Spacer Testmotor

Zuinig rijden: Kawasaki Versys 650 Energy Run

Als een fabrikant of importeur een motortest organiseert, bepalen zij ook de omstandigheden. Op het circuit kan je niet controleren of de motor waarmee je test helemaal standaard is, of dat hij misschien toch wat geoptimaliseerd is voor deze test. Je kunt geen vermogensbank in je zak stoppen, dus de vermogensopgave controleren gaat ook al niet. Zelfs op straat weet je nooit zeker hoe goed de testmotoren geprepareerd zijn, want je rijdt ook niet bij de plaatselijke motorzaak binnen om alles eens na te lopen. Daar komt bij dat de locatie bijna altijd afwijkt van het werkelijke inzetgebied; in Zuid-Spanje rij je met een lekkere temperatuur op prachtig asfalt, waar je dat nieuwe model pas een maand later op een regenachtige dag weer terugziet op de A4.

Door dit alles kan je ook nooit goed de opgave van de verbruikscijfers berekenen, al helpen de verbruiksmeters van de nieuwere modellen wel iets, maar ook hiervoor geldt: controleren kan je het niet, waardoor we er nooit zo heel erg op letten. Vandaar vonden we de insteek van Kawasaki Benelux in de Energy Run dan ook erg origineel. Vanuit Motel Tiel reden we een rondje van zo’n 115 kilometer door de Betuwe, vooral om te laten zien dat de Kawasaki Versys 650 meestal rondom de 1 op 25 zit, een zeer respectabele waarde waar veel motorfietsen niet eens bij de buurt komen. Motorrijders blijven echter grote kinderen, waardoor we het toch niet konden laten om de competitie een ietwat naar onze hand te zetten door onderweg er bij de Esso nog een liter bij te gooien. Gewoon omdat we daardoor lekker door konden rijden, precies waarvoor we motorrijden zo leuk vinden. En omdat we als motorrijders toch meestal niet echt moeten rijden, maar uiteindelijke toch vooral schandelijk fossiele brandstoffen verkwisten voor ons eigen plezier.

O ja, en de test van de Kawasaki Versys 650 lees je hier: Eerste test 2015 Kawasaki Versys 650

2016 Kawasaki Versys 650 Test Verbruik 1

Resultaat? We wonnen de Kawasaki Energy Run met ruime voorsprong. Totdat we, na het in ontvangst nemen van de hoofdprijs, alsnog ons bedrog opbiechtten. Na aftrek van de extra liter bleek de beste prestatie die van 1 op 27,4 en die van ons ‘maar’ 1 op 23,5. Oftewel, het verschil tussen een hele ochtend lekker sturen en met samengeknepen billen zo zuinig mogelijk rijden bleek helemaal niet zo groot, wat nog meer in het voordeel van de testmachines uitvalt. Moraal van het verhaal? Al blijkt de Versys 650 een zeer zuinige motorfiets, voor € 1,70 heb je als motorrijder een hele morgen lang nòg meer lol!

Iwan

Zuinig rijden: Kawasaki Versys 650 Energy Run
  • Plaats of lees reacties

    Plaats reactie

Nieuwsmotor