Test: 2022 CF Moto CL-X700 Heritage

  • Home
  • 2021
  • Test: 2022 CF Moto CL-X700 Heritage

Het Chinese motormerk CF Moto is de laatste tijd in Europa misschien vooral bekend om haar samenwerking met KTM, maar heeft qua quads en lichte modellen ook al lang een eigen naam opgebouwd. Zoals veel Chinese motorfabrikanten, is het merk in haar thuisland gigantisch groot, met elk jaar miljoenen motoren die de fabrieken uitrollen. Op basis van het volledig nieuwe CL-X700 'budgetplatform' lanceert het merk nu met de CL-X700 Heritage een echt Europees model, waarna er ook nog zeker een sportmodel en een adventure met dezelfde basistechniek gaan volgen. Eén conclusie kunnen we na een dag flink doorrijden in de Belgische Ardennen direct al verklappen: de tijden van 'Chinese troep' zijn hiermee definitief voorbij. 

Bouwkwaliteit

Qua afwerking is deze CF Moto echt héél dicht in de buurt van wat we hier gewend zijn. De wielen zijn mooi, het zadel ziet er goed uit, alle lak is keurig en er zwerven nergens losse kabeltjes rond. Als de bedieningsknoppen op het stuur nog één stapje omhoog maken, is de CF Moto qua afwerkingsniveau niet meer te onderscheiden van Japanse of Europese motorfietsen. Qua componenten zijn ze daar al, met Bosch injectie, Continental ABS, Pirelli banden en J.Juan (sinds kort overgenomen door Brembo) remmen.

Test 2022 CF Moto CL X700 Heritage 14

Zelf noemt CF Moto de Heritage een "onroad georiënteerde modern classic", wij denken aan een stoer ogende kruising tussen een naked en een scrambler, waarbij ook de verwijzing naar de Ducati Diavel nooit ver weg is. De LED-verlichting in X-vorm rondom de koplamp ziet er modern uit en het bruine zadel oogt juist weer klassiek achter de mooie tank, die overigens maar een magere 13 liter benzine kwijt kan. Qua bouwkwaliteit en uiterlijk scoort de CL-X700 echt goed, misschien is het enige waar serieuze motorrijders aan moeten wennen de naam op de tank.

Kniehoek

De zithouding is best sportief qua kniehoek, voor de jonge doelgroep misschien minder een probleem dan de gemiddelde motorrijder. De standaard cruise control is prettig voor als je die kniehoek toch lang kan aanhouden, maar het is wel raar dat die alleen uit kan door te remmen, waar alle andere motoren ook een gasdicht-overdraai of koppeling als extra beveiliging hebben. Verder zit je prima, terwijl ook de knoppen snel gevonden zijn en prima werken. De ene knop waarin je tussen de mappings Eco en Sport kunt kiezen had ook weggelaten mogen worden; in Eco is alle gang er gelijk uit, dus Sport is altijd ingeschakeld.

Crossplane motorblok

Basis van de CL-X700 is het zelf ontwikkelde, volledig nieuwe motorblok; met 73 PK en 68 Nm goed voor prima dagelijkse prestaties. CF Moto geeft aan dat het een crossplane ontstekingsvolgorde voor de 699 cc paralleltwin gebruikt, zoals bijvoorbeeld de Yamaha MT-07 dat ook doet. In de Yamaha zorgt dit voor een zéér lineaire verdeling van koppel en vermogen, maar dat is bij de CF Moto anders. Die heeft onderin weinig power, maar komt dan vanaf de 5000 toeren goed op gang. Daar trekt de 700 echt heel erg goed, mooi doseerbaar en met een lekker gevoel en geluid uit de fraaie uitlaat. Echt genieten. 

Bovenin het toerengebied heeft de CL-X dan nog een verrassing. Boven de 7000 toeren is er namelijk een soort extra kick verstopt, die er nogal abrupt inkomt met nòg iets meer power en nòg meer geluid. Die toeren haal je alleen als je flink door de Belgische Ardennen knalt, maar dan blijft die 'boost' je verbazen, want die is zelfs zo venijnig dat je best moet oppassen als je hem onder volle hellingshoek aanspreekt. Het zorgt voor een extra kick. Maar, als je zou mogen kiezen, zou je dat stukje extra liever ergens anders in de toeren zien, met misschien ook wel een iets minder agressieve manier van inkomen.

Test 2022 CF Moto CL X700 Heritage 15

De CF Moto verbaast verder positief door zijn volwassen rijbeleving. Remmen gaat, ondanks die ene schijf, echt goed genoeg, waarbij het helpt dat de achterrem erg goed te doseren is. Qua sturen is er ook niks te klagen, zowel vering als banden doen het bovengemiddeld goed. Het 18-inch voorwiel staat licht sturen ook niet in de weg, terwijl de Pirelli's daarbij echt goed grip geven. Enig echt punt van kritiek is de achtervering, die wel makkelijk doorslaat in gaten van het niet altijd even frisse Belgische asfalt, maar dat bleek per exemplaar wat te verschillen. Voor lichte rijders misschien geen probleem, maar boven de 80 kilo (gokje), zou je betere achtervering willen, tenminste, als je heel vaak over echt slecht asfalt rijdt.

Importeur en dealers

Een ding dat we wel moeten benoemen, maar wat eigenlijk niks met deze test te maken heeft, is de Nederlandse (after)salesorganisatie van CF Moto. Importeur BW Import is sterk in België aanwezig, maar heeft nog geen grote, bekende motordealers weten te vinden voor de verkoop van haar motoren in Nederland. En, eerlijk is eerlijk, BW Import is qua schaalgrootte niet vergelijkbaar met een Yamaha, BMW of Kawasaki. Dit betekent dat het product nu dus zeker goed is, maar dat je zelf moet gaan bekijken of een dergelijk verkoopkanaal bij je past, er is nog niet enorm veel keuze namelijk. Punt van aandacht is dus nu nog de kracht van het dealernetwerk, maar daar wordt op dit moment al erg hard aan gewerkt.

Prijs

Dat alles overwegende, komen we dan uit op een prijs van € 7699,-, nog maar heel weinig minder dan bijvoorbeeld de € 8199,- die de (Japanse) Yamaha MT-07 verkoopknaller (met dubbele remschijven voor) kost. Technisch bekeken ontlopen deze motoren elkaar misschien nog amper, maar CF Moto heeft niet het merkimago van Yamaha, waardoor de meeste potentiële kopers waarschijnlijk voor de MT-07 zullen gaan. Maar, als het uiterlijk van de Heritage je bevalt en je die 500 euro beter kunt gebruiken, is de CF Moto toch echt een goede keuze. 

Conclusie

De CF Moto CL-X700 Heritage komt extreem dicht bij de heersende merken in de middenklassermarkt. Afwerking, bouwkwaliteit, uiterlijk, rijeigenschappen en rijplezier zijn volop aanwezig. Enig minpunt is de achtervering, voor de rest scoort alles een ruime voldoende. Voor € 7699 moet deze Chinese motor het niet meer hebben van de extreem scherpe prijs, maar eerlijk bekeken hoeft dat ook niet meer, qua kwaliteiten van de motorfiets zijn ze nu op gelijke hoogte met de concurrentie. 

Tekst: Iwan van der Valk. Foto's: Jonas Roosens/BW Import

Technische gegevens 2022 CF Moto CL-X700 Heritage

Motortype Vloeistofgekoelde Tweecilinder parallel 4-takt, 8 kleppen, DOHC met balansas
Cilinderinhoud 693 cc
Max vermogen 75 PK (55 kW) / 8500 tpm
Max koppel 68 Nm / 6500 tpm
Boring x slag 83 x 64 mm
Compressieverhouding 11,6:1
Versnellingen 6
Voorvering KYB Upside down telescopische vork instelbaar (veervoorspanning, compressie & rebound)
Achtervering KYB monoshock instelbaar (veervoorspanning & rebound)
Remsysteem J.Juan / Voor: enkele remschijf 320 mm, radiale remklauw / Achter: enkele schijf 260 mm
ABS Continental ABS
Voorband/wiel Pirelli MT60 RS 110/80-R18  op 18 inch gietwiel
Achterband/wiel Pirelli MT60 RS 180/55-R17 op 17 inch gietwiel
Afmetingen 2107 x 887 x 1200 mm
Wielbasis 1435 mm
Inhoud benzinetank 13 liter, waarvan 3 reserve
Gewicht 196 kilo
Garantie 2 jaar
Kleuren Twilight Blue - Coal Grey
Prijs Nederland (2021) € 7699,-

meer test

Regentest: 2020 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports