Test: 2021 Royal Enfield Himalayan

  • Home
  • 2021
  • Test: 2021 Royal Enfield Himalayan

Vijf jaar geleden kwam Royal Enfield met de Himalayan 410 als licht adventure-model. Voor 2021 moet echter ook de Indiase Himalayan voldoen aan de nieuwe Euro-5 emissie-eisen. Royal Enfield heeft deze gelegenheid aangegrepen om direct wat andere zaken aan te pakken. Om aan de Euro-5 te voldoen heeft Royal Enfield een katalysator halverwege de uitlaat moeten plaatsen. Door een aanpassing in het subframe, het zadel, de ruit en de valbeveiliging aan de voorzijde claimt Royal Enfield nu ook een beter zitpositie. Meest belangrijke vernieuwingen zijn echter de beschikbaarheid van de eigen Tripper navigatie en de mogelijkheid het ABS aan de achterzijde uit te zetten. Uiteraard mogen de vier nieuwe kleuren (Mirage Silver, Pine Green, New Granite Black en Lake BLue) niet ontbreken. In 2016 had Royal Enfield misschien het rijk alleen in het kleine allroad segment. Door de jaren heen is daar echter flink wat concurrentie bijgekomen in de vorm van de BMW G310GS, Kawasaki Versys 300X en in mindere mate de Honda CRF300L/Rally. Al deze lcihte allroadmotoren, inclusief de Himalayan, opereren in de prijsrange tussen de €6.000 en €7.000 euro.

Uiterlijk
Uniek aan de Himalayan is natuurlijk het uiterlijk. Door de neo-retro invloeden past de Himalayan prima tussen de andere modellen die het Indiase merk aanbiedt. Hiermee onderscheidt de Himalayan zich nadrukkelijk van de concurrentie, die toch een meer generiek design aanbieden. Door de valbeugels aan de voorzijde, grote bodemplaat en banden met grof profiel lijkt de Himalayan klaar voor het echte werk. Door het laag geplaatste zadel, lijkt de grondspeling niet heel veel, maar is toch een acceptabele 220 millimeter. Naar wens is er nog een uitgebreide accessoires catalogus om de Himalayan nog meer geschikt te maken voor off-road werk.

In het dashboard is de retro stijl volledig doorgevoerd. Bijna alle meters zijn analoog, met alleen een klein digitaal LCD display. Op dit schermpje zijn zaken als temperatuur, tijd en verschillende tripmeters af te lezen. De snelheidsmeter laat de snelheid in kilometer- en mile per uur zien. Naast de verklikkerlampjes is er nog ruimte gevonden voor een miniscule toerenteller. Verder is de Himalayan voorzien van een digitaal kompas en de Tripper navigatie. Al met al is het dashboard hierdoor een drukke bedoeling, wat de afleesbaarheid niet altijd ten goede komt. De afwerking is verder nogal grof. Past op zich prima bij de uitstraling van de motorfiets en echt storend is het niet. Jammer is wel dat de bedrading ook nogal grof is afgewerkt, met rubbertjes die niet overal alles even netjes afdekken. Alles bij elkaar haalt Royal Enfield de afwerkingniveaus niet die we gewend zijn van de Japanse en Europese concurrenten. 

royal enfield 2021 Himalayan 5

Rijden

Wat opvalt bij de Himalayan is dat het zadel inderdaad lekker laag is. Met een zadelhoogte van 800 millimeter, kan bijna iedereen wel één of meerdere voeten plat op de grond krijgen. Dit wekt lekker veel vertrouwen en is voor beginnende (off-road) rijders erg prettig. Door het brede stuur gaat manoeuvreren erg makkelijk. Daarbij is de stuuruitslag verassend groot. Tijdens straatje-keren kan het stuur bijna haaks om, waardoor de draaicirkel erg klein is. Ook op snelheid stuurt de Royal Enfield erg neutraal, ondanks het 21 inch grote voorwiel. De gemonteerde Ceat banden bieden zeker in het nat echter niet het nodige vertrouwen wat juist bij een instap motorfiets zo belangrijk is, een flink minpunt en zeker ook iets om mee te nemen bij een aankoop: vraag gelijk om goede banden. 

De Himalayan is voorzien een luchtgekoeld eencilinder motorblok van 411 cc groot. Hiermee heeft de Himalayan een maximaal vermogen van 24,3 Pk, dat ook pas laat beschikbaar is bij 6500 toeren per minuut. Bij 7000 toeren per minuut grijpt de toerenbegrenzer daarbij hard in. Gelukkig is het maximale koppel van 32 Nm al vroeg beschikbaar, bij 4.50 toeren per minuut. Hierdoor heeft verder doorhalen in de toeren ook weinig zin. De trillingen worden dusdanig heftig, dat er bij het testmodel een stekker onder het zadel lostrilde, waardoor het motorstoringslampje aan ging. Dit bleek het stekkertje van de benzinepomp te zijn, waardoor die een eigen leven ging leiden. De ruimte onder het zadel is namelijk erg krap, waardoor dit gemakkelijk kan gebeuren. De fix is echter ook zeer eenvoudig. Zadel los, stekkertje weer vast en door. Daarnaast zorgt verder doorhalen in de toeren voor meer geluid dan daadwerkelijke versnelling. Echt snel zal het namelijk nooit worden, maar de 100 kilometer per uur is makkelijk haalbaar en goed vast te houden. De ruit zorgt hierbij voor voldoende protectie en kent geen hinderlijke vibraties rondom de helm. Een hogere cruise snelheid is mogelijk, maar gevoelsmatig wordt het motorblok dan wel volledig uitgeknepen. Beter is het om de Himalayan laag in de toeren te houden. Vlot doorschakelen om in de smalle powerband te blijven en op bochtige binnenwegen gaat het dan al snel harder dan gedacht.

Off Road

Tijdens het kleine uitstapje off-road blijkt de Himalayan hier prima in z'n element. Zeker voor de beginnende off-road rijder is het vermogen laag in de toeren juist erg prettig. Bijna als een diesel tokkelt de eencilinder door. Het motorblok is stapvoets en met slepende achterrem volledig te smoren, zonder te bokken of onregelmatig lopen. Voor het comfortabel staan op de voetsteunen had het stuur wel iets hoger moeten zijn, maar dit is aftermarket wel op te lossen. Off-road is ook de grote stuuruitslag erg prettig, waardoor het in de kleine ruimte makkelijk sturen is. Doordat het ABS achter nu ook uit kan, maakt dit dat de Himalayan in basis een prima motor voor het lichte off-road werk is.

royal enfield 2021 Himalayan 3

Tripper navigatie

Nieuw voor de Himalayan, maar ook voor andere Royal Enfield modellen, is de Tripper navigatie. Dit navigatie systeem is gebasseerd op Google Maps en lijkt qua werking sterk op de Beeline motornavigatie die we eerder hebben getest. De Tripper wordt door middel van bluetooth gekoppeld aan de smartphone. Hierbij is het noodzakelijk om de Royal Enfield app te downloaden, om een connectie te kunnen maken en de route in te geven. Op het ronde display verschijnt een pijl met de richting waarin gereden moet worden. Eenmaal onderweg toont het display of er links- of rechtaf afgeslagen moet worden en over hoeveel meter dit is. De pijl kleurt van oranje naar rood, hoe dichter men bij de afslag komt. Het systeem werkt zeer eenvoudig, is goed af te lezen en koppeling met de smartphone is snel gemaakt. Enige nadeel dat we konden ontdekken is dat na het uit en aan zetten van de motor, de koppeling dan wel in stand blijft, maar de route opnieuw geactiveerd moet worden.

Conclusie

Voor € 6299 zet Royal Enfield met de Himalayan een zeer aardige instap-adventuremotor neer, wat een knappe prestatie is voor dat geld. Door het karakter van het motorblok neigt de Himalayan wel meer richting off-road gebruik dan comfortabel lange afstandsreizen. Om de motor echter geschikt te maken voor ruiger off-road werk, zal de accessoirecatalogus aangesproken moeten worden, iets wat de prijs verder opdrijft. Daarnaast heeft de concurrentie ook niet stil gezeten in de afgelopen jaren. Wat hierin voor de Himalayan spreekt is echter wel diens uitgesproken en originele uiterlijk. Toch zijn er dus die alternatieven op de markt, die in basis of beter off-road zijn, of meer geschikt voor de lange afstanden. In het kleine gaatje wat hiertussen overblijft, zit dus precies de Himalayan.

Tekst: Arjan Hordijk - Foto's: Target Press/MotoMondo

Technische gegevens Royal Enfield Himalayan

Motortype Lucht/olie gekoeld, 4-takt, 2 kleppen, 1 cilinder
Cilinderinhoud 411 cc
Boring x Slag 76 x 86 mm
Compressieverhouding 9,5:1
Max. Vermogen 24,3 Pk (17,88 Kw) bij 6.500 tpm
Max. Koppel 32 Nm bij 4.250 tpm
Eindoverbrenging Ketting
Type Chassis Half duplex wiegframe
Voorvering 41 mm voorvork
Achtervering Progressieve centrale achterveer 5 standen instelbaar
Veerweg Voor 200 mm
Veerweg Achter 180 mm
Voorrem 300 mm schijf, klauw met dubbele zuiger
Achterrem 240 mm schijf, klauw met enkele zuiger
Bandenmaat Voor 90/90 - 21
Bandenmaat Achter 120/90 - 17
L x B x H 2.190 x 840 x 1.370
Zithoogte 800 mm
Wielbasis 1.465
Rijklaar gewicht 199 kg
Inhoud brandstoftank 15 liter
Prijs Nederland Vanaf € 6.299

meer test

Test: 2020 Kawasaki Ninja 1000SX