bijzondere subframe springen eruit. De voorzijde ziet er in eerste instantie een beetje saai uit, maar als de LED-dagrijverlichting aangaat verdwijnt deze gedachte, dan ziet het er opeens héél tof uit. De richtingaanwijzers zijn erg duidelijk maar de kwaliteit van de achterste lampen is twijfelachtig; als je er tegenaan tikt hoor je het rammelen in de behuizing. De ruimte onder het zadel van de passagier is minimaal, een doorsnee schijfremslot raak je er niet in kwijt. In de topkuip zijn ook een tweetal kleine opbergruimtes gemaakt, deze zijn misschien handig voor kleingeld of pasjes maar veel meer past er niet in. De spiegels geven goed zicht naar achteren en de ruit is goed. Voor onze lengte (1.83 meter) was de laagste stand het meest comfortabel. Met één hand is de ruit eenvoudig nog twee standen hoger te verstellen, maar dat bracht in ons geval alleen maar turbulentie.

Het zadel zit lekker, tenminste, als je lekker vlot aan het rijden bent. Je zitt dan wat actiever en dan past het uitstekend. Echter, ga je 300 km op een saaie snelweg rijden, dan schiet het tekort. Omdat je dan passief zit, merk je dat het te weinig vulling heeft. Ook even verder naar achteren zitten is niet prettig, omdat je dan met je achterste op de rand terecht komt. De grote zijkoffers aan de MV Agusta geven bergruimte genoeg voor een weekendje weg. De koffers zijn geïntegreerd aan het subframe, daardoor zie je geen lelijk rek als de koffers niet gemonteerd zijn. Sterker nog, als de koffers eraf zijn heb je zicht op een fraai stukje design. Onder de zitting voor de passagier heeft men een opening in het subframe gemaakt die er erg stijlvol uitziet. De koffers gaan eenvoudig los van de motor en zijn goed te openen en te sluiten. Als de koffers gevuld zijn en je toch nog wat in de koffers moet proppen gaat het sluiten wat lastig. Ze zijn verder goed waterdicht en steken iets buiten de spiegels, waardoor je wel even op moet letten als je door een file gaat.

Conclusie
De 2018 MV Agusta Turismo Veloce Lusso SCS is zeker geen dertien in een dozijn motorfiets. Een opvallend design, prachtige afwerking, uitstekende rijeigenschappen én het goede motorblok maken het geheel compleet. Punten zoals een rommelig TFT scherm, de moeilijk bereikbare knoppen op het rechterdeel van het stuur en een zadel dat iets meer volume had mogen hebben, zorgen voor kleine aandachtspuntjes op de verder goede motor. De Rekluse koppeling is een mooi stuk toegevoegde techniek op de Turismo en het werkt in samenwerking met de quickshifter uitstekend. Je komt goed voor de dag met de MV Agusta Tusismo Veloce Lusso SCS, dat mag ook wel want de motor kost €24.689,- en dat is best flink te noemen. Zou je het geld ervoor over hebben, dan koop je een motor die niet op iedere hoek van de straat staat en echt wel goed is, die een mooi design heeft én zeer goed is afgewerkt.

 Technische specificaties 2018 MV Agusta Turismo Veloce Lusso SCS

Motor 798 cc driecilinder 4-takt, 4 kleppen per cilinder
Vermogen 110 pk (81 kW) bij 10.150 t/min
Koppel 80 Nm bij 7.100 t/min
Versnellingsbak 6 versnellingen met quickshifter
Vering voorzijde 43 mm Sachs upside down, elektronisch verstelbaar
Vering achterzijde Sachs, elektronisch verstelbaar
Rem voorzijde Dubbele 320 mm schijf met vierzuiger Brembo remklauw
Rem achterzijde Enkele 220 mm schijf met tweezuiger Brembo remklauw
Voorband 120-70/17 Pirelli Scorpion Trail 2
Achterband 190-55/17 Pirelli Scorpion Trail 2
Tankinhoud 21,5 liter
Wielbasis 1.445 mm
Grondspeling 140 mm
Gewicht (droog) 192 kg
Zithoogte 850 mm
Prijs (2018) € 24.689,-
Test: 2018 MV Agusta Turismo Veloce 800 Lusso SCS (Smart Clutch System)

Bridgestone T31

Nieuwsmotor