2020 Indian Motorcycle Challenger

In 2020 komt Indian Motorcycle met een compleet nieuw model, de Challenger. De 122 pk sterke, vloeistof gekoelde, PowerPlus V-Twin is tevens volledig nieuw en nog niet in eerdere modellen gebruikt. Indian wil met de Challenger vooral de directe confrontatie met Harley-Davidson aangaan. Eerder dit...
In 2020 komt Indian Motorcycle met een compleet nieuw model, de Challenger. De 122 pk sterke, vloeistof gekoelde, PowerPlus V-Twin is tevens volled...
Motortesten: 2020
  • Home
  • 2020
  • Test: 2020 Indian Motorcycle Challenger

In 2020 komt Indian Motorcycle met een compleet nieuw model, de Challenger. De 122 pk sterke, vloeistof gekoelde, PowerPlus V-Twin is tevens volledig nieuw en nog niet in eerdere modellen gebruikt. Indian wil met de Challenger vooral de directe confrontatie met Harley-Davidson aangaan. Eerder dit jaar konden we lezen dat àlle Amerikaans Indian-dealers zelfs een Harley-Davidson Roadglide's hebben aangeschaft, om de klant de mogelijkheid te bieden om beide modellen te vergelijken. Met remmen van het Italiaanse Brembo, Fox-vering en het sterkste watergekoelde motorblok in de geschiedenis van Indian, gaat het 'andere' Amerikaanse motormerk de Challenge aan. 

Looks 
Wat meteen opvalt bij de Challenger is de agressieve voorkant van de motor. Het design van de voorkuip ziet er voor een cruiser stoer uit en de ledlampen geven het geheel een modern en fris uiterlijk. De Challenger is heel 'clean', het motorblok vult het hele frame en er is letterlijk geen speld tussen te krijgen. De algehele afwerking is strak en er zijn geen in het oog springende draden of kabels te bespeuren. De zwarte lak van ons gereden testmodel is subliem, de metallic flakes geven in het zonlicht een prachtige gloed met veel verschillende kleuren. Het zilvergrijze logo op de tank steekt goed af. Aardig detail: onder het blok zit een 'parkeerlichtje' zodat je ziet waar je de jiffy neerzet. 

Test 2020 Indian Motorcycles Challenger Bagger 1

Dashboard en stuur
Het uitgebreide TFT-dashboard is voorzien van het 'Ride Command' systeem, Indians eigen boordcomputer. Je kunt door verschillende tabbladen scrollen om de nodige informatie over bijvoorbeeld bandenspanning, accu-voltage en trip te zien. Ook is het voorzien van navigatie en kunnen de audio en radio bediend worden. Via Bluetooth kan een smartphone gekoppeld worden om zo een eigen playlist of music-app op te zetten. Werkt allemaal prima en er is geen ingewikkelde studie voor nodig om snel mee uit de voeten te kunnen. Het bladeren tussen de tabbladen verloopt snel en zonder haperingen, er zijn twee manieren om erdoorheen te gaan. Ook is het mogelijk om verschillende tabbladen te combineren op één scherm, zo kun je op de ene helft de route aflezen en op de andere helft kun je instellen welke informatie er over de motor weergeven moet worden. Helaas was het gereden testmodel alleen nog niet voorzien van de juiste navigatie-software voor Nederland. 

De drie rij-modi, Rain, Standard en Sport zijn iets lastiger te vinden, deze zitten in een submenu die bij de hoofd-tabbladen niet meteen opvalt. Een modus kan alleen geselecteerd worden als het gas dicht is maar het is raadzaam om dit vanwege het submenu van te voren in te stellen.

Boven het Ride Command scherm zitten twee conventionele wijzerplaten, toerental en snelheid. Hier zijn ook een versnellingsindicator en brandstofmeter digitaal af te lezen. Alle informatie die via de conventionele wijzerplaten is af te lezen is, is ook in te stellen op het TFT-scherm, denk hierbij aan een digitale snelheidsmeter, toerenteller en gear indicator. Aan de rechterkant op het stuur zit de bediening voor het verstelbare windscherm en cruisecontrol. Links zijn de audiobediening en knipperlichtschakelaar te vinden. Doordat de audio onder de knipperlichtschakelaar zit is een vergissing snel gemaakt, kwestie van wennen dus.

Rijeigenschappen en versnellingsbak
Het PowerPlus blok beschikt over een sterke en stabiele vermogensafgifte welke over bijna over het hele gebied te gebruiken is. Tussen de 3000 en 3500tpm is een kleine dip voelbaar, maar daarna rijdt de cruiser gestaag verder. Inhalen in de zesde versnelling is goed te doen en de motor blijft flink versnellen. Vanuit stilstand is de eerste versnelling vrij kort maar het voelbare vermogen legt de lat een stuk hoger voor het cruisersegment. Het voelt allemaal soepel en snel aan, ook bij het accelereren uit de bochten blijft de motor zijn lijn houden. Het is goed om te weten dat er altijd voldoende vermogen over is, de verschillende rij-modi maken daarbij het verschil door de gasprespons bij te stellen.

Bij een koude start voelt de versnellingsbak vooral in de eerste en tweede versnelling stroef aan, Er moet flink kracht gezet worden om hem over te brengen. Zodra de motor beter op temperatuur is gaat het (veel) soepeler. Als er vanuit de hoger toeren flink wordt teruggeschakeld gaat dit ook gepaard met flinke schokken en wil de belt nog wel eens vastslaan, je merkt dan dat het echt een cruiser is en niet gemaakt is om de versnellingsbak met geweld aan te pakken. 

Test 2020 Indian Motorcycles Challenger Bagger 9

In de stad en bij hele lage snelheden is de cruiser ook uit zijn element, bij stapvoets rijden is het vaak de koppeling erbij pakken om het 'bokken' tegen te gaan. Op de snelweg is het andere koek, bij 100km/u draait het blok zo rustig en geleidelijk dat het geluid van de motor bijna rustgevend is. Op bochtige polder- en binnenwegen is het goed te doen op de Challenger, voor een cruiser stuurt hij scherp en is hij makkelijk om te gooien. De banden geven genoeg vertrouwen om de floorboards aan de grond te rijden en vergeleken met andere cruisers heeft de Challenger een aardige grondspeling. In combinatie met de upsidedown-voorvork maakt het geheel een stabiele indruk. Bij het insturen hoeft de motor niet de bocht ingetrokken te worden en is er weinig tot geen correctie nodig. Ook bij gebruik van de radiaal gemonteerde Brembo-remmen blijft alles stabiel en recht, de motor trekt niet en de totale controle ligt bij de bestuurder.

Comfort
Het zadel van de Challenger is breed, ruim en zacht, de iets verhoogde achterkant maakt het een aangename zit. Het brede stuur staat naar de bestuurder toe gebogen en draagt bij aan een comfortabele zithouding. Het is prima vol te houden en lange afstanden zijn geen enkel probleem. Voor een duopassagier zou een rugsteun geen overbodige luxe zijn, vooral bij het optrekken moet de duopassagier flink naar voren leunen om niet weg te glijden. Het gedeelte voor de duopassagier is namelijk kleiner en smaller en ligt bovenop het achterspatbord. 

Het elektronisch verstelbare windscherm biedt voldoende bescherming tegen de wind en zorgt ervoor dat de helm vrij van insecten blijft. Bij hogere snelheden is er een kleine turbulentie aan de bovenkant voelbaar zonder dat het echt irritant wordt.

Conclusie
De stabiele stuureigenschappen en comfortabele zithouding zijn zeer prettig op een motorfiets van dit formaat en gewicht. Hij is niet gemaakt om alleen maar rechtuit te gaan, de Challenger zou het ook goed doen op een bergachtige kronkelweg voorzien van de nodige haarspeldbochten. Op de Nederlandse binnenwegen is het puur genieten op de Challenger en krijg je het gevoel het hele land te kunnen doorkruisen. Het blijf wel een echte grote V-Twin, bij stapvoets rijden of het benaderen van een rotonde zul je dus iets meer moeten werken om de motor (vooral met een duopassagier) comfortabel te houden. De nieuwe Indian Challenger is er zeker eentje om rekening mee te houden in het cruiser-segment, waarbij vooral de beoogde doelgroep van Harley-rijders inderdaad een zeer aantrekkelijk alternatief krijgt.

Tekst/foto's: Jarno Maaskant 

 Technische gegevens 2020 Indian Motorcycle Challenger (Limited)

Type PowerPlus vloeitstofgekoelde 60-graden V-twin
Cilinderinhoud 1768 cc
Boring x Slag 108 x 96,5 mm
Compressieverhouding 11,0:1
Vermogen 122 PK
Koppel 178 Nm @ 3800 tpm
Uitlaat Gesplitste dubbele uitlaat met resonator
Frame Aluminium
Voorvering Upside down voorvork
Achtervering Enkele Fox-schokbreker met hydr. Instelling
Voorband Metzeler Cruisetec 130/19 66H
Achterband Metzeler Cruisetec 180/16 80H
Voorrem Dubbele 320mm schijven met  met radiale Brembo 4-zuiger klauwen
Achterrem Enkele 298mm schijf met Brembo 2-zuiger klauw
Wielbasis 1667,8 mm
Balhoofdhoek 25°
Naloop 150 mm
Tankinhoud 22,7 liter
Rijklaargewicht 381 kg
Zithoogte 672 mm
Veiligheidssystemen Smart Lean Technology met een 6-assige IMU sensorunit van Bosch voor dynamische tractiecontrole, ABS met bochtondersteuning en Drag Torque Control.
Standaard Uitrusting Elektronische Cruise Control, Full LED Verlichting , ABS, Sleutelloos Starten, Waterdichte Zadeltassen, In Hoogte Verstelbaar Windscherm, Instelbare Luchtopeningen Drie Rijinstellingen - Rain, Standard, Sport
Prijs € 35.990,-

Test: 2020 MV Agusta Superveloce 800