• Home
  • 2021
  • Test: 2021 Kawasaki Versys 1000SE

De 2021-versie van de Kawasaki Versys 1000 wijkt in feite amper af van het vorige model. Met de komst van de Euro5-homologatie werd motorisch geen verlies geleden, maar Kawasaki greep de gelegenheid vooral aan om een aantal accessoires als standaard te gaan monteren. Daarbij is er de elektronisch geregelde vering met een Skyhook algoritme, wat deze SE onderscheidt van de "gewone" S-versie.

Omdat de prijs zo'n belangrijke factor is, het volgende: in 2020 kostte de S-versie nog € 14.999,-, maar dat is nu een flink hogere € 16.499,- geworden. Kawasaki verantwoordt dat door de montage van een quickshifter (kost volgens Kawasaki zelf normaal € 300,-) handvatverwarming (€ 280,-), bochtenverlichting (€ 1000,-!), 12V plug (€ 110,-), handkappen (€ 135,-), TFT dashboard (€ 950,-?), riding modes (€ 800,-), Rideology app (€ 250,-, WTF?) en een groot windscherm (€ 175,-). Oftewel: plus 1500, maar met een 'waarde' van € 4000,- volgens de 'marktreferentieprijs'. Die wel met een hark geschreven lijkt, maar die 1500 euro extra haal je er echt wel uit, het is dus zeker geen slechte deal. Voor de SE komt daar dan nog weer eens 1500 bovenop S, maar voor dat geld krijg je KECS (Showa Skyhook) en die kost normaal € 2000,-, aldus Kawasaki. Overigens reden wij met de Tourer Plus-versie, met die mooie mono-key zijkoffers, tankpad en massieve mistlampen voor 1199 euro extra.

Test 2021 Kawasaki Versys 1000SE Testmotor 11

De meeste kopers van een Versys 1000 zullen bij het model uitkomen door de prijs. Logisch, want de grote namen in dit segment staan misschien wel een trede hoger, maar momenteel lopen de prijzen daar de spuigaten uit: de allergoedkoopste R1250GS kost € 20.200,- met daarbij de nadruk op dat allergoedkoopste, want pas na een paar duizend euro extra heb je een GS die een beetje lekker inzetklaar is. Nog eentje: de Multistrada V4 kost standaard € 22.390,-. De Versys 1000SE kost nu dus wel 18.000 euro, dat is veel minder geld maar komt opeens wel heel erg dicht in de buurt van de kaalste BMW. Absoluut geen eerlijk vergelijk, maar Kawasaki slaat nu zelf zo de brug tussen beide grote adventuremotoren. Zeker als je bedenkt dat de kofferset van de Versys niet standaard is, maar nog eens 800 euro kost. Resumerend: als je als Kawasaki mee wil doen in het "premium" segment, ontdek je al snel dat de prijzen daar ook terecht komen, waar de concurrentie eigenlijk nog een maatje te groot is. Toch is de duurste, meest complete Versys nog steeds goedkoper dan de kaalste GS.

Uitrusting
Qua uitrusting biedt de Kawasaki, zoals al deels beschreven, standaard al wel héél veel waar voor je geld. Denk aan een mooi TFT-dashboard met Bluetooth- connectiviteit, cruise-control, quickshifter, traction control, rijmodi, bochten-ABS, bochtenverlichting en handvatverwarming (die wat knullig bediend wordt). Zeer uitgebreid dus, maar helaas past de kofferset niet binnen die prijsstelling. En eigenlijk is een Versys zonder die prachtig geïntegreerde zijkoffers niet compleet. Daarbij ziet alles er prima afgewerkt uit, wel met wat minpunten voor de stickers die op de kuip niet onder de lak zitten, op de rest van de motorfiets wel. Het uiterlijk klopt verder helemaal, vooral door de koffers in dezelfde kleur als de motorfiets en de LED-verlichting rondom. Het is een kwestie van smaak, maar bij veel motorrijders valt het uiterlijk van de Versys erg goed, hoewel er ook de nodige haters zijn. Maar, dat heeft de GS en andere 'snavels' ook nooit in de weg gezeten. 

Motorblok
De basis van de Versys 1000 is nog steeds zeer solide: een robuuste 1043cc viercilinder die we ook kennen uit de Z1000, dus met enige trillingen maar lekker sterk. Hij trekt in de Versys vanaf 7000 toeren serieus hard door, maar bij 10.000 toeren is het alweer klaar. Dit is zeker geen superbike op hoge poten maar wel een zeer rappe adventure, dus als zodanig een prima alternatief voor een (te) sportief model. Groot pluspunt is daarbij het rimpelloze karakter van de 1000, die vanuit elk toerental trekt en gewoon veel gladder loopt dan een Boxer, V-twin of V4. Vooral omdat de Versys puur op asfalt gericht is, brengt het motorblok meer dan genoeg power, met een zeer prettige, soepele vermogensafgifte die niet snel verveelt.

Test 2021 Kawasaki Versys 1000SE Testmotor 4

Elektronica
Het dashboard van de Versys heeft 2 standen: een saaie- en een kermisstand. De saaie is zwart wit met veel info, de kermisstand is met mooie felle kleuren, uitslaande LED-balkjes voor remdruk en gasstand, met als extra een steeds bewegende streep die laat zien hoe de Skyhook-vering omgaat met het zwaartepunt over het bewegende rijwielgedeelte. Die Skyhook-vering is de hoofattractie van de SE-versie. Het idee ervan is dat de motorfiets als het ware door een algoritme virtueel 'opgehangen' wordt aan een haak in de lucht, waaronder de motorfiets door de elektronisch geregelde steeds op hetzelfde niveau blijft, ongeacht de ondergrond waarop hij rijdt. In feite dus pure software, maar die werkt alleen met hardware van een hoog niveau.

Skyhook vering
Eerlijk is eerlijk: die Showa Skyhook vering is echt erg prettig. Sportief maar niet te oncomfortabel, altijd strak en zeer voorspelbaar. Makkelijk instelbaar naar humeur, ondergrond of aantal personen op de motor en makkelijk aanpasbaar naar je eigen rijstijl. Oftewel: gewoon héél erg goed. Nou vonden we die op de vorige SE, dus zonder Skyhook-algoritme, ook al erg goed, maar de nieuwe versie is gewoon beter, de hele motorfiets blijft inderdaad te allen tijde mooi strak. Samen met de prima zithouding en al even prettige, grote ruit is de Versys hiermee een prima machine voor lange afstanden. Achter de ruit zit je dus echt goed, maar de bediening is wel wat omslachtig met twee draaiknoppen, die dan ook nog eens over een wat ingewikkelde rails lopen.

Test 2021 Kawasaki Versys 1000SE Testmotor 17

Quickshifter
Schakelen gaat met de quickshifter echt supermooi, al wil het soms niet lukken van 2 naar 3 te schakelen, maar dat lijkt meer aan de positie van het schakelpedaal, die niet verstelbaar is, te liggen. Kwestie van de maat 46 goed ver naar voren drukken, om dan heel duidelijk de hele schakelbeweging te maken, dan gaat het moeiteloos. Eenmaal daaraan gewend, biedt vooral die quickhifter zoveel meer beleving als je even haast maakt. Vooral ook omdat het geluid van de Kawasaki geweldig is voor de berijder, afgewisseld met de superkorte schakelmomenten die de acceleratie nog indrukwekkender maken. Over dat geluid gesproken: Kawasaki was de eerste die zich besefte dat motorgeluid alleen maar interessant is voor de opzittende(n), zodat ook deze 1000 prima klinkt als je erop zit, zonder hele buurt wakker te houden als je rondjes rijdt.

Conclusie
De 2021 Kawasaki Versys SE is een fantastische adventuremotorfiets, met een zeer uitgebreide uitrusting, prima rijeigenschappen en een kenmerkend, eigen uiterlijk. Daarbij is de elektronische vering met het Skyhook-algoritme echt goed. Punt is wel dat het prijsverschil ervan te groot is: de vering is wel beter maar geen 1500 euro beter dan als je die zelf met de hand in moet stellen. Daar komt bij dat de 'geïntegreerde' kofferset eigenlijk gewoon bij de Versys hoort. Nog steeds is het aanbod van Kawasaki een goed alternatief voor de premium-adventures, maar ze moeten wel oppassen zichzelf niet uit de markt te prijzen in de jacht op een superdeluxe topmodel. Want dat is de Versys 1000 voor Kawasaki absoluut. 

Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie: Reno @ VanDijkMedia

Technische gegevens 2021 Kawasaki Versys SE 

Type motor Vloeistofgekoelde, 4-cilinder 4-takt lijnmotor
Cilinderinhoud 1043 cc
Boring x Slag 77 x 56 mm
Compressieverhouding 10.3:1
Kleppensysteem DOHC, 16 kleppen
Brandstofsysteem Brandstofinjectie: 4 x Ø 38 mm
Maximum vermogen 120 PK (88,2 kW) / 9.000 tpm
Maximum koppel 102 Nm / 7.500 tpm
Remmen, voor Dubbele semi-zwevende 310 mm remschijven. Remklauw: 4-zuigers
Remmen, achter Enkele 250 mm remschijf. Remklauw: Enkele zuiger
Vering, voor 43 mm omgekeerde voorvork met KECS
Vering, achter Bottom-Link Uni-Trak, BFRC lite shock met KECS
Type frame Aluminium Twin spar / buizenframe
Naloop 106 mm
Veerweg voor 150 mm
Veerweg achter 152 mm
Band, voor 120/70-17 Bridgestone Battlax Sport Touring T-31
Band, achter 180/55-17  Bridgestone Batlax Sport Touring T-31
Lengte x breedte x hoogte 2270 x 950 x 1490 mm (1530 max. hoogte scherm)
Wielbasis 1.520 mm
Zithoogte 840 mm
Brandstofcapaciteit 21 liter
Rijklaar gewicht 257 kg
Prijs Nederland (2021) € 17.999,-  (S-versie € 16.499,-)

 

meer test

Test: 2020 Energica Eva Ribelle elektrische motorfiets