Spacer Testmotor

Langeduurtest 2018 Kawasaki Z1000SX Tourer

De Kawasaki Z1000SX is de sportieve toermotor op basis van de stoere naked Z1000 naked bike, waarvan de Tourer versie met monokey kofferset, de tankpad en een steun voor het GPS-systeem zo compleet mogelijk als toermotor is. De Z1000SX staat in modeljaar 2018 voor € 15.099 op de prijslijst, daar komt dan nog € 799,- voor dat Tourer pakket erbij, waar ook nog binnentassen bij horen. We rijden het hele motorseizoen 2018 met deze ideaal lijkende combinatie van sportieve basis en toeristische toevoegingen. 

2018 Kawasaki Z1000SX Langeduur Test

Eind 2013 reden we voor het eerst met de Z1000SX tijdens een volledig weggeregende test in Oostenrijk. Die hele test leest u hier: https://www.testmotor.nl/2013/test-2014-kawasaki-z1000sx. Belangrijkste zin uit de test van dit 2014-model: "Waar andere motoren vaak "sportieve tourmotoren" zijn, is de Kawasaki meer een combinatie van een sportieve- en een toermotor in één machine"

12 maart 2018 - Plaats: Hoofddorp - Km. stand: 691
Vandaag krijgen we de sleutels van "onze" Kawasaki Z1000SX van modeljaar 2018, hij is al ingereden maar dat is dan ook alles. Opvallend: er staat daar ook een oudere Z1000SX en het kleurverschil is groot: de oude is 'echt' Kawasaki Limegreen, onze nieuwe Emerald Blazed Green / Metallic Carbon Gray / Metallic Graphite Gray kleurstelling glimt meer maar is veel donkerder groen. Daarna direct door naar Eindhoven voor de eerste fotosessie en dan door een enorme hoosbui weer terug. Fijn dat er Bridgestone S21 banden onder zitten, die doen het goed op het natte asfalt. Eerste indrukken: goede en ruime zit, de bekende Z1000-vibraties, heel veel ruimte in de koffers en vooral een heel soepel motorblok waarmee je vaak toch heel veel te hard rijdt. De waarschuwing voor een lege tank is niet heel duidelijk zichtbaar, net zoals het hele LCD-dashboard wat in het niet valt bij het moderne geweld met TFT-schermen. Gevolg: we rijden een tankstation binnen en tanken 18,2 liter in de 19 liter benzinetank.  

 

2 april 2018 – Plaats: Zwolle – Km stand: 1098 km
Is de Z1000sx een wolf in schaapskleren? Het is een motor met een voorpartij waarvan je toch een beetje moet denken aan de film The Predator, de agressieve lijnen zijn prominent aanwezig en dat is zeker het geval als het ruitje op de steilste stand staat. De zithouding is juist weer relaxt, de positie van de stuurhelften is toch best wel hoog en de kniehoek is ook ontspannen te noemen. Het is een motor die Kawasaki onder het kopje ‘Sport – Tourer’ heeft geplaatst en dat is logisch gezien de koffers en het optionele navigatiesysteem dat keurig onder de tellers is geplaatst. Maar als het een sportieve toermotor is waarom zitten er dan Bridgestone S21 sportbanden onder en geen sport-tour banden zoals de T31??

Z1000sx Test

Het antwoord hierop komt op het moment dat je voor de eerste keer de motor door de 8000 t/min heen jaagt. Hij begint te janken als een wolf (ja, ook met de originele dempers) en opeens is daar het sport gedeelte van de ontspannen zittende Kawasaki Z1000sx. Nu het tempo flink is opgeschroefd is het aan de achterband om grip te houden met de straat. Zou deze daarin verzaken dan hebben we altijd nog het instelbare traction control. De combinatie S21 en de Z1000sx is uitstekend, de motor laat zich eenvoudig over bochtige wegen sturen en ook in lange bochten is hij erg stabiel. Met 142 pk heeft hij geen vermogen van een doorsnee superbike maar eerlijk gezegd is dit meer dan genoeg om flink te kunnen knallen. Het maximale koppel van 111 Nm heeft de motor rond de 7.000 t/min, onder in toeren had de motor misschien wat meer mogen ‘sleuren’ maar verder valt er eigenlijk over het motorblok niets aan te merken. 

We kijken uit naar het moment dat we de Z1000sx gaan inzetten in de Eifel, de Hartz, Luxemburg en andere motortrips die nog gaan komen. Gaat de Kawasaki zich daar écht bewijzen? Hoe is de motor als je met een duopassagier een weekend op pad gaat? Zijn de koffers echt zo praktisch als dat ze eruit zien? Is het karakter van het blok datgene dat we zoeken in een sportieve toer motor? We gaan het zien, de eerste 1000 km waren in ieder geval veelbelovend.

Topsnelheid? Kijk maar mee! 

5 mei - Plaats: Stevensbeek - km stand (begin): 3360 km 

Testmotor vertrok voor twee dagen naar de Ardennen, Luxemburg en de Eifel met duo passagier. Zo’n rit begint met het inpakken van de koffers. Deze koffers dien je wel met wat creativiteit in te pakken vanwege de wat grillige vorm met scherpe hoeken, maar je kunt er voldoende in kwijt.  De koffers zitten stevig gemonteerd en zijn gemakkelijk af te nemen en terug te plaatsen. De zitpositie voor de berijder is redelijk sportief maar ontspannen. Het windschermpje houdt vooral je lage romp uit de wind. Een eenvoudige druk op een knop in de kuip zet de ruit in de hoogste stand en zet je voor het grootste deel uit de wind met weinig herrie en turbulentie om je helm. Dit is wel zo prettig op langere ritten. De duo passagier heeft beperkte bewegingsruimte, zit hoog, heeft goed zicht rondom maar vangt op de snelweg nogal wat wind. De vering is gemakkelijk naar wens in te stellen wat wel prettig is met extra gewicht.

De Kawasaki stuurt, ook met twee personen, opvallend licht. Het motorblok is erg soepel, in de zesde versnelling is alles te berijden tussen de 50 en 250 km/u. Echter iets meer “push “ is wel gewenst onder de 4000 t/min, zeker met twee personen. Als je wilt opschieten of even snel wilt inhalen moet je toch één of twee tikkies terug. De koppeling en versnellingsbak laten zich erg gemakkelijk en precies bedienen. De remmen vallen onder het kaliber sport, krachtig en goed doseerbaar. We reden veel met de KTRC op stand 3 in verband met het niet altijd even goede en schone Belgische asfalt. Als je het vermogen in de minst krachtige stand zet kom je niet zo snel in de verleiding om te snel te rijden, de Z1000SX klinkt namelijk vanaf 6000 RPM zo waanzinnig mooi dat de verleiding soms erg groot is om flink aan het gas te hangen. De zit van de duo voelt na verloop van tijd nogal hard, dit in combinatie met de hoog geplaatste duo voetsteunen wordt het na maximaal anderhalf uur rijden toch echt tijd voor een stop om de benen te strekken en de billen van een nieuwe bloedstroom te voorzien. Het brandstofverbruik komt tijdens deze rustige tocht uit op een keurige 1:17. Conclusie van deze korte motorvakantie met twee personen? Het is niet zo comfortabel als op een grote toermotor maar zeker niet zo spartaans als op een supersport. Met de Kwasaki Z1000sx zit het er gewoon tussenin, maar dat geldt voor alles op deze motor. Alles zit tussen toer en sport in, het karakter van het blok, de stuureigenschappen en dus ook voor de duopassagier.

Kawasaki Z1000sx Duo

14 juni - Plaats: Amersfoort - KM-stand: 5386 km
Als ik de Z1000sx terug krijg na bovenstaande avonturen ben ik blij. Blij dat ik weer een motor met koffers en een ruit heb, blij dat ik weer wat langere stukken kan rijden. Punt is alleen wel dat tussendoor de andere langeduurtester hier in gebruik was, de 2018 Triumph Speed Triple RS. Dat verandert de kijk op de Z wel nogal, want opeens zijn er een paar dingen die je op de Kawa mist, zoals een modern en goed afleesbaar dashboard zoals het TFT-scherm van de motor uit de UK. Wat ook direct opvalt zijn de vibraties van de Kawasaki. Die heeft de Z1000 al sinds de eerste versie in 2003, maar na de zijdezachte driecilinder ervaar ik ze toch las hinderlijk. Komt bij dat het blok bij 120 km/u ronde de 5000 toeren draait, dat is niet extreem veel maar voelt steeds alsof het veel meer is. Nogmaals; dit allemaal in vergelijking met een kale Triple, dus eigenlijk geen vergelijk. Heel positief is er ook enorm verschil; de Z1000SX is ongelooflijk praktisch. De zithouding, de koffers, de regen- en windbescherming; met een Z1000SX met kofferset heb je geen auto meer nodig. Er zijn meer motoren die dat bieden, maar dat zijn dan gelijk enorm... euh.... serieuze motoren als een BMW RT of Yamaha FJR1300, die niet de veel mordernere en sportieve uitstraling van de Z1000SX hebben. 

Technische gegevens 2018 Kawasaki Z1000SX Tourer

Type motor Vloeistofgekoelde, 4-cilinder 4-takt lijnmotor met DOHC en 16 kleppen.
Cilinderinhoud 1043 cc
Boring x Slag 77 x 56 mm
Compressieverhouding 11,8:1
Maximum vermogen 142 PK (104,5 kW)/ 10.000 tpm
Maximum koppel 111 Nm / 7300 tpm
Remmen, voor Dubbele 300 mm remschijven. Remklauw: vierzuiger, radiale montage, monobloc
Remmen, achter Enkele 250 mm remschijf. Remklauw: Enkele zuiger
Voorvork 41 mm upside-down met instelbare ingaande- & uitgaande demping en veervoorspanning
Achtervering Horizontale back-link met instelbare uitgaande demping en veervoorspanning
Type frame Dubbel aluminium buizenframe
Banden 120/70ZR17M/C (58W) - 190/50ZR17M/C (73W)
L x B x H 2100 x 790 x 1185 (1235 hoogste punt windscherm) mm
Wielbasis 1440 mm
Zithoogte 815 mm
Tankinhoud 19 liter
Rijklaar gewicht 235 kg
Langeduurtest 2018 Kawasaki Z1000SX Tourer

KTM Fan Tribune 209904 MotoGP 2018 300x600

Bridgestone T31

Nieuwsmotor