Test: 2019 Moto Guzzi V85TT

  • Pinterest

Naar de Moto Guzzi V85TT werd in heel Europa reikhalzend uitgekeken. Nog voordat de motorfiets bij de dealers stond waren er al zo’n 8.000 proefritten aangevraagd; iets wat bij Moto Guzzi weleens anders is geweest. Maar de V85TT heeft dan ook veel te bieden. Met de V85TT presenteert het eigenzinnige merk uit Mandello del Lario een middelzware all-road die zowel qua looks als qua karakter een heel eigen plek in het genre inneemt. Op het Italiaanse eiland Sardinië werd de V85TT voorgesteld aan de Europese pers en Testmotor was erbij. 

Classic Enduro
Een van de meest gestelde vragen in de aanloop naar de introductie van de V85TT was: is het een GS-killer? De Italianen maken al snel duidelijk dat ze die ambitie niet hebben. Sterker nog, ze hebben voor de V85TT een geheel nieuw genre in het leven geroepen dat ze Classic Enduro noemen. Ze omschrijven dat als ‘een nieuwe interpretatie, geschikt voor urban, touring en licht off-road gebruik, met een flinke dosis karakter’. En precies dat is de V85TT. Op geen van deze drie vlakken blinkt de machine absoluut uit, maar op alle fronten haalt hij een dikke 8.

Test 2019 MotoGuzzi V85TT 1

Italiaans stijlvol
Als je de V85TT eens goed bekijkt dan vallen meteen een paar dingen op. De belangrijkste daarvan is het bijzonder hoge afwerkingsniveau. Van het full-color TFT-scherm tot de met een stijlvol chroom-look randje afgewerkte knoppen aan het stuur, het is allemaal ontworpen en gemaakt met Italiaans gevoel voor raffinement. Eye-catcher is het gestileerde Moto Guzzi logo dat als Daytime Running Light verwerkt is in de dubbele koplamp. Je ziet dus al van honderden meters afstand dat er een Moto Guzzi aan komt rijden. Maar ook de vormgeving van de tank – met verchroomd Moto Guzzi embleem -, het stijlvol getrapte zadel, de klassieke spaakwielen met zwarte velgen: het is allemaal eigen, herkenbaar en hoogwaardig afgewerkt.

Karakter
De Moto Guzzi V85TT heeft een volledig nieuw ontworpen, luchtgekoelde 853cc krachtbron. Vanzelfsprekend blijven de Italianen trouw aan hun traditionele, in de lengterichting geplaatste 90° V-Twin configuratie. Het blok levert 80 pk bij 7.750 toeren en 80 Nm bij 5.000 toeren. Nu zijn dat geen cijfers die vandaag de dag veel indruk maken en als je op de machine stapt lijkt hij in het begin inderdaad wat ‘under powered’. Met name onderin kom je soms wat koppel tekort, waardoor je vaker een versnelling terug moet schakelen dan je wellicht zou willen. Maar daar staat tegenover dat de gehele aandrijflijn zo solide, krachtig en gebalanceerd aanvoelt, mede door de cardan, dat je dat gebrek aan vermogen en koppel niet echt mist. Bovendien is de V85TT ook in de hogere toerentallen soepel en relatief trillingsarm, waardoor wat hoger in de toeren rijden nooit vervelend voelt. Het geeft de machine karakter. Nou was die omschrijving in het verleden nog weleens een eufemisme voor ‘lomp’ waar het Moto Guzzi betrof, maar dat geldt voor de V85TT absoluut niet. De motorfiets heeft zeker karakter, maar is tegelijk lichtvoetig en neutraal te sturen. Hij geeft veel vertrouwen en welke lijn je ook kiest, hij volgt hem probleemloos.

Test 2019 MotoGuzzi V85TT 12

Veelzijdigheid
De Moto Guzzi V85TT is gebouwd om een grote groep rijders aan te spreken. Diverse elektronische veiligheidssystemen en rijmodi maken dat hij aan te passen is aan verschillende rij- en weersomstandigheden. Voor het eerder genoemde lichte off-road gebruik is er de off-road modus, die zorgt dat het achterwiel wel kan blokkeren terwijl het voorwiel een gematigder werkend ABS heeft. Zo kun je ook op onverharde ondergrond maximaal remmen. Voor Le Dakar wil je de V85TT niet gebruiken, maar op gravelpaden staat hij prima zijn mannetje. De zadelhoogte is 830 mm, een keurig gemiddelde. Tegelijk is de ergonomie zo dat het zadel tussen je benen vrij smal is, waardoor je ook met een gemiddelde lengte beide voeten stevig op de grond kan krijgen. Dit maakt de V85TT ook zeer toegankelijk voor vrouwelijke rijders, die in de regel wat minder lang zijn. Het zadel geeft veel steun en levert ook na een hele dag rijden geen houten achterwerk op. Sowieso is het op de V85TT urenlang vol te houden: de hele zithouding is comfortabel en gericht op langdurig kilometers maken. Daarbij moet wel aangetekend worden dat het standaard windscherm het aanzienlijk beter doet dan het optionele hogere scherm. Met het hogere scherm worden de turbulenties rond je helm al snel vervelend, terwijl het standaard scherm je lichaam uit de wind houdt en je helm comfortabel in de rijwind zit. En nu we het toch over de schermpjes hebben: het feit dat die uitsluitend versteld kunnen worden met gebruik van een inbussleutel is een gemiste kans. Andere merken bewijzen dat er eenvoudige, gereedschapsloze verstelsystemen te bedenken zijn, dus moeten afstappen en een inbussleutel pakken is anno 2019 een achterhaald en onnodig fenomeen. Klein smetje op een verder prachtig blazoen.

Conclusie
Al met al is de Moto Guzzi V85TT een zeer complete, veelzijdige en stijlvol afgewerkte motorfiets. Het is geen snelheidsduivel, maar hij heeft uiteindelijk genoeg bruikbaar vermogen en een flinke dosis karakter en dat maakt de rijervaring niks minder dan een genot. Om de machine beter toe te rusten op specifieke gebruikstoepassingen zijn er drie optiepakketen beschikbaar: Touring (aluminium kofferset, hoger ruitje, etc.), Sport Adventure (titanium demper, Öhlins achtervering, etc.) en Urban (plastic zijkoffers, anti-diefstalsysteem, etc.). In de standaard, effen uitvoering kost hij €13.495. Wij zijn echter groot fan van de rood-geel-witte uitvoering, die maar €200 extra kost.

 

 

Tekst: Ralph Edelstein. Foto's: Moto Guzzi.

 

 

Technische gegevens 2019 Moto Guzzi V85TT

Type motor Dwarsgeplaatste luchtgekoelde 90° V twin, 2 kleppen per cilinder
Cilinderinhoud 853 cc
Boring x slag 84 x 77 mm
Compressie 10.5 : l
Vermogen 80 PK (59 kW) bij 7750 tpm
Max. koppel 80 Nm bij 5000 tpm
Eindaandrijving Cardan
Tankinhoud 23 liter
Frame Stalen buizen
Voorvering 41 mm upsidedown voorvork, inst. veervoorspanning en uitgaande demping
Veerweg voor 170 mm
Achtervering Aluminium swingarm met schokbreker rechts
Veerweg achter 170 mm
Voorrem Radiale brembo remklauwen op dubbele 320 mm zwevende remschijven
Achterrem 260 mm remschijf
Voorband/velg 110/80 - R19” - 2.50” X 19” spaakwiel
Elektronika Riding modes, deels uitschakelbaar ABS
Achterband/velg 150/70 - R17” - 4.25” X 17” spaakwiel
Zadelhoogte 830 mm
Rijklaar gewicht 229 kg
Prijs (prijslijst) € 13.695

 

Plaats reactie