Spacer Testmotor

Test: 2017 KTM Duke 125 & Duke 390

Het naked segment is het snelst groeiende in de motormarkt. Bij KTM hebben ze dat goed door, vandaar dat de KTM 125 en 390 Duke een complete make-over kregen in de stijl van de extreme 1290 Super Duke R. Slim, want zo haal je jonge motorrijders naar je merk, die daarna door kunnen groeien op oranje motoren. Bij de eerste blik op de vernieuwde broertjes in de KTM familie zie je direct de gelijkenissen met de 1290; de gesplitste LED koplamp, agressieve vormen van het kuipwerk en het losse subframe springen dan ook direct in het oog. 

Verschillen 
Op de bijzondere testtrack, bovenop het dak van de oude Fiat fabriek in Turijn, staat een rij 125 en 390 Dukes klaar. Vanaf enige afstand is er geen verschil te ontdekken en zijn de motorfietsen identiek. De twee modellen zijn beide voorzien van een compleet nieuw ontwikkeld frame met los subframe in afwijkende kleur, hebben rondom LED verlichting en een goed uitziend groot TFT-dashboard dat voorzien is van moderne snufjes. Het dashboard is duidelijk leesbaar, zo komen er meldingen in beeld als de zijstandaard uit staat, of de kill-switch juist aanstaat en is hij voorzien van het zogenaamde 'KTM My Ride'. Met deze nieuwe feature kun je je smartphone via bluetooth aan je dashboard koppelen en zo de muziek in je oortjes via de knoppen op het stuur bedienen en inkomende telefoongesprekken beantwoorden zonder je handen van het stuur te hoeven halen. Het dashboard zou een voorbeeld kunnen zijn voor alle andere A1 en A2-rijbewijs motoren; het lukt KTM blijkbaar ook zo’n modern kleurendashboard binnen het beperkte budget mogelijk te maken.

Test 2017 KTM 125 Duke 390 2

Uitrusting 
De stalen brandstoftank is met 2,4L vergroot naar 13,4L en vormt de basis voor de vernieuwde, agressievere vormen die doorlopen in het minimalistische kuipwerk. Om aan de steeds strengere Euro 4 eisen te voldoen is het complete uitlaatsysteem veranderd waarbij de demper naast het achterwiel is geplaatst. Hierdoor hebben beide motorfietsen echter wel 10 kilo extra aan boord gekregen. Naast al deze mooie upgrades viel de KTM al op in het lagere segment door de strakke afwerking, waarbij ze heel slim de wat minder subtiele lasnaden van het frame onder een dikke laag lak verstoppen. Verder is er de compleet verstelbare vering met upside down voorvork, dit alles (uiteraard) van WP. We moeten echt goed naar de motorfietsen kijken om de verschillen te zien. Zo heeft de 390 iets volwassener stickers op de kuip vergeleken met de 125. De 390 Duke is daarnaast voorzien van Ride-by-Wire, een slipperclutch, een extra ABS Supermotard functie, een 320mm remschijf voor (in plaats van de 300mm schijf op de 125), iets stuggere vering en uiteraard een ander motorblok.

125 Duke
Hoewel de 125 Duke geschikt is voor het A1 rijbewijs valt het gelijk op op dat hij vrij ruim is. Met mijn 1.80m zit ik meer dan prima en heb ik zelfs ruimte over. KTM speelt hiermee ontzettend goed in op de langere Europeanen. Vaak zijn motorfietsen in dit segment wat klein om te zien met een langer persoon erop, maar dat is bij de 125 zeker niet het geval. Het stuur voelt breed aan, echt à la Supermotard, maar al zigzaggend tussen het verkeer door merk je dat dit schijn is. De motor is zeker niet breed en laat zich ontzettend makkelijk door het verkeer leiden, waarbij de spiegels een goed en trillingsvrij zicht achter je geven. Bij een noodstop vanwege een plots remmende auto laat de KTM zien dat de ABS uitstekend zijn werk doet en de 300mm schijf aan de voorkant voldoende is. Bij de stoplichten kun je ook een vlotte sprint trekken, want doortrekkend naar de 10.000tpm komt de motor namelijk snel van zijn plek. Een keer iets te vroeg schakelen of de toerenbegrenzer aantikken kost je wel iets van je snelheid, maar na een fractie van een seconde redt hij zich hier weer prima uit. Bij de 80/90 km/u houdt het echter wel een beetje op met de trekkracht van de lichte motorfiets en komt hij uiteindelijk naar een topsnleheid van net iets boven de 130 km/u. Op de snelweg moeten inhaalacties dus planmatig gebeuren. De 125 Duke laat zien een geschikte stadsmotor te zijn; waar je je normaal irriteert aan de drukte ben je met de 125 in een speeltuin. De stad ligt vol gladde tramrails, waar de KTM zich niets van aantrekt en hij laat zich dan ook met veel vertrouwen over de gladde rails van rijbaan wisselen. Ook de keuze van KTM voor een degelijke set Metzeler Sporttec M5 banden draagt enorm bij aan een goede grip. Bij concurrerende motorfietsen in dit segment wordt vaak gekozen voor goedkopere en dus mindere banden, die je na aankoop waarschijnlijk gelijk zult vervangen.

390 Duke
Met de KTM 390 Duke - geschikt voor het A2 rijbewijs - rijden we daarna de oval van het dak-testcircuit op. Bij de eerste doorkomst voelen we gelijk dat de oval een stuk hobbeliger is dan we van te voren dachten, maar de vernieuwde WP-vering laat hier al gelijk zien deze hobbels goed op te kunnen vangen. Als we besluiten om de oval de tweede keer een stuk harder te nemen, om te kijken hoe de 390 zich dan houdt, voelen de hobbels nog wat harder aan. We komen zelfs los van het zadel en de motor schudt wat heviger, maar houdt zich toch merkwaardig goed. Op de vrij steile spiraalvormige hellingbaan naar beneden laat de KTM 390 Duke zich makkelijk in een ritme van linker bochten vallen. Door de voorrem er bij het insturen bij te pakken en dus meer gewicht op de voorband te leggen, wordt het insturen nog makkelijker, de voorkant geeft hiervoor genoeg vertrouwen. De wendbaarheid is in vergelijking met zijn voorganger verbeterd, wat de 390 onder andere te danken heeft aan de kortere wielbasis. Op de snelweg komt de KTM makkelijk mee met het overige verkeer, boven de 7.000tpm komt hij ook goed vooruit en zet je makkelijk een vlotte inhaalactie in, waarbij we gelijk de topsnelheid even testen. Deze ligt net boven de 160 km/u, maar zonder enige windbescherming hou je dit echter niet lang vol. Zodra je bij de 10.000tpm komt begint het dashboard opvallend rood te knipperen, om je zo duidelijk te maken dat er doorgeschakeld moet worden voor je in de begrenzer terecht komt. Het dashboard is erg duidelijk en dankzij de eenvoudige bediening blader je met je linkerduim makkelijk door het menu. De snelheid en het toerental is ook duidelijk afleesbaar, waarbij in tunnels het felle licht automatisch gedimd wordt en er is ook aan een versnellingsindicator gedacht.

In de bergen begeven we ons met flinke regelmaat op slecht asfalt met flinke gaten en zelfs los grind. Bij wat fanatiek op het gas gaan in een hairpin glijdt de complete achterkant een flink stuk naar rechts, wat even schrikken is, maar de motor houdt zich super en volgt gewoon het voorwiel. Na een paar minuten op het slechte wegdek wint de 390 Duke al ons vertrouwen en rijden we met het gas bijna continue tegen de aanslag over de ontbrekende stukken asfalt en waterstroompjes van de smeltende sneeuw. Je voelt dat de weg slecht is, maar de vernieuwde WP-vering vangt zo ontzettend veel op dat de KTM verassend comfortabel blijft en zich makkelijk over het asfalt laat sturen. Als het asfalt beter wordt en de bochten steeds korter (en vaak blind), zetten we de ABS op de nieuwe “Supermotard"-stand, waarbij je alleen ABS op je voorwiel hebt en remmen we met de achterrem iets harder de bocht in. De voorkant blijft hierbij vertrouwen geven en dus laat je de Metzeler Sporttec M5 licht over het asfalt glijden, waarbij je jezelf een echte Supermoto-rijder waant. Mocht je een versnelling teveel terugschakelen, dan is dat geen enkel probleem; de slipperclutch vangt dit goed op. Bij het insturen van de kortere bochten is de KTM ontzettend snel en geeft de voorkant veel vertrouwen en bij het uitkomen laat de 1-cilinder zien veel pit te hebben. Menig naked bike in het zwaardere segment gaat het dan ook zwaar krijgen met het bijhouden van een KTM 390 Duke op wegen als dit. Het grote verschil zit hem in het lagere vermogen van de 390. Waar je met een zwaardere motor voorzichtig moet zijn met het gas, kun je de 390 Duke 100% rijden en is hij vergevingsgezinder. Bij het uitkomen van iedere bocht kan je je gas helemaal tot de aanslag openen en maak je maximaal gebruik van de power in deze motorfiets. KTM heeft de 390 Duke dan ook niet zonder reden de 'Corner Rocket' genoemd. Bij het echt zwaar belasten van het motorblok, dus door hard te accelereren, afremmen en weer vol op het gas gaan wordt de motor van de KTM wel snel heet en slaat de koelfan aan. Het dashboard geeft hierbij geen absolute temperatuur aan, maar via een percentage-balkje is te zien dat op 2/3 van z'n bereik de fan aanslaat. Volgens KTM gebeurt dit bij  95 graden en slaat bij 90 graden de fan weer uit, wat iets aan de vroege kant lijkt.

Conclusie
Met de komst van de compleet vernieuwde KTM 125 en 390 Duke laat KTM zien flink aan de weg te timmeren binnen het naked segment en daarmee zetten ze twee volwassen geworden motorfietsen neer. De familiebanden met de ‘grote broer’ 1290 Super Duke R zijn overduidelijk, wat kopers qua imago zal aanspreken. De 125 en 390 lopen in dit segment voorop qua vering, want de volledig verstelbare WP’s doen hun werk fenomenaal. Ook de keuze voor een setje Metzeler Spottec M5 banden, stoere LED-verlichting, het dashboard met KTM My Ride, een supermoto-stand en een slipperclutch zet eigenlijk alle concurrenten voor het blok: dit bewijst immers dat dit voor relatief weinig geld wèl allemaal mogelijk is. De 125 Duke is zodoende een uiterst volwassen lichte motorfiets, maar zal na het passeren van de leeftijdsgrens voor het A1 rijbewijs waarschijnlijk snel ingeruild zal worden voor een zwaardere motorfiets. De 390 Duke daarentegen blijkt zeker niet alleen geschikt voor motorrijders met het A2 rijbewijs, maar zal ook een hoge funfactor opleveren voor de ervaren rijder.

Tekst: Ilja Pokorny Foto's KTM/ Black&Rad

Techische gegevens 2017 KTM Duke 125 & Duke 390

  Duke 125 Duke 390
Motorblok 1-cilinder, 4-takt 1-cilinder, 4-takt
Cilinderinhoud 124,7 cc 373,2 cc
Boring x slag 58 x 47,2 mm 89 x 60 mm
Compressie 12,8:1 12,6:1
Vermogen 15 PK (11 kW) @ 10.000 tpm 43 PK (32 kW) @9000 tpm
Max. koppel 12 Nm @ 7500 tpm 37 Nm @ 7000 tpm
Transmissie 6 versnellingen 6 versnellingen
Koppeling Natte platenkoppeling Natte platen antihop koppeling
Frame Stalen buizenframe Stalen buizenframe
Voorvering WP upside-down Ø 43 mm WP upside-down Ø 43 mm
Achtervering WP monoshock WP monoshock
Voorrem Vierzuiger, radiaal gemonteerd, 300 mm schijf Vierzuiger, radiaal gemonteerd, 320 mm schijf
Achterrem Enkelzuiger, 230 mm schijf Enkelzuiger, 230 mm
Voorband 110/70 ZR17 Metzeler Sporttec M5 110/70 ZR17 Metzeler Sporttec M5
Achterband 150/60 ZR17 Metzeler Sporttec M5 150/60 ZR17 Metzeler Sporttec M5
ABS Bosch 9MB tweekanaals ABS Bosch 9MB tweekanaals ABS
Balfhoofdshoek 66 ° 66 °
Wielbasis 1357 ± 15,5 mm 1357 ± 15,5 mm
Zadelhoogte 830 mm 830 mm
Tankinhoud 13,4 liter 13,4 liter
Drooggewicht 137 kilo 149 kilo
Prijs (NL) € 5350,- € 6450,- 

 

Test: 2017 KTM Duke 125 & Duke 390
  • Plaats of lees reacties

    Plaats reactie

Naked

Nieuwsmotor