Test: 2020 BMW Motorrad R18 'First Edition'

  • Home
  • 2020
  • Test: 2020 BMW Motorrad R18 'First Edition'

BMW introduceerde deze maand haar nieuwe cruiser, de R18, voorzien van wat zelf een "Big Boxer" noemen met 1802cc en 158 Nm aan koppel.  Wat meteen opvalt zijn de grote zijwaartse cilinderkoppen, ze steken ver uit en zijn net zo breed als het stuur. De motor oogt laag, breed en lang en er is veel chrome gebruikt om de R18 een klassieke uitstraling te geven. Het motorblok zelf lijkt regelrecht uit de jaren 30 te komen (BMW R5) maar dan vier keer zo groot. Wat ook meteen opvalt zijn de dikke uitlaatbochten vanuit de cilinders naar de uitlaatdempers. De uitlaatdempers zelf hebben een aparte 'golf' in het design en een 'geknepen' achterkant, dit is qua uiterlijk niet voor iedereen een pluspunt. Een opmerkelijk detail is de dikke cardan-as die open en bloot te zien is, dat staat best stoer maar of het op de lange termijn 'handig' is valt nog te bezien. De benzinetank oogt in het geheel dan weer wat klein, ook als je op de motor zit is die vrij smal en je knieën moeten flink naar binnen gedrukt worden om ze tegen de tank kte lemmen. Na een paar dagen op pad te zijn geweest met de R18 merk je wel dat er veel belangstelling is voor de motor. Mensen blijven er lang bij stilstaan en komen zelfs vragen of ze ermee op de foto mogen. Toch blijven de meningen over het algemeen verdeeld. Of ze vinden het lelijk of ze vinden hem helemaal geweldig. Wat wel gezegd kan worden is dat het een uniek design is met een dikke knipoog naar vroegere tijden. 

Teller en rij-modi
De BMW R18 is voorzien van één enkele analoge teller met daarin verwerkt een digitaal display voor aanvullende informatie. Met de menuknop aan de linkerkant is eenvoudig te selecteren welke informatie je graag voor je ziet, je kunt in het display maar één optie kiezen die zichtbaar is; toerental (in cijfers), een klok, de datum, een voltmeter, verbruik, gemiddeld verbruik, gemiddelde snelheid, verschillende dagtellers of de kilometerstand. Wat ontbreekt is een benzinemeter. Rondom de geselecteerde informatie is verder een versnellingsindicator en de gekozen rij-modus af te lezen. De R18 beschikt over drie rij-modi, Rock, Roll en Rain, wat neerkomt op Sport, Standaard en Regen. Het verschil tussen Rock en Roll is minder groot dan het verschil tussen Roll en Rain. Je merkt bij de Rain-modus echt dat de gasrespons rustiger wordt, waar er tussen Rock & Roll amper verschil merkbaar is

Uitrusting
De R18 First Edition kost een ruime 27.000 euro en is dan standaard volledig uitgerust met ABS, ASC en de rij-modi. Verder is er rondom LED verlichting, het door ons gereden testmodel was daarnaast voorzien van dagrijverlichting en adaptieve bochtverlichting. Die bochtverlichting haalde in de praktijk niet veel uit en is meer een gadget. Geen overbodige luxe was de handvatverwarming op het gereden testmodel. Deze is in te stellen in drie standen, waarbij de warmste stand toch best heet werd. Als bestuurder ondervind je weinig hinder van de duopassagier op het optionele zadel, er is genoeg ruimte op de motorfiets en vanwege het gewicht en vermogen van de motor is het prima te rijden met iemand achterop. Voor de duopassagier zelf is het alleen een heel ander verhaal, de zit is oncomfortabel en het wordt al snel vervelend, door de stugge dubbele swingarm met dwarsgeplaatste veer is het keihard zitten op het kleine duozadel. Geen aanrader dus, zoals bij veel cruisers. 

Rijervaring
De R18 is niet alleen een massieve motor om te zien maar ook om te rijden. Het is op kleine binnenwegen hard werken en je bent vaak genoodzaakt om ook echt het stuur mee de bocht in te draaien. Bij stapvoets rijden of bij hele langzame bochten is het wel fijn dat de grote boxer soepel blijft lopen en niet tot nauwelijks gaat bokken. Dat is vooral een kwestie van de juiste versnelling kiezen en laten doorrollen, zonder iedere keer de koppeling erbij te hoeven pakken. Op glooiende binnenwegen is de R18 beter in zijn element en rijdt het geheel stug en stabiel door. De gemonteerde Michelin Commander III banden bieden voldoende grip en vertrouwen. Er is echter wel duidelijk verschil merkbaar bij het rijden op straatstenen of asfalt. De vering voelt erg stug aan en op straatstenen wil de motor niet lekker zijn lijn houden. Op asfalt daarentegen is het wel goed uit te houden, ook als de bochten zich na elkaar afwisselen is de motor goed om te gooien en blijft hij strak op lijn. Remmen doet de grote cruiser prima, al voelt de eerste aanzet wat slapjes aan. Bij doorknijpen merk je dat de druk beter wordt opgebouwd en grijpen de remmen wat directer aan.

Zitten 
De zitpositie is vrij laag, zonder dat je onderuitgezakt gaat zitten. De armen en benen zijn breed geplaatst en het is goed uit te houden ook op langere ritten. De floorboards waar de voeten op staan zijn alleen wel aan de erg kleine kant, schoenmaat 43 is eigenlijk al te groot. Een duidelijk minpunt zijn daarbij de zogenaamde 'heel/toe' (hak en teen) schakelpedaaltjes. Beide zijn klein en zitten ver naar binnen geplaatst waardoor het, vooral in het begin, lastig is om te schakelen. Ook de neutraal-stand opzoeken is op deze manier van ronduit vervelend. Omdat het voorste schakelpedaal erg laag is afgesteld, krijg je er met geen mogelijkheid je voet onder en ben je genoodzaakt op te schakelen met je hak. Het schakelsysteem is met het juiste gereedschap (gelukkig) nog een beetje af te stellen en eenmaal gewend aan het systeem is het wel een hele fijne versnellingsbak, hij loopt feilloos door de zes versnellingen zonder dat er veel beweging is in de motorfiets.

1802cc motorblok
Het (letterlijk) grote motorblok beschikt over 91pk, wat in het cruiser segment vergelijkbaar is met de touring modellen (bijv. Road King 89pk) van Harley-Davidson, waar het bij de R18 vooral om draait is de flinke 158 Nm koppel die bij 3000 tpm vrijkomt. Tot aan de 2000tpm klinkt en rijdt de grote BMW erg braaf, er is weinig feedback van het blok en het uitlaatgeluid wordt overstemd door de rustige 'zoem' uit het blok. De ideale kruissnelheid ligt rond de 2250 toeren, er is dan meer geluid en alles draait soepel en haast tevreden rond. Als er wat verder aan het gas wordt gedraaid merk je dat vanaf de 3000tpm een kleine lancering plaatsvindt. Het motorblok komt tot leven en ook het uitlaatgeluid laat van zich horen, waar eerst een tikkend en zoemend geluid hoorbaar was, komt er nu een zware en diepe brom uit de motor. Dit is het geluid wat beter past bij een motorfiets van dit kaliber. De R18 accelereert flink door en voor je het weet is de maximum snelheid (flink) overschreden. 

Iets wat aanwezig is, en dat kan bijna ook niet anders, is het schudden of wiebelen van het motorblok. Al bij het indrukken van de startknop geeft de R18 meteen een flinke ruk naar links, als bij stilstand aan de gashendel wordt gedraaid moet je ook berekend zijn op deze beweging in de motor. Bij stationair draaien van het blok is er ook het constante schudden en bewegen. Tijdens het rijden valt het, gezien de grootte van de cilinders, best mee. Bij het optrekken is het nauwelijks voelbaar en gas geven in de bocht is ook goed te doen, het is lichtjes aanwezig zonder dat het irritant wordt.  

Conclusie
Met de R18 First Edition heeft BMW een volledig nieuwe speler geïntroduceerd in het cruiser-segment. Het grote boxer-blok is het eerste wat in het oog springt en of je de R18 als motorfiets nou mooi vindt of niet: de enorme, uitstekende cilinders zijn wel een eyecatcher, net zoals de open cardan-as. De met chrome afgewerkte accenten doen menigeen denken aan een klassiek vliegtuig of nostalgische speedboot, iets wat je prachtig of afschuwelijk vindt. Aan vermogen en de bekende zijwaartse 'boxer' bewegingen is daarbij geen gebrek, wat qua beleving voor een geheel eigen karakter zorgt. De veelal Amerikaanse concurrenten hebben de beschikking over minder pk's en newtonmeters dan de R18, maar vaker gaat het bij cruisers over gevoel dan over harde cijfers. De R18 rijdt daarbij zoals hij eruit ziet, solide en relaxt op de snelweg en glooiende buitenwegen, maar zwaar en met meer werk op de kleinere binnenwegen. Dit alles maakt de BMW R18 vooral een èchte keuze, iets anders dan anders, wat in dit behoudende segment wel een frisse kijk op cruisers biedt. 

 Tekst & foto's: Jarno Maaskant/Testmotor 

Technische gegevens 2020 BMW Motorrad R18 

Motortype (LC8C) Lucht-/vloeistofgekoelde 4-takt 2-cilinder boxermotor, 2 bovenliggende nokkenassen met kettingaandrijving 
Cilinderinhoud 1802 cc
Boring x slag 107,1 mm x 100 mm
Maximaal vermogen 91 pk
Maximaal koppel 158 Nm
Transmissie Klauwengeschakelde 6-versnellingsbak in afzonderlijke versnellingsbakbehuizing
Frame Dubbel wiegframe verschroefd met onderste framebuizen 
Balhoofdshoek 57,3° 
Voorvork Telescoopvork 
Achtervering Stalen tweezijdige swingarm, centraal geplaatst veerbeen 
Voorrem Dubbele remschijf, diameter 300 mm, vaste 4-zuiger remklauw 
Achterrem Enkele schijfrem, diameter 300 mm, vaste 4-zuiger remklauw
ABS BMW Motorrad Integral ABS (deel-integraal)
Assistentie systemen ABS, ACS Rij-modi
Voorband 120/70 R 19 Michelin Commander III
Achterband 180/65 B16 Michelin Commander III
Wielbasis 1731 mm
Zadelhoogte 690 mm
Gewicht rijklaar 345 kilo
Tankinhoud 16 liter
Prijs Nederland (2020) € 27.200,-. Getest model: € 29.544,53

meer test

Langeduurtest: 2020 BMW S1000XR