Langeduurtest: 2019 BMW F850 GS Adventure

De 2019 BMW F850 GS Adventure is het kleine broertje van de immens populaire R1250GS. Over de 1250 staat het hele intervol vol geschreven maar over de 850 is een stuk minder te lezen. Reden te meer om deze motor in te zetten voor een langeduurtest. Tijdens de testperiode van meerdere maanden gebruiken we de F850GS Adventure voor woon-werk verkeer, weekendjes weg, plezierritten en gaat hij mee naar een allroad trip in Scandinavië. Het is immers een adventure!

Lees de volledige test van de 2019 BMW F850 GS Adventure. Link - Test BMW F850GS Adventure

2019 BMW F850 GS Adventure 18

12 juni 2019 - Rijswijk 1348-1604 km. (Arjan)
Woensdag eind van de middag halen we de BMW op in Rijswijk bij BMW Group Nederland. Eerste wat opvalt is de kleurstelling bijzonder geslaagd is. De lichte blauw/grijze kleur in combinatie met zwart staat de motor goed. Door toegevoegde accessoires zoals de handkappen en de mistlampen maken de motor volledig af en krijgt de BMW 850 GS Adventure ook daadwerkelijk een adventure look. Wanneer even later de (brede!) stalen kofferset gemonteerd wordt is het plaatje helemaal compleet. Tijdens het opstappen valt pas goed op hoe breed de achterkant is door de koffers, er is een flinke zwaai nodig met het been om zonder ergens tegen aan te stoten plaats te nemen op het zadel. Daarnaast is de BMW behoorlijk aan de hoge kant. Met mijn 1,85 m kan ik stilstaand precies aan zijde met de bal van mijn voet aan de grond komen om zo toch stevig stil te staan. BMW biedt voor kortere rijders eventueel kosteloos een verlaagd zadel aan.

Wegrijden gaat bijzonder soepel, ondanks dat de koppeling geen heel duidelijk aangrijppunt heeft. Tijdens de snelwegrit naar huis is het soms even zweten tussen de files door met de brede koffers. Eenmaal thuis blijkt bij nadere inspectie dat het echter meevalt en dat het stuur alsnog het breedste punt is, ook al scheelt dat maar een haartje. De kilometers die tot nu toe gemaakt zijn, bestaan enkel uit woon-werkverkeer. Hierbij valt op dat de zit comfortabel is en het kleine ruitje je goed uit de wind uit, ondanks wat turbulentie rondom de helm. Het ruitje in de lage stand zetten verhelpt dit probleem, maar zorgt voor iets meer wind op de borst. De eerste indruk qua rijervaring is echter goed. Er dienen echter meer kilometers gemaakt te worden om hier een goed beeld van te krijgen.

De BMW 850 wordt geleverd (na het aanvinken van de optie) met het connectivity pack. Dit houdt in dat er een multifunctioneel TFT-display gemonteerd wordt op de motor, die te koppelen is met een smartphone. Wanneer daarnaast de BMW Motorrad Connected app gedownload wordt, maakt deze ook verbinding met de motor. Door middel van deze app kan er allerlei informatie over de BMW ingezien worden, zoals bandenspanning en eerst volgende onderhoud. Daarnaast kan er ook genavigeerd worden met de app. Hiervoor is het nodig de kaarten te downloaden van de landen die je doorkruist. Ook het instellen van een bochtige route behoort tot de mogelijkheden. De te rijden wordt na koppeling met de motor op het scherm weergegeven door middel van een pijl die aangeeft of je links of rechts moet. De kaart zelf is niet zichtbaar. Het systeem zelf werkt echter feilloos, in dit geval is de smartphone ook gekoppeld aan de Sena 10C Pro en worden de navigatie instructies duidelijk en goed verstaanbaar gesproken. Het TFT-scherm geeft daarnaast veel extra informatie over de GS 850 Adventure zelf. Zo is bandenspanning zichtbaar, accuspanning en ingestelde rijmodus. Via het draaiwiel aan het stuur is (tijdens stilstand) door het volledige menu te scrollen en alles naar wens aan te passen. Tijdens het rijden is het scherm ook in de volle zon goed zichtbaar en geeft het onder andere snelheid, toerental en geselecteerde versnelling weer. Al met al is de werking van het display en eventueel te downloaden app erg prettig en zijn de menu structuren logisch opgebouwd.

7 juli 2019 - Amersfoort - Duitsland - tot 4402 km (Iwan)
In de heetste dagen ooit gaf het schitterende dashboard exact 40 graden aan. Later bleek dat juist de temperatuurmeter van de BMW niet altijd helemaal accuraat is en vooral tijdens een rit zichzelf te langzaam aanpast aan veranderende temperaturen.De electronica op de F850GS is echt bizar compleet, met een heldere bedieningstructuur. Helaas heeft ook deze BMW het keyless systeem, waarbij je de sleutel alleen maar kwijtraakt, waarmee ook de tankdop wordt afgesloten. Oppassen na het tanken, want er is een stand waarbij het lijkt of de dop dicht is, maar dat is dan niet zo, er is nog een extra klikje nodig.De afwerking van het geheel klopt helemaal, overal ziet de motor er perfect uit, het is daarnaast een enorme verschijning met die stoere kofferset en avontuurlijk ogende voorzijde. 

De enorme kofferset heeft volop ruimte, in combinatie met de fijne ruit met slimme bediening maakt dit de F wel een echte reismotor. Cruise control erop, actieve zithouding en de kilometers vliegen onder je door. Nadelen zijn er ook: de vibraties op het stuur en de uiterst matige versnellingsbak doen echt afbreuk aan de verder zo fijne en complete machine. Natuurlijk, vooral boven de 100 mis je die acute versnelling van de een 1250, maar afgezien daarvan komt de 850 opvallend dicht in de buurt van de grote reisenduro's, al is dat helaas ook qua prijs zo. Als geheel vind ik de F850GS een opvallend goed alternatief voor de R1250GS, al valt de versnellingsbak uit de toon bij het verder zo hoge niveau van deze "middenklasser".

test BMW F850GS TFT dashboard