2020 Kawasaki Z650

Wie in de markt is voor een naked bike, heeft bij Kawasaki nogal wat keuze. Bij het Japanse merk staat de teller inmiddels op zeven stuks en tel je daar nog de A2-varianten van de Z900 en Z650 bij op, dan komt het aantal zelfs op negen. We gaan rijden met de voor modeljaar 2020 nieuwe Z650. ...
Wie in de markt is voor een naked bike, heeft bij Kawasaki nogal wat keuze. Bij het Japanse merk staat de teller inmiddels op zeven stuks en tel je...
Motortesten: 2020

Wie in de markt is voor een naked bike, heeft bij Kawasaki nogal wat keuze. Bij het Japanse merk staat de teller inmiddels op zeven stuks en tel je daar nog de A2-varianten van de Z900 en Z650 bij op, dan komt het aantal zelfs op negen. We gaan rijden met de voor modeljaar 2020 nieuwe Z650. ‘Nieuw’ is natuurlijk relatief. Want de Z650 is in grote lijnen nog dezelfde als de vorige variant uit 2017 en is voor 2020 slechts op detailniveau gewijzigd, zo voldoet hij tegenwoordig aan de Euro 5 norm. Kawasaki heeft het in- en uitlaattraject opnieuw onder de loep genomen en dat resulteert vervolgens in een nóg korter uitlaatje onder het blok en een grotere, wat vrijer ademende katalysator onder het motorblok. Natuurlijk is ook de mapping van het blok wat bijgeschaafd en dat betekent toch een iets lager topvermogen (een halve pk) maar wel een wat soepelere loop in het middelste toerengebied. 

Test 2020 Kawasaki Z650

Vernieuwd
Meer wijzigingen: De duozit heeft tot één centimeter meer schuimrubber gekregen, dat betekent een iets comfortabeler plek voor de passagier. Ook heeft is de Z650 nu voorzien van LED-verlichting, een TFT-scherm en de mogelijkheid tot connectiviteit met je smartphone. Daarmee komt hij qua luxegevoel wat dichter aan tegen de grotere broers uit het Z-programma. Met de bijbehorende ‘Rideology app’ voor je smartphone kun je bijvoorbeeld toegang krijgen tot je onderhoudsschema, GPS route-informatie en allerhande andere data zoals bijvoorbeeld je brandstofverbruik, gedraaide toerentallen, koelwatertemperatuur en gereden kilometers. Tijdens het rijden kun je dan vervolgens op je dashboard een melding krijgen als er mail binnenkomt of je telefoon overgaat. Op basis van de lichtomstandigheden buiten past het TFT-scherm zelf de felheid aan voor een optimale leesbaarheid. En je kunt tot slot zelf nog wat spelen met achtergrond en kleuren.

Tot slot de laatste wijziging: om wat meer in de past te lopen met de andere ‘Z’’s werden de lichtunit en het kuipje aan de voorzijde opnieuw ontworpen. Dat betekent wat meer ‘body’ en scherpe lijnen. Zoals gezegd; geen spectaculaire vernieuwingen, maar voldoende voor de Z650 om het als Z nog even vol te houden.

Rijden
Geen grote verrassingen dus als we het gas open draaien voor een rondje sturen rond het Spaanse Girona. Veerelementen en ophanging voor en achter zijn ongewijzigd gebleven en dat is prima, want daar was al weinig mis mee. Op bochtige binnenwegen gedraagt de 650 zich keurig en laat zich niet van de wijs brengen, ook als het asfalt wat minder glad is. Je kunt er, afgezien van de veervoorspanning, niets aan wijzigen en dat hoeft ook verder niet. Geen geavanceerde elektronica dus, maar dat verwachten we ook niet van een motor met een prijskaartje van minder dan 8000 euro. De Z650 is mooi in balans, zonder kunstgrepen.

Kawasaki heeft ervoor gekozen om tegenwoordig banden van het type Dunlop Sportmax Roadsport 2 te monteren voor aflevering.  Over die Dunlops zijn we minder enthousiast, net zoals we dat bij de nieuwe Z900 al waren. Hoewel ze relatief snel op temperatuur zijn, ook als het buiten onder de 5 graden is, wil het niet echt lukken om er veel vertrouwen in te krijgen. Vooral als er in de schaduw wat verraderlijk gladde, natte stukken verscholen zijn, is een stap opzij zo gemaakt en dat gebeurt eigenlijk zonder noemenswaardige waarschuwing: het is grip-of-niet. Een prima droogweerband ongetwijfeld, maar het gevoel verdwijnt subiet zodra de omstandigheden wat uitdagender worden. Er zijn banden die dat beter doen en dat zou van de Kawa een nóg fijnere bochtenfiets maken.

Want dat laatste is’ie zonder twijfel en dat is mede te danken aan de lekker soepele twin. Spanning en sensatie hoef je niet te zoeken, daardoor is het karakter met een 180 graden ontstekingsinterval gewoon te braaf. Maar hij pakt heerlijk op van onderuit en draait ook netjes rond bij hogere toerentallen. Daarbij is zo’n Z650 nergens intimiderend om te rijden, insturen en lijn houden gaat als vanzelf en je kunt hem mooi, diep de bocht in remmen zonder dat hij de neiging heeft om hard overeind te komen. Vergevingsgezind, zonder drama en dat is ook fijn als je nog niet zoveel ervaring hebt.

Conclusie:
Nieuw zouden we de Z650 niet willen noemen, wél is de Z op details wat bijgeschaafd en hij ziet er dankzij een nieuw frontje een stuk volwassener uit dan voorheen. Dat prachtige buizenframe, die fijne handling en lage prijs bleven gelukkig onveranderd. Dat levert een prima sturende, lichte machine op, die stiekem veel liever is dan zijn sportieve lijnen doen vermoeden. Nu nog even een andere set banden erom, dan is het plaatje compleet. 

Tekst: Jaap van der Sar. Foto's Kawasaki/Double Red

 

Technische gegevens 2020 Kawasaki Z650

Type motor Vloeistofgekoelde, 4-takt paralleltwin, DOHC, 8 kleppen
Cilinderinhoud 649 cc
Boring x Slag 83 x 60 mm
Maximum vermogen 68 PK (50,2 kW) @ 8.000 tpm
Maximum koppel 64 Nm @ 6.700 tpm
Brandstofsysteem Brandstofinjectie: 2 x Ø 36 mm met dubbele gaskleppen
Koppeling Natte multi-plaat koppeling
Remmen, voor Dubbele semi-zwevende 300 mm remschijven. Remklauw: Dubbele zuiger
Remmen, achter Enkele 220 mm remschijf. Remklauw: Enkele zuiger
Vering, voor 41 mm telescopische voorvork
Vering, achter Horizontale back-link, met instelbare veervoorspanning
Type frame Stalen buizenframe
Band, voor 120/70ZR17M/C (58W) Dunlop Sportmax Roadsport 2
Band, achter 160/60ZR17M/C (69W) Dunlop Sportmax Roadsport 2
L x B x H 2.055 x 765 x 1.065 mm
Wielbasis 1.410 mm
Zithoogte 790 mm
Tankinhoud 15 liter
Rijklaar gewicht 187 kg
Prijs € 7.999

Test: 2020 Hyosung Aquila GV300S Bobber