Test: 2022 Indian Motorcycle Chief line-up

  • Home
  • Getest
  • Test: 2022 Indian Motorcycle Chief line-up

Om het 100-jarig bestaan van de Chief te vieren heeft Indian drie volledig opnieuw ontworpen modellen uitgebracht, kleiner maar wel krachtiger dan het vorige model Chief uit 2019. Volgens Indian zou het de perfecte combinatie van oud en nieuw zijn en een eerbetoon aan de allereerste Chief honderd jaar geleden. De 2022 Chief komt tussen de kleinere Scout en de grotere modellen van Indian Motorcycle. (Roadmaster, Challenger, Chieftain) Testmotor mocht als één van de eerste twee modellen uit de nieuwe line-up testen. De Chief Dark Horse en Chief Bobber Dark Horse stonden voor ons klaar in het hart van de Belgische Ardennen.

Drie smaken
De nieuwe Chief is een middenklasse cruiser en komt in drie variaties. Om te beginnen de Chief DarkHorse, dit model zou eigenlijk als basis model gezien kunnen worden. De Chief Dark Horse is voorzienvan mid-control voetsteunen, een standaard stuur, solo zadel en gegoten wielen. Het motorblok en frame zijn geheel zwart en er is weinig chroom te vinden. Het tweede model is de Chief Bobber Dark Horse, zoals de naam al doet vermoeden lijkt dit model iets meer op de Bobbers van vroegere tijden en is hij voorzien van een mid-size ape stuur (hoger stuur) en forward control voetsteunen. (de voetsteunen zijn verder naar voren geplaatst). Net als de ‘standaard’ Chief Dark Horse is zwart de kleur die overheerst op het blok en frame ook komt hij standaard met een solo zadel. Daarnaast heeft de Bobber Dark Horse zwarte voorvork covers om het geheel aan de voorkant wat massiever te maken en spaakwielen. De derde uit de line-up is de Super Chief Limited, dit model, tevens voorzien van spaakwielen, is volledig aangekleed met zadeltassen, een windscherm en floorboards in plaats van voetsteunen. Ook is dit de enige Chief die voorzien is van een chroom motorblok en verchroomde uitlaten. Beide Dark Horse modellen hebben zwarte uitlaten. De Super Chief is meer het toermodel van de drie, het is ook de enige met plaats voor een duopassagier.

Alle Chiefs komen met full LED verlichting (op de Chief Dark Horse zit een kleinere koplamp unit van de FTR), cruise control, sleutelloos starten, rijmodi, ABS, navigatie en Pirelli Night Dragon banden. Het display van de Chief is een klassieke ronde teller waar niks klassieks aan is. De teller is voorzien van een 4 inch touchscreen met het Indian Ride Command systeem. Dit systeem wat normaliter in de grote toermodellen en de luxere varianten van de FTR wordt gebruikt regelt alle instellingen, beschikt over Bluetooth, versnellingsindicator,  navigatie en niet geheel onbelangrijk, hij laat ook nog de snelheid en het toerental zien.

Frame en motorblok
Het frame van de Chief line-up is gespitst op het customisen van de motorfiets, zonder al teveel moeite zou er (volgens Indian) een hele eigen draai aan het design gegeven kunnen worden. Indian zou het frame van de originele Chief uit 1921 als inspiratiebron gebruikt hebben. Ook hebben ze het frame compacter rondom het 116cu (1890cc) Thunderstroke V-twin luchtgekoelde motorblok gebouwd. Om toch makkelijker aan het blok te kunnen werken is een deel van het frame te verwijderen. Het Thunderstroke blok hebben we eerder al gezien in de Challenger. Het enorme 1890cc 162nm sterke motorblok is dus eigenlijk in een kleinere en lichtere motorfiets gezet. Het koppel komt meteen vrij en is voor je gevoel enorm, bij flink optrekken wordt je hard in het zadel geduwd. Het uitlaatgeluid wat vervolgens vrijkomt is niet slecht voor een standaard uitlaatdemper, alles komt tot leven en er is een diepe en aangename V-twin brul. Wat ook opvalt is dat het vermogen ten alle tijden beschikbaar is en er lijkt geen einde aan te komen. Het gasrespons is door middel van drie rijmodi aan te passen, echter in de sport stand is de Chief eigenlijk niet meer te rijden als een cruiser, het gas reageert daar veel te fel voor.

2022 Indian Chief 3

Dark Horse vs Bobber Dark Horse
De twee gereden modellen zijn dus de Dark Horse en de Bobber Darkhorse. Ondanks dat de modellen heel veel overeenkomsten hebben zijn het toch twee heel verschillende motorfietsen met beide hun eigen karakter en design. De Dark Horse voelt door de mid-controls en kleiner stuur wat klein aan. Ook is er veel ruimte tussen je knieën en de benzinetank. Sturen voelt daarom wat onwennig aan, bij slingerwegen kun je voor je gevoel niet stabiel rijden. Voor kleinere motorrijders zou dit de ideale set-up zijn.(testrijder is 1.83m) Dit gevoel veranderd als je op de Bobber Dark Horse gaat zitten, de houding is iets meer naar achteren en de armen gaan, ondanks dat het een hoger stuur is, niet overdreven omhoog. Het voelt meteen vertrouwd met de forward controls en sturen gaat als vanzelf. De Bobber laat zich verrassend snel omgooien in opeenvolgende bochtencombinaties. Ook voelt het minder ‘verkrampt’ dan op de standaard Chief Darkhorse.  Ook op design gebied is de Bobber net wat meer aangekleed en exclusiever. Op de tank prijkt de Indianen tooi van het merk tegenover (blok) letters op de tank van de standaard Chief. Ook de spaakwielen en het hogere stuur maken van de Bobber een knappere verschijning. Een nadeel bij beide modellen is het forse achterspatbord in verhouding tot de achterband. Of de achterband had breder gemogen, of het spatbord had wat slanker mogen worden afgewerkt.

Compact
De nieuwe Chief modellen zijn ten opzichte van de vorige modellen uit 2019 iets compacter en lichter gebouwd. Zo is de algehele lengte van de motorfiets van 2630mm naar 2286mm gegaan, de wielbasis was voorheen 1730mm waar het nu 1626mm is. Ondanks het grotere motorblok (voorheen 111cu, 1811cc) is het gewicht ruim 60kg lichter dan zijn voorganger. Dat de Chief dus compleet opnieuw vanaf de tekentafel is ontworpen is goed te merken. De kortere wielbasis draagt bij aan een makkelijk te sturen cruiser die je niet de bocht in hoeft te ‘slepen’. Eenmaal in de bocht blijft de Chief prima op lijn en is corrigeren niet tot nauwelijks nodig. Ook bij het afremmen blijft alles zeer stabiel en als een blok op de weg. Het is fijn dat er gekozen is voor de Pirelli Night Dragon banden met zijn (voor cruiser doeleinden) semi sportief profiel, bij de vaak wat grovere profielen zitten er toch wat meer trillingen in het rijgedrag.


Conclusie
De nieuwe Chief heeft duidelijk sprongen naar voren gemaakt gemaakt te opzichte van zijn voorganger, de middenklasse cruiser met het grote 1890cc Thunderstroke motorblok is compacter en ruim 60kg lichter dan het 2019 model. De Chief stuurt messcherp voor een cruiser en rijdt een stuk compacter dan dat hij is. Combineer je dit met een motorblok die 162 Nm koppel bij 3200 t/min heeft dan kon de rit weleens anders verlopen dan je in eerste instantie dacht. Het Indian Ride Command systeem is slim verpakt in een ronde klassiek ogende teller die beschikt over een 4 inch touchscreen. Met drie verschillende varianten van de Chief is er voldoende onderling verschil om te kiezen wat er bij je past. De standaard Dark Horse, de iets stoerdere Bobber Dark Horse of de luxere en meer toer gerichte Super Chief Limited.

Tekst Jarno Maaskant - Foto's Target Press

Technische gegevens 2022 Indian Chief
Type Thunderstroke 116 luchtgekoelde V-twin
Cilinderinhoud 1890cc
Boring x Slag 103.2mm x 113mm
Compressieverhouding 11.0:1
Vermogen Niet opgegeven
Max. koppel 162nm (bij 3.200 t/min)
Injectiesysteem Gesloten brandstofinjectiesysteem / 54 mm boring
Uitlaat Dubbele crossover-uitlaat
Koppeling Natte meerplatenkoppeling
Voorvering Telescoopvork / 132 mm
Achtervering Dubbele schokdemper met instelbare voorspanning / 75 mm
Wielen Spaakwielen 16” x 3”/16” x 5” (Bobber en Super Chief), Machine Highlighted Cast Black 19” x 3,5”/16” x 5”(Dark Horse)
Voorband Pirelli Night Dragon 130/90B16 67H
Achterband Pirelli Night Dragon 180/65 B16 81H
Voorrem Enkele semi-zwevende schijf / 300 mm / remklauw met 4 zuigers
Achterrem Enkele zwevende schijf / 300 mm / remklauw met 2 zuigers
Veiligheidssystemen ABS
Standaard Uitrusting Rijmodi, sleutelloos starten, USB-laadaansluiting, 12V-laadaansluiting, uitschakelsysteem achterste cilinder, 4” Ride Command®-display.
Wielbasis 1626 mm
Balhoofdhoek 29°
Tankinhoud 15L
Gewicht leeg/rijklaar 304 kg / 315 kg
Zithoogte 662mm
Prijs Leverbaar vanaf €21.190 (Chief Dark Horse) €23.490 (Chief Bobber Dark Horse) €26.490 (Super Chief Limited)

meer test

Test: 2020 KTM 890 Duke R