Test: 2020 Yamaha TMAX 560 motorscooter

Voor modeljaar 2020 komt Yamaha met een nieuwe versie van de TMAX motorscooter, die als opvallendste update een grotere cilinderinhoud heeft gekregen, waardoor nu de officiële benaming TMAX 560 is geworden. Voor deze update waren twee dingen de belangrijkste aanleiding: de verplichte aanpassing naar EURO5 emissienormen en het feit dat Yamaha heeft ontdekt dat na een modelupdate altijd een verkooppiek volgt. Dat laatste zorgt ervoor dat het oude ritme van de 2001, 2004, 2008 en 2012 modelupdates veranderde naar 2015, 2017 en nu dan 2020, om door te kunnen blijven bouwen op de 330.000 verkochte TMAX-en, waarvan 276.000 in Europa. 

Belangrijkste vernieuwing sinds het 2017 TMAX-model is dus het motorblok met meer cilinderinhoud, technisch relatief eenvoudig bereikt door de boring in beide cilinders van de paralleltwin met 2 mm te vergroten. Bijna alle andere vernieuwingen zijn gericht op het uiterlijk: LED-verlichting voor en achter, geïntegreerde LED-knipperlichten aan de voorkant en een iets aangepast ontwerp van de kuip. Daarbij is de motorscooter onder het zadel iets smaller geworden, zodat kortere berijders makkelijker bij de grond kunnen komen. Dat alles maakt dat de TMAX er prima uitziet: het uiterlijk is scherp van lijn en uiterst modern.

Test 2020 Yamaha TMAX 560 motorscooter

Ook is bij het nieuwe model de modelvoering versimpeld; dus geen Standaard, SX, SX Sport Edition en DX-versies meer, maar nu nog maar twee verschillende uitvoeringen: de TMAX 560 en de TMAX TechMax 560. Die laatste is de luxe versie met cruise control, verwarmde handvatten en zadel, verstelbare achtervering en een elektrische verstelbare ruit. Allebei de modellen hebben 2 riding modes (die niet zoveel verschil maken), smartkey, LED-verlichting, aluminium voetplaten, een middenbokslot, traction control en een royale opbergruimte, waar één integraalhelm of twee potjes in kunnen. Qua uitrusting en afwerking is er op de TMAX helemaal niks aan te merken, alles ziet er kwalitatief zéér hoogwaardig uit. Ok, één ding dan: op een motorscooter van 14 mille mag je in 2020 best een wat luxer dashboard verwachten; zonder TFT kleurenscherm maak je jezelf een makkelijke prooi voor de steeds sterkere Taiwanese concurrenten.

Motor
Over de motorische upgrade kunnen we eigenlijk kort zijn: die is amper merkbaar. Dat klinkt erger dan het is, want normaal kost de verplichte aanpassing aan de EURO5 vermogen en koppel, maar dat is nu juist heel licht gestegen. De motorische beleving is dan ook volledig gelijk is aan de TMAX 530, die overigens 5 kilo lichter was. Dat alles betekent dat de TMAX nog steeds fantastisch in één streep accelereert, nog steeds superlineair vermogen opbouwt en nog steeds zéér voorspelbaar enorm hard loopt. De koppeling pakt iets eerder op, waarna de CVT altijd het juiste toerental bij de juiste snelheid brengt, zonder dat je er ook maar één milliseconde over hoeft na te denken. Draaien is instant acceleratie tot het te hard gaat. Klaar, meer informatie heb je niet nodig. Het komt er dus op neer dat Yamaha veel werk heeft gehad om het motorische deel even goed te maken, maar dat er geen merkbaar verschil is met de 530. Waarbij we nogmaals melden dat dit dan o0ok echt niet nodig was, de TMAX loopt al zo soepel en snel en zou bij nòg meer power misschien zijn doel wel (letterlijk) voorbijschieten.

Imago
Qua geluid lijkt de nieuwe Max iets meer aanwezig, wat op zich vreemd is, gezien de strengere geluidseisen van Euro5. Dat betekent dat zo’n “sportieve” Akrapovic uitlaatdemper dan ook overbodig is, al zal de Sloveense uitlaatfabrikant dat minder leuk vinden: de uitlaat voor de TMAX is immers het bestverkochte model in de totale line-up van het merk. Dat brengt ons toch even op het probleem met een TMAX in de grote stad: daar rijden helaas niet meer alleen maar hardwerkende kantoormensen op. Iets wat toch een beetje voor een imagoprobleem voor motorscooters in het algemeen, maar de TMAX in het bijzonder begint te zorgen. Resultaat: meer kans op diefstal en extra aandacht van de verkeerspolitie. Om jezelf daarvan te onderscheiden zou je daarom misschien juist géén Akra moeten monteren, maar de enorme topkoffer als accessoire om je kantoorbaan te onderstrepen. 

Stad en daarbuiten
Op onze Portugese testroute komen we alles tegen: zon, wind & regen, maar ook snelweg, buitenweg & stad. Bij alle omstandigheden en locaties is de TMAX precies wat je nodig hebt: in de stad vlieg je door het verkeer, er is gewoon geen snellere manier van transport door de hectische drukte. Eenmaal in de bizarre drukte van Lissabon, houdt de voorrijder zich de hele dag overdreven keurig aan de officiële Zwitserse verkeersregels. Jammer, want de TMAX leent zich wereldwijd vooral om belachelijk snel van A naar B te komen. De spiegels maken het soms net ietsje lastiger dan nodig, de dode hoek is te groot en ze zitten te ver weg, maar het zijn wel prima indicatoren voor de breedte die je nodig hebt. Met de extra mogelijkheid ze in te klappen om te ontdekken dat je echt nog tussen die twee stilstaande stadsbussen door past. Dan vooraan bij het verkeerslicht opduiken, om bij groen altijd als allereerste weg te zijn. Met traction control en ABS zijn zelfs de gladde keitjes van de Portugese binnensteden goed te doen, ze grijpen beiden misschien wel iets vroeg in, maar helpen mee aan de ongelooflijke eenvoud waarmee je door het verkeer schiet: sturen, gas geven, remmen, meer hoef je niet kunnen om elke dag wèl op tijd op je werk te zijn.

Test 2020 Yamaha TMAX 560 motorscooter 2

Kwiek toeren
In de omgeving van kuststad Cascais is het qua drukte al niet veel beter. Pas in de heuvels daarachter kunnen we even flink op het gas, zodat de TMAX zijn sportieve achtergrond kan tonen. Hard remmen, scherp insturen, de lijn kort houden, vroeg op het gas de bocht weer uit. Het kan echt veel sneller dan je van een motorscooter zou verwachten; voor je het weet gaat het serieus hard. In de slipstream van de voorrijder halen we op de snelweg zelfs heel even 180 op de meter. De scooter blijft daarbij bijzonder strak, tot een drijfnatte metalen overgang tussen twee brugdelen je doet beseffen dat kleinere scooterwielen, bij ruig wegdek, toch net iets minder stabiliteit geven dan een motorfiets. Wat dan weer heel logisch is, maar door de extreem volwassen rijeigenschappen van de TMAX vergeet je soms bijna dat je op een scooter zit. Yamaha zegt dan ook dat je met een TMAX 560 prima op reis kan en dat geloven we zeker. We zien het misschien nooit niemand doen, maar door de actieve, comfortabele zit, met dat geniale steuntje achter je billen, is het perfect lange tijd uit te houden.

Comfort
De vering is iets meer op comfort afgestemd, wat fijn is voor langere ritten maar in Portugese asfaltgaten slaat hij daardoor iets sneller door. Het is even zoeken onder de achterbrug en misschien meer een klusje voor een monteur, maar de veervoorspanning is instelbaar en dus eventueel weer iets meer richting sportief sturen te zetten, mocht dat juist zijn waarom je voor de TMAX gaat. De ruit is op de langere afstanden en bij slecht weer misschien wel de belangrijke comfortfactor voor een motorscooter. We reden alleen met de TechMax uitvoering, die dus een elektrisch verstelbare ruit heeft. Het is best jammer voor je portemonnee, maar je moet absoluut die elektrisch verstelbare versie hebben, dus kom je altijd bij de dure TechMax uit. Daarop zet je in elke situatie de ideale schermhoogte voor; laag in de warmte van de stad en hoog op de druilerige snelweg. Al zou de hoogste stand misschien nog best wel 3 centimeter hoger mogen als je langer dan 1.85 m. bent. Dan zit je helemaal ideaal, maar misschien wordt dan het vacuüm achter de enorme ruit ook wel groter, de zuiging naar voren is nu ook wel licht aanwezig. De treeplanken zijn dan de laatste factor die het comfort bepalen. Voor een zeer Nederlandse maat 46 zijn die eigenlijk net wat te smal, op de omhoogstaande delen steken je grote voeten daarom aan de zijkant steeds nèt uit. Op het horizontale deel is iets meer ruimte, maar daar voelt het wel een beetje alsof je x-benen hebt. Oplossing? Zo’n beenkleed is echt het allerslimste accessoire voor iedere motorscooter, dus neem die mee in je onderhandelingen bij de dealer. 

Test 2020 Yamaha TMAX 560 motorscooter 12

Conclusie
Het valt niet mee om veranderingen aan de 2020 Yamaha TMAX 560 te ontdekken, want eigenlijk is de nieuwe 560 zo goed als gelijk aan de “oude” 530. Opvallend, want Yamaha zegt dat 49% van de kopers van een nieuwe TMAX een oudere TMAX inruilen, wat dus in dit geval niet enorm nodig is. Je zit ook op de 560 prima, de motor loopt net zo fantastisch, de uitrusting is nog even compleet en remmen-sturen-gasgeven gaat precies zo bovengemiddeld goed. Wel blijft de prijs voor een nieuwe TMAX wel een ding: voor dit geld koop je ook een aardige nieuwe auto, die toch meer “product” lijkt te bieden. Punt is alleen wel dat je met de “snelste TMAX ooit” altijd en overal als allereerste vanuit A in B aankomt, ongeacht waar A of B ligt, om dan gratis overal te kunnen parkeren. Eenmaal de switch naar een maxiscooter gemaakt, is en blijft de Yamaha een fantastisch vervoermiddel voor snelle stadsritten en net zo goed voor gehaast woon-werkverkeer tussen steden onderling. De overstap naar een 560cc zorgt ervoor dat ook nu de TMAX de top in dit segment blijft beheersen. Onder de streep is en blijft de Yamaha TMAX 560 daarmee de absolute norm wat grote motorscooters betreft. 

Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie: Yamaha Motor

Technische gegevens 2020 Yamaha TMAX 560 motorscooter

Cilinderinhoud 562 cc
Boring x slag 70,0×73,0 mm
Compressieverhouding 10.9:1
Max. vermogen 47 PK (35,0 kW) bij 7500 tpm
Max. koppel 55,7 Nm bij 5250 tpm
Transmissie Automaat met V-snaar
Remmen, voor Hydraulische dubbele remschijf, Ø 267 mm
Remmen, achter Hydraulische enkele remschijf, Ø 282 mm
Bandenmaat, voor Bridgestone Battlax SC 120/70R15M/C 56H
Bandenmaat, achter Bridgestone Battlax SC 160/60R15M/C 67H
Totale lengte 2200 mm
Totale breedte 765 mm
Totale hoogte 1420 mm - 1555 mm (verstelbaar windscherm)
Zithoogte 800 mm
Wielbasis 1575 mm
Rijklaargewicht 218 kilo
Inhoud brandstoftank 15 liter
Prijs (2019/2020) nnb