Test: Monimoto GPS-tracker

GPS-trackers worden steeds populairder voor motorfietsen. Door het stijgende aantal motorfiets diefstallen en het lage terugvind percentage is het misschien ook geen overbodige luxe. Het is een aanvulling op de beveliging van je motor. Het is niet zo dat een GPS-tracker voorkomt dat je motor gestolen gaat worden maar áls dit eenmaal is gebeurd dan is deze tenminste nog te traceren. Er zijn legio aanbieders van GPS-trackers, één ervan is Monimoto. Dit bedrijf uit Litouwen werkt al sinds 2013 aan oplossingen tegen motordiefstal en is sinds 2016 een zelfstandige onderneming.

De Inhoud
Wanneer je de Monimoto GPS-tracker besteld, wordt deze geleverd in mooi ontworpen kartonen koker. In deze koker tref je naast de tracker zelf ook een dongel aan, die verbinding moet maken met de tracker en een eenvoudige, maar duidelijke handleiding. Alles netjes ingeklemd door middel van schuimrubber. Daarnaast worden er twee sets zachte, brede tiewraps geleverd om de Monimoto aan de motor vast te maken.

De Monimoto GPS-Tracker wordt in tegenstelling tot de meeste andere GPS-trackers niet gevoed door de accu van de motor, maar werkt op twee batterijen. Hierdoor wordt de accu van de motor niet door de Monimoto leeggetrokken als deze langer stilstaat. de batterijen zijn geen standaard formaat, maar CR123A. Deze lijken op AA-batterijen, maar zijn de helft zo groot. Door dit afwijkende formaat zullen de meeste mensen dit niet standaard in huis hebben liggen, waardoor ze dus speciaal aangeschaft moeten worden voor de Monimoto. Gelukkig zal dit niet al te vaak hoeven te gebeuren, omdat Monimoto een levensduur van de batterijen opgeeft van rond de 12 maanden. Deze lange levensduur weet Monimoto te bereiken doordat de tracker zichzelf op een standby modus zet wanneer de dongel gedetecteerd is, dus iedere keer wanneer je op de motor stapt.

 

De App
De Monimoto is enkel te gebruiken in combinatie met de gelijknamige app. Deze app waarschuwt de eigenaar van de motor door middel van een telefoontje wanneer de motor van locatie veranderd, zonder dat de dongel gedetecteerd is. In praktijk komt dit er dus op neer dat er iemand anders met je motor vandoor gaat. Het downloaden van de app gaat eenvoudig uit de appstore van Google of Apple. Na het installeren van de app moeten er wat persoonlijke gegevens ingevuld worden, waaronder een 06-nummer. Dit is nodig om de verificatie uit te voeren. Op een Android toestel gaat dit na het ontvangen van de SMS automatisch en hoeft er niets meer ingevuld te worden, omdat de verificatie wordt gekoppeld aan het Google account. Nadat dit is gedaan geeft de app een stap voor stap instructie hoe de verdere installatie moet verlopen. Hierbij dient de Monimoto opengemaakt te worden om de strip tussen de batterijen weg te halen en zo de Monimoto van stroom te voorzien. Door rubbersluiting om de GPS-tracker waterdicht te maken, vergt het openmaken echter dusdanig veel kracht, dat eventueel geïnteresseerde omstanders maar beter uit de buurt van de ellebogen kunnen blijven.

Na het activeren van de Monimoto moet deze nog wel gekoppeld worden met de app en de telefoon. Dit gaat door middel van bluetooth. Het pairen van de telefoon ging echter meerdere malen mis, waarbij de Monimoto de telefoon niet herkende of andersom. Nadat dan eindelijk een verbinding tot stand gebracht werd, vroeg de Monimoto direct om een update. Na de update viel de verbinding echter direct weg en kon het koppelproces opnieuw beginnen, waarbij dit weer meerdere pogingen kostte. Na koppeling en activatie is bluetooth echter niet meer nodig, enkel wanneer er een aanpassing gewenst wordt in de instellingen van de app of het apparaat.

De app zelf is zeer eenvoudig ingericht. Hier vind je eventueel een uitgebreidere handleiding en een overzicht van de FAQ's. In principe is een uitgebreide app ook niet nodig. Eventueel kan de gevoeligheid van de tracker nog worden aangepast. Daarnaast verstuurt Monimoto de rekening (€3,-) van de geleverde simkaart jaarlijks via de app. Uiteraard is plaatsing van een eigen (prepaid) simkaart ook mogelijk. Doordat de Monimoto niet standaard een GPS signaal uitzend, maar alleen wanneer er beweging wordt waargenomen en de dongel niet in de buurt is, is er geen live beeld van de waar de motor zich bevind. Pas op het moment dat er beweging is en de dongel niet aanwezig, wordt er naar je telefoon gebeld en de live locatie in de app zichtbaar gemaakt.

test monimoto gps track

Bevestiging en Werking
Door de bijgeleverd tiewraps is het zeer makkelijk de Monimoto GPS-tracker aan de motorfiets te plaatsen. Zeker wanneer er één van de kappen wordt weggehaald om de Monimoto daarachter te plaatsen, is de GPS-tracker in principe onzichtbaar. Toch is de Monimomo klein genoeg om bijvoorbeeld ook onder het zadel te passen, ook al is dit minder aan te bevelen, omdat een beetje dief hier ook direct zal zoeken. Daarnaast is de Monimoto klein genoeg om ook bij een nakedbike een onzichtbaar plekje mogelijk te maken.

De dongel, in de vorm van een ronde platte schijf, past eventueel aan sleutelhanger maar is eigenlijk net iets te groot om de sleutels van je motor ook nog prettig bruikbaar te maken. In praktijk heb je de dongel daardoor altijd in een jas- of broekzak. Wat uiteraard het risico op vergeten vergroot waardoor het zomaar kan zijn dat je daarna iedere 5 minuten een telefoontje van Monimoto ontvangt.

Wanneer de tracker de connectie met de dongel verliest en in beweging is, ontvang je direct een melding in de app. Enkele seconden later belt de Monimoto naar het opgegeven mobiele nummer. Hij bijft hierbij overgaan totdat er opgenomen wordt, waarna de verbinding direct wordt verbroken. Hierna duurt het een kleine 5 minuten voordat de exacte locatie bekend is. Als de locatie bekend is, kun je deze via de app gemakkelijk opvragen. Hierbij wordt ook een logboek bijgehouden, waardoor je altijd kunt zien waar je motor geweest is terwijl de connectie verloren is. Wanneer de dongel de connectie weer kan herstellen met de Monimoto GPS-tracker stopt de alarmering.

 

Conclusie
Voor een prijs van €169,- biedt Monimoto een degelijke GPS-tracker aan. De locatie wordt zeer precies weergegeven en de app werkt zeer eenvoudig en op de achtergrond. Dat er geen gedoe is met aansluiten op de accu van de motor is mooi meegenomen, waardoor de motor ook na langere stilstanden nog gewoon gestart kan worden. De connectie tussen telefoon en Monimoto is de eerste keer wel wat foutgevoelig, maar na één keer verbinden heb je hier geen omkijken meer naar. Wel even een eigen SIM-kaart regelen om jaarlijkse kosten te voorkomen. Voor wereldwijde dekking dient daarnaast de duurdere variant (€199,-) aangeschaft te worden, de Monimoto Tracker MM6. De door ons geteste variant MM5 variant biedt dekking binnen minimaal de gehele Europese Unie.

Tekst: Arjan Hordijk

 

 

Youtube Video - NL: https://www.youtube.com/watch?v=Bn24RyKjdw0

meer test

Test: 2020 Harley-Davidson LiveWire