Continental TrailAttack 3 allroadband

Voor het populaire allroad segment heeft Continental de derde generatie TrailAttack uitgebracht. Een band die, gezien de verkrijgbare maten, voor meer motoren geschikt is dan alleen de allroad motoren. Continental geeft aan dat het de meest wendbare allrounder is met met accurate en voorspelbare ...
Voor het populaire allroad segment heeft Continental de derde generatie TrailAttack uitgebracht. Een band die, gezien de verkrijgbare maten, voor m...
Motortesten: 2020
  • Home
  • 2020
  • Test: Continental TrailAttack 3 allroadband

Voor het populaire allroad segment heeft Continental de derde generatie TrailAttack uitgebracht. Een band die, gezien de verkrijgbare maten, voor meer motoren geschikt is dan alleen de allroad motoren. Continental geeft aan dat het de meest wendbare allrounder is met met accurate en voorspelbare handling. Tijdens een langeduurtest gaan we ervaren of deze beloftes van Continental dan ook door de band worden waargemaakt.

Traction Skin
Omdat men gebruikt maakt van een speciale coating in de mal voor de fabricage van de band is het oppervlakte van de nieuwe band niet glad maar ruw. Dit zorgt er voor dat je de eerste kilometers niet met samengeknepen billen hoeft te rijden maar je eigenlijk kan rijden zoals je zelf gewend bent. Met de nieuwe banden onder een Suzuki DL1050XT hebben we de proef op de som genomen. Traction control in de maximale (en dus de veiligste) stand en met nieuwe (en koude) banden voluit vertrekken. Toen de Suzuki het maximale vermogen bereikte knipperde er een lampje op het dashboard en greep de traction control in maar tot die tijd gaf de band geen krimp. Met een nieuwe, en koude band zonder traction skin zou de traction control veel vaker hebben ingegrepen. Sterker nog, een ingereden band die koud is zet het traction control ook aan het werk als het maximale vermogen erin komt. Toch blijft het wel een vreemd idee om zo te rijden met nieuwe banden. Je blijft toch altijd een beetje gereserveerd rijden met een nieuwe set banden, ongeacht wat de ingenieurs van Continental ook tegen je zeggen.
Test Continental TrailAttack3 2

In 2013 hebben we de TrailAttack 2 getest tijdens een grote reis door de Balkan LINK. Met dat stuurgedrag in het achterhoofd valt meteen op dat de vernieuwde versie van deze band een stuk lichtvoetiger is dan zijn voorganger. De TrailAttack 2 was relatief neutraal als het gaat om het stuurgedrag maar de derde variant lijkt een wat puntigere vorm te hebben waardoor de motor zich nét even wat gretiger een bocht in laat sturen. Bij een motor die best lichtvoetig stuurt resulteert dit vaak in nerveus stuurgedrag als het tempo wat hoger komt te liggen maar dat is met de nieuwste Continental allroadband zeker niet het geval. Als het tempo er flink in zit heb je niet het gevoel dat je met een allroadband onderweg bent maar meer met een sportieve toerband. Snelle bochtencombinaties gaan uitstekend en als gaat om de stabiliteit in de bochten op hoge snelheid valt er ook niets te klagen.

Continental claimt dat de band een ultrakorte opwarmtijd heeft, na 1500 meter rijden moet de TrailAttack 3 op bedrijfstemperatuur zijn. Dat is wel heel erg vlot en misschien in normale omstandigheden niet helemaal haalbaar maar er moet wel gezegd worden dat de band snel op temperatuur is. Ook al is de band koud dan geeft deze toch een flinke mate van vertrouwen, om de band te betrappen op een misstap moet je dit echt bewust opzoeken. Bij normaal rijden zal dat niet snel gebeuren, als de band volledig op temperatuur is voelt hij heel erg solide aan. Op nat asfalt doet de Trail Attack 3 wat je verwacht van een hedendaagse allroadband. Af en toe wil de achterband wel eens een stapje zetten maar dat is alleen wanneer je de grens opzoekt. Een hele ruime voldoende voor de TrailAttack 3 in de regen.

Test Continental TrailAttack3 9

Trail?
De band heet dan misschien wel TrailAttack maar vergeet het woord Trail maar. Dit is een echte straatband en offroad is de band niet veel beter dan als een Sport Attack of een Road Attack. Het profiel is voor offroad gebruik niet geschikt maar áls je al de intentie had om offroad te gaan met je allroad motor dan had je waarschijnlijk wel de wijze keuze gemaakt om een set TKC70, en als je écht de blubber in wilt, TKC80’s onder te laten monteren. De TrailAttack III is een straatband, niets meer dan dat. Een stukje gravel of zand is prima te doen met de band maar dat kan ook met een Sport Attack of Road Attack.

Test Continental TrailAttack3 2

Conclusie
De Continental Trail Attack 3 is duidelijk een doorontwikkeling van zijn voorganger. Waarbij de TrailAttack 2 een neutraal stuurkarakter had is de 3e variant een heel stuk lichtvoetiger. De band is snel op temperatuur, doet het uitstekend op nat wegdek en je hebt meer het gevoel dat je met een sportieve toerband onderweg bent dan met een allroadband. De band is stabiel op hogere snelheden, houdt zijn lijn als je remt in een bocht en laat zich eenvoudig van de ene naar de andere kant gooien. Na 3500 kilometer niets dan lof voor de Continental TrailAttack 3. Tot op heden valt er niets te klagen over de Continental TrailAttack 3 maar de test is nog niet voorbij. Hoe gaat de band zich houden als deze meer en meer versleten is en hoeveel kilometer kan de band aan? Dat zijn de vragen die beantwoord zullen worden als de slijtnokken van de band gelijk is aan het profiel, dus wanneer de TrailAttack 3 versleten is.

Meer informatie over de Continental TrailAttack3 vind je HIER.


Tekst: Marco Hendriks - Foto’s: Testmotor.nl
Uitrusting: Pak: Held; Helm: Shoei; Laarzen & handschoenen: Rev'it


Beschikbare maten:
Voorzijde
120/70 ZR17 M/C (58W) TL
100/90-19 M/C 57H TL
110/80 R19 M/C 59V TL
120/70 R19 M/C 60V TL
120/70 ZR19 M/C 60W TL
90/90-21 M/C 54S TT
90/90-21 M/C 54H TL
90/90-21 M/C (54V) TL


Achterzijde
120/90-17 M/C 64S TL
130/80-17 M/C 65S TT
130/80-17 M/C 65H TL
130/80 R17 M/C 65H TL
140/80 R17 M/C 69V TL
150/70 R17 M/C 69V TL
160/60 ZR17 M/C (69W) TL
170/60 R17 M/C 72V TL
170/60 ZR17 M/C 72W TL
180/55 ZR17 M/C (73W) TL
190/55 ZR17 M/C (75W) TL
140/80-18 M/C 70S TT
150/70 R18 M/C 70V TL
150/70 ZR18 M/C 70W TL

 

Test: 2020 Kawasaki W800