Spacer Testmotor

Test: 2017 Honda CRF 250 Rally

Honda's nieuwste, en misschien wel de enige échte adventure-motor is de CRF250 Rally. Hij weegt 157 kilo rijklaar, heeft bijna 25 pk en geeft je het gevoel dat je de Dakar rally ermee zou kunnen rijden. Dat laatste zal niet gebeuren maar hij is gemaakt voor offroad avontuur. Het testen van de CRF hebben we dan ook gedaan tijdens een meerdaagse allroadtraining in de Zweedse bossen rondom het Skagern en het Unden meer. 

Test Honda CRF250Rally 16

De styling van de 2017 CRF250 Rally is duidelijk gelinkt aan de Dakar motoren, dit is vooral te zien aan het kleine topkuipje met de exentrieke koplampen. De verlichting en richtingaanwijzers zijn LED, de koplamp geeft een flinke lichtbundel en de knippers zijn goed zichtbaar. De motor is met een zithoogte van 895 mm hoog, maar als je eenmaal zit op het zadel zakt de motor flink in door de zachte vering en is het opeens geen hele hoge motor meer. Het display is overzichtelijk, geeft duidelijk weer wat je nodig hebt en het ABS is uiteraard uitschakelbaar, dit geldt overigens alleen aan de achterzijde. Het zicht in de spiegels is goed, de knoppen aan de linker en de rechterzijde van het stuur zijn goed te bedienen, de handkappen houden je handen uit de wind maar zijn helaas niet sterk genoeg om ze te beschermen tegen dikke takken tijdens een ritje door het bos. Aan de linkerzijde van de motor is een klein kastje verstopt waar je de papieren en een klein beetje boordgereedschap kwijt kan, maar niet meer dan dat. De motor heeft ook nog stepjes voor een duopassagier, je zou dus iemand mee kunnen nemen maar door de zachte achterveer is dit niet aan te raden. Omdat je een passagier mee zou kunnen nemen heeft men over het zadel een bandje gemaakt waar een passagier zich vast zou kunnen houden. Dat bandje brengt eigenlijk alleen maar ongemak, als je alleen op het zadel zit dan zit je vaak op dat bandje en dat is erg irritant.

Op dag één van de allroadtraining moet er eerst zo'n 20 km afgelegd worden over de straat. Als laatste van een groep van 8 motoren, die hoofdzakelijk bestond uit BMW GS-en, moet er flink gas gegeven worden om de groep bij te houden. Je moet de CRF250 Rally helemaal uitknijpen om de groep bij te houden als de snelheid boven 100 km/uur komt te liggen. Daaronder is het goed te doen, maar daarboven moet je écht vol gas blijven geven. De versnellingsbak en de koppeling worden veelvuldig bediend omdat het bereik waar de motor het sterkste is tussen de 6.500 en de 8.000 toeren per minuut ligt. Veel schakelen dus als het tempo wat hoger ligt, dat schakelen gaat overigens uitstekend, we hebben geen enkele misser gehad en de vrijstand is goed te vinden. Als je héél goed je best doet komt deze kleine Honda net boven de 130 km/uur, maar dan merk je dan het 250cc grote motorblok echt op zijn uiterste toerental draait en besef je dat je dat gewoon niet moet doen. Daarvoor is de motor niet gemaakt, de windbescherming boven de 100 km/uur schiet ook tekort en al deze dingen tesamen geven duidelijk weer dat de motor voor andere doeleinden ingezet moet worden.

Als we voor het eerst het onverharde pad op gaan stoppen we om 5 seconden op het ABS knopje te drukken, door middel van een indicator op het scherm zie je dat  het ABS aan de achterkant is uitgeschakeld. Iets wat essentieel is voor het rijden in de Zweedse bossen met flinke klimmen en dito afdalingen. Het is daarbij ronduit onhandig dat je het ABS iedere keer als de motor uitgezet is, opnieuw moet uitschakelen. Waarbij het op de straat een gevecht was om de groep bij te houden is het op het onverharde juist andersom. Op de gravelwegen ligt het tempo relatief hoog en daar kunnen de 100 kilo zwaardere BMW's nog wel meekomen. Als we de single tracks opdraaien krijgen zij het veel lastiger en beginnen de kwaliteiten van de CRF250 Rally naar boven te komen. Staand op de offroadpedalen manoeuvreer je met speels gemak tussen de bomen door en zijn steile hellingen opeens een fluitje van een cent om te beklimmen. Dat je 100 pk minder aan boord hebt dan de rest van de groep maakt opeens niets meer uit, uiterst eenvoudig en met een brede lach op het gezicht stuur je de motor over de flink uitdagende paden.

De balans in de motor is uitstekend, dit is goed te merken op de paden waar de snelheid laag ligt en je bijna stationair in de eerste versnelling een route moet nemen die vol ligt met grote keien, boomstammen en andere obstakels. Het lijkt opeens meer op trial dan op offroadrijden, maar de Honda trekt daar rustig doorheen en je kan de 157 kg zware motor goed controleren. De vering is voor straatgebruik wat aan de zachte kant, maar in het terrein blijkt ook nu waarvoor deze is gemaakt; de vering doet het daar uitstekend! Vloeiend ga je over de knippen, keien en de vele gaten. De remmen hebben geen enkele moeite om de motor tot stoppen te dwingen, ze zijn niet erg bijterig maar wel goed doseerbaar. Pas als we op een zanderig groot terrein oprijden komt het tekort aan vermogen weer boven drijven. In het mulle zand trekt de motor het gewoonweg niet als je overschakelt naar de derde versnelling. Je moet helaas terug naar de tweede versnelling, 10 pk meer was dan wenselijk geweest. De IRC banden onder de CRF250 Rally volstaan onder deze motor. Genoeg grip met een losse ondergrond en de voorkant geeft genoeg gevoel bij insturen over de paden in de Zweedse bossen. De spanning hebben we daarvoor wel laten zakken naar 1.7 bar, dit om in het terrein beter voor de dag te kunnen komen.

Conclusie
De 2017 Honda CRF 250 Rally is een motor met een verschrikkelijk hoge funfactor, dit als je de motor gebruikt waar hij voor is gemaakt, en dat is in het terrein. Daar blinkt de Honda echt uit. Met speels gemak pak je de bospaden, beklim je die helling met die grote keien en die lastige doorwading door dat ene riviertje is opeens een makkie geworden. Op de straat is het heel anders, in de stad en op de provinciale weg is het prima te doen maar op de snelweg schiet de motor tekort. Dan is het 250cc zware motorblok niet sterk genoeg en moet de CRF 250 Rally helemaal uitgeknepen worden. Een echte woon-werk motor is deze keurig afgewerkte Honda dan ook niet. Met een verbruik van gemiddeld 1:27 is hij bijzonder zuinig, maar met een prijskaart van € 7358,- is de CRF verre van goedkoop. Toch is de CRF250 Rally een motor die niet misstaat in je garage, hij is uitermate geschikt voor de (beginnende) enduro rijder die een ongecompliceerde en daarnaast een mooie motor zoekt voor offroadplezier.

Tekst: Marco Hendriks Foto's: Herman Sietsma

Specificaties   
Boring x slag (mm) 76.0 x 55.0
Brandstofsysteem PGM-FI
Compressieverhouding 10.7:1
CO2 uitstoot 70
Cilinderinhoud (cm3) 250cc
Motortype Vloeistofgekoeld, 1 cilinder, DOHC
Max. vermogen 18.2kW/8500opm
Max. koppel 22.6Nm/6750opm
Oliereservoir (Litres) 1.8L
Startsysteem Elektrisch
Wielophanging voor 43mm telescopisch upside down vork
Wielophanging achter Prolink
Banden voor 3.00-21 51P
Banden achter 120/80-18M/C 62P
Velgen voor 21 inch
Velgen achter 18 inch
Accu (VAh) 12V-7AH
Balhoofdhoek 28.1°
Afmetingen (L×W×H) (mm) 2210 x 900 x 1425mm
Frame type Stalen twin pijp
Tankinhoud (liter) 10.1L
Brandstofverbruik 1/33L
Grondspeling (mm) 270mm
Rijklaargewicht (kg) 157kg
Zithoogte (mm) 895mm
Naloop (mm) 114mm
Wielbasis (mm) 1455mm
Koppeling Natte meerplaatskoppeling
Eindoverbrenging Chain
Aantal versnellingen zesversnellingsbak
Koplamp LED
Instrumenten Digitaal
Achterlicht Bulb
Test: 2017 Honda CRF 250 Rally
  • Plaats of lees reacties

    Plaats reactie

Nieuwsmotor