Test: 2019 BMW F850GS Adventure

  • Pinterest

De 2019 BMW F850 GS Adventure is gepositioneerd tussen de R1250 GS Adventure en de F750 GS; met een basisprijs van €15.384,- zit de 850 qua aanschafprijs ook redelijk tussen deze twee motoren in. Met alle opties die op ons demo-model gemonteerd zijn, stijgt de prijs van de testmotor met ruim €20.000 echter al snel richting de basisprijs van de R1250 GS. Voor dit bedrag staat er echter wel een motorfiets die afgeladen is met opties. Zo is het comfort pakket geïnstalleerd, dit bevat onder andere keyless ride, een middenbok en handvatverwarming. Met het eveneens gemonteerde dynamic pakket worden hier extra rijmodi en een quickshifter aan toe gevoegd. Het lichtpakket zorgt er dan weer voor dat bijna alle verlichting is uitgevoerd in led en geeft daarnaast verstralers die gemonteerd zijn op de valbeugels. Cruise control en kofferdragers worden eveneens toegevoegd via het touring pakket. De lakkleur van de BMW is dan wel weer de standaardkleur die de 850 meekrijgt; Ice Grey. Ondanks dat dit de basiskleur is, staat het deze de GS bijzonder goed. Op de keurige afwerking is alleen af te dingen dat de modelaanduidingen gewoon goedkoop ogende plastic stickers zijn, die niet onder de lak of in het plastic zelf zitten.

Met de gemonteerde valbeugels, spaakwielen en handkappen, die standaard bij de GS 850 Adventure horen, staat er een motor die er bijzonder geslaagd uitziet, zeker in combinatie met het lichtpakket, dat naast led ook dagrijverlichting en verstralers biedt. Met de gemonteerde koffers oogt de 850 wel enorm breed. Bij opmeten blijkt dan ook dat de Adventure met koffers een flinke 1 meter en 3 centimeter breed is. Optisch lijkt dit echter nòg een stuk breder. Het stuur, gemeten bij de spiegels, is echter een goede 10 centimeter minder breed, wat ervoor zorgt dat er bij het rijden door de file wel eens spannende momenten ontstaan omdat de koffers dus verder uitsteken dan het stuur.

BMW F850GS Adventure

Motor
Het motorblok van de BMW F850 GS Adventure is een vloeistofgekoelde parallel twin. Het blok produceert 95 Pk bij 8.250 toeren per minuut terwijl het koppel van 92 Nm vrijkomt bij 6.250 toeren per minuut. Door het gebruik van twee balansassen claimt BMW dat ongewenste vibraties niet aanwezig zullen zijn, maar dit blijkt niet te kloppen. Tijdens het rijden valt op dat het blok ruim voldoende trekkracht heeft. Vanuit een laag toerental pakt  de twin moeiteloos op, dit gaat zonder bokken of uitzonderlijk trillen. Voor vlot doorrijden is het echter beter de schakelindicator (tussen 2000 & 3000) te laten voor wat het is, het motorblok van de GS voelt zich namelijk het meest prettig in het midden- tot middelhoge toerengebied. Ondanks dat de 850 Adventure soepel loopt in lage toeren, is er dan te weinig koppel beschikbaar mocht dat ineens nodig zijn. Wanneer er echter gereden wordt in het midden tot middelhoge toerengebied is er altijd voldoende trekkracht beschikbaar. Hierdoor zet de GS ook bij halfgas al flinke stappen en zijn tussensprintjes een feest. Mocht volgas nodig zijn, dan verloopt dit ook zeer soepel en gaat het al snel harder dan toegestaan.

Ondanks dat het blok zeer soepel is en vanuit ieder toerengebied goed oppakt, zijn er toch hinderlijke vibraties waarneembaar, met name in het gashendel en de rechter spiegel. Op een stabiele snelheid valt dit niet direct op. Wanneer er echter gas gegeven wordt, zijn de vibraties in de spiegel dusdanig dat deze eigenlijk onbruikbaar is. Opvallend, omdat er verder op de motorfiets geen noemenswaardige trillingen waarneembaar zijn. Schakelen kan door middel van de (zeer!) licht bedienbare koppeling of de quickshifter en autoblipper, waarmee op-(quickshifter) en terug (blipper) geschakeld kan worden. In de hogere toeren gaat opschakelen met die quickshifter zeer soepel, zonder grote klappen. Terugschakelen met de blipper gaat meestal ook vloeiend, maar te vaak komt het toch voor dat er hierbij een flinke klap door de GS gaat. Wanneer er echt doorgetrokken wordt en er meermaals snel achter elkaar door middel van de quickshifter geschakeld wordt, verslikt deze zich soms dan ook in een versnelling, iets wat we ook al bij de R1250GS en zelfs de S1000RR Superbike merkten. Uiteindelijk krijgt de quickshifter een ruime voldoende, maar is de blipper gewoon niet goed genoeg. 

Elektronica
Zoals eerder benoemd, is deze BMW F850 GS afgeladen met allerlei opties. Hieronder vallen ook verschillende elektronische systemen en het volledig digitale TFT-kleurendisplay. In dit scherm is alles wat betrekking heeft op de motor af te lezen. Kort gezegd is het scherm goed afleesbaar, ook in de felle zon. Het startscherm biedt met snelheid, toerenteller en versnellingsindicator alle zaken die nodig zijn. Door middel van een knop aan het stuur zijn gemakkelijk verschillende rijmodi in te schakelen. Hierbij is er een keuze uit Rain, Road, Dynamic en Enduro. In de praktijk wordt altijd Dynamic geselecteerd, daar deze de meest directe gasrespons geeft. De Rain modus schroeft het vermogen dusdanig terug, dat dit enkel op zeer nat of glad wegdek gebruikt wordt. De Enduro mode spreekt voor zich en richt zich op off-road gebruik. Naast de verschillende rijmodi is ook de vering volledig instelbaar. Ook dit gaat zeer gemakkelijk met een knop op het stuur. Er kan gekozen worden voor Road, Dynamic en Enduro Pro (die laatste alleen wanneer ook de rijmodus Enduro is ingeschakeld). Vering en demping worden merkbaar harder of zachter naar gelang de instelling die gekozen is. Verder is er op de Adventure ABS Pro en Dynamic Traction Control (DTC) gemonteerd. Beide systemen werken dusdanig prettig dat er niet merkbaar hard wordt ingegrepen. Tevens is er cruiscontrole, deze werkt zeer gemakkelijk en weet snelheid goed constant te houden, ook heuvel op en af.

Rijden
Om maar met de deur in huis te vallen; met de BMW F850 GS Adventure rij je snel (te) hard). Snelheid maken, op cruise snelheid rijden of op bochtige wegen; de GS doet het allemaal zeer gemakkelijk. Hierdoor wordt er op snelwegen gemakkelijk en zeer comfortabel (zeker met de vering in Road modus) harder gereden dan toegestaan. Geholpen door de flinke benzinetank van 23 liter maakt dit de 850 tot een zeer geschikte kilometervreter. Op bochtige wegen voelt de BMW zich echter ook goed thuis en kan er gemakkelijk vlot tot zeer snel doorgereden worden. De GS laat zich gemakkelijk sturen, ook bij kort op elkaar volgende links-rechts combinaties. Wanneer er echt gepusht wordt is, er wat onbalans in het rijwiel gedeelte te krijgen, maar dan gaat het meestal ruim harder dan toegestaan. Het gecombineerde verbruik van sportief rijden, tot woon-werk verkeer komt uit op 4.5 liter per 100 kilometer. Dit houdt in dat er gemakkelijk meer dan 500 kilometer op een volle tank gereden kan worden! Door de gemonteerde koffers is er daarnaast voldoende ruimte op bagage mee te nemen, waarbij de koffers ook op hogere snelheden niet aan de 850 'trekken', ondanks de wel er wijde opbouw. Enige nadeel is de in twee standen verstelbare gemonteerde ruit. In de onderste stand komt er door de rijwind te veel druk op de borst om comfortabel grote afstanden af te leggen. terwijl met de ruit in de hoogste stand er een hinderlijke turbulentie rondom de helm aanwezig is. Uiteraard verschilt dit per persoon en lichaamsbouw.

Conclusie
BMW zet met de F 850 GS Adventure een zeer degelijke motorfiets neer, die absoluut in te zetten is als goede kilometervreter. Ondanks hinderlijke vibraties in stuur en spiegel èn een ruit die voor mijn postuur niet helemaal lekker te verstellen is, is de 850 zeer comfortabel. Daarnaast is de motor opgebouwd met mooie materialen en is de afwerking van een zeer hoog niveau. Het prachtige TFT-display met smartphone verbinding biedt daarnaast opties die misschien als overbodig klinken, maar na een aantal weken gebruik niet meer weg te denken zijn. Dat de BMW daarnaast zeer gemakkelijk rijdt en lekker stuurt zijn nog meer pluspunten. Doordat het de Adventure uitvoering is, is de motor daarnaast kosteloos te voorzien van off-road banden en brandstofvoorbereiding voor benzinevarianten met een maximaal octaan gehalte van 91. Waardoor de fiets volledig geschikt is voor een flinke reis, ook over slechtere wegen. Kort gezegd is de BMW F 850 echt heel erg goed, heel comfortabel, heel gemakkelijk en met een prijs van bijna €21.000,- in deze uitvoering eigenlijk ook wel erg duur.

Tekst: Arjan Hordijk - Foto's Marco Hendriks

 

Technische gegevens 2019 BMW Motorrad F850GS Adventure

Type Vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt motor 4 kleppen per cilinder, 2 bovenliggende nokkenassen, dry-sump smering 
Boring / slag 84 mm x 77 mm
Cilinderinhoud 853 cc
Vermogen 70 kW (95 pk) bij 8.250 t/min (vermogensreductie: 35 kW (48 pk) bij 6.500 t/min mogelijk),
Koppel 92 Nm bij 6.250 t/min
Compressieverhouding 12.7 : 1
Mengselvorming / motormanagement Elektronische inspuiting
Uitlaatgasreiniging Gesloten-circuit 3-wegkatalysator, Euro 4-emissienorm
Prestaties / verbruik  
Topsnelheid Meer dan 200 km/h 
Verbruik per 100 km  4,1 l
CO2 uitstoot  98 g/km
Brandstof Euro loodvrij 95 (RON) optioneel: Euro loodvrij 91 (RON)
Koppeling Meervoudige natte plaatkoppeling (anti-hop), mechanisch bediend 
Transmissie Constant mesh 6-versnellingsbak geïntegreerd in motorblok 
Secundaire overbrenging Eindloze O-ringketting met schokdemping in achterwielnaaf 
Voorwielgeleiding / -vering Upside-down telescoopvork, Ø 43 mm 
Achterwielgeleiding / -vering Gegoten aluminium dubbelzijdige swingarm, centraal geplaatste schokdemper, veervoorspanning hydraulisch afstelbaar, uitgaande demping traploos instelbaar
Veerweg voor / achter 230 mm / 215 mm (verlagingset: 210 mm / 195 mm) 
Wielbasis 1.593 mm
Naloop 126 mm 
Balhoofdhoek 62° 
Velgen Kruisspaakwielen
Velgmaat, voor 2.15 x 21"  
Velgmaat, achter 4.25 x 17"  
Bandenmaat, voor 90/90 21 
Bandenmaat, achter 150/70 R17
Remmen, voor Dubbele remschijf, zwevende remschijven, Ø 305 mm, zwevende remklauwen met dubbele zuigers 
Remmen, achter Vaste enkele remschijf, Ø 265 mm, zwevende 1-zuiger remklauw 
ABS BMW Motorrad ABS, uitschakelbaar
Zithoogte 860 mm (verlagingset: 815 mm, lage buddyseat: 835 mm, comfort buddyseat: 875 mm, Rallye buddyseat: 890 mm) 
Binnenbeencurve 1.910 mm (verlagingset: 1.830 mm, lage buddyseat: 1.870 mm, comfort buddyseat 1.950 mm, Rallye buddyseat: 1.980 mm) 
Tankinhoud 15 l 
waarvan reserve Ca. 3,5 l
Lengte 2.305 mm
Hoogte zonder spiegels 1.356 mm
Breedte inclusief spiegels 922 mm 
Onbeladen, rijklaargewicht 229 kg
Max. toelaatbaar totaalgewicht 445 kg