Test: Eyelights communicatiesysteem met heads-up display

  • Pinterest

In de auto-industrie gebruikt men het al meerdere jaren, een heads-up display (HUD) om informatie te delen met de bestuurder. In de motorwereld zien we dit nog maar weinig. Het Franse Eyelights heeft een systeem ontwikkeld dat je in je helm kan monteren. Het is een communicatiesysteem mét een heads-up display om te kunnen navigeren. 

Het communicatiesysteem is voorzien van twee speakers, een staafmicrofoon, het display en een bedieningsunit. Er zijn meerdere hulpstukken aanwezig om het scherm te monteren en het is even uitzoeken welke de juiste is. De Shoei GT-Air II staat niet tussen de toepassingslijst en na montage van het systeem was het zonnevizier niet meer te bedienen. Maar ook bij montage in het eerste type GT-Air (die wél in de toepassingslijst staat, is het gebruik van het zonnevizier niet meer mogelijk. Verder is het installeren van het systeem redelijk eenvoudig, maar door de grote hoeveelheid én de dikke snoeren is het wegwerken ervan wel wat lastiger. Op meerdere afbeeldingen van de fabrikant is het kastje aan de rechterkant van de helm gemonteerd. Dit is niet aan te raden. In de eerste plaats omdat het bedienen ervan dan lastig is tijdens het motorrijden, aangezien je de rechterhand aan het gas hebt. En op de tweede plaats is het niet logisch omdat de (niet afsluitbare) USB aansluiting -om het systeem op te laden- dan aan de bovenzijde zit en de kans dat er water in gaat lopen groot is.

eyelights
Eyelights werkt alleen in combinatie met de app van Eyelights, deze is te downloaden voor Android en voor iPhone. Na installatie van de app vraagt deze om een tweetal activatie codes die in de doos zitten. Als je telefoon met het systeem gekoppeld hebt is alles klaar voor gebruik. De app is erg overzichtelijk en werkt eenvoudig. Het opzoeken van een adres gaat simpel en snel. De app geeft je de keuze wat voor type route je wilt rijden. Je kunt kiezen tussen de snelste route, de kortste route of meer meest bochtige route. Daarnaast heb je de mogelijkheid om tolwegen en snelwegen te vermijden.

Als je voor het eerst de helm op zet is het schermpje vlak voir je oog een beetje irritant aanwezig in de rechterbovenhoek van de helm, het neemt een beetje zicht weg maar dat went op een gegeven moment wel. De aanwijzingen in het display zijn goed af te lezen, zowel overdag maar ook in het donker. Je ziet in het beeld hoeveel meter je nog moet rijden voordat je een andere weg in moet slaan, een duidelijke pijl geeft aan of je links of rechts moet en als je een rotonde op je route tegenkomt geeft het ook aan welke afrit je moet pakken. Je gereden snelheid is zichtbaar en je kunt ook aflezen wat de maximaal toegestane snelheid is op de weg waar je op dat moment aan het rijden bent. Dit klopt niet altijd, meerdere malen gaf het systeem een andere snelheid aan dan daadwerkelijk toegestaan was. Meerdere 60 km/uur zones werden aangegeven als dat je er 80 km/uur mocht rijden, dit kan serieuze boetes opleveren als je de maximale snelheid van Eyelights klakkeloos aanneemt.

Het geluid uit de speakers is uitstekend. Je kunt je muziek streamen en als er een aanwijzing komt dat je af moet slaan, dan gaat dat ‘over’ de muziek heen. Helaas is er geen mogelijkheid om het communicatiesysteem rechtstreeks te koppelen aan andere systemen en is het inladen van routes (nog) niet mogelijk.

Conclusie
Het Eyelights communicatiesysteem met het heads-up display is vernieuwend in de wereld van communicatiesystemen. Het twee-in-een systeem combineert een communicatiesysteem met een navigatiesysteem. Het display geeft de aanwijzingen goed weer en het geluid uit de speakers is prima. De bijbehorende Eyelights app is eenvoudig te bedienen, werkt snel en navigeert uitstekend. Het kastje aan de buitenzijde doet een beetje goedkoop aan en door de dikke kabels is het wat lastig in je helm te bouwen. Helaas is het systeem niet rechtstreeks te koppelen met andere communicatiesystemen en is er (nog) geen mogelijkheid om routes in te laden. Het Eyelights systeem is echt iets voor de gadgetfreak die alleen van A naar B rijdt en niet zit te wachten om te communiceren met anderen. Met een adviesprijs van €499,- is het geen goedkope gadget, maar als je een navigatiesysteem én een communicatiesysteem moet kopen ben je meer geld kwijt.

Tekst: Marco Hendriks

 

Plaats reactie