Spacer Testmotor

Test: 2017 Suzuki V-Strom 1000A/XTA

De V-Strom 1000 heeft voor modeljaar 2017 een nieuwe restyling gekregen waarbij de punt van de snavel nu direct doorloopt naar de bovenkant van de tank en nieuwe kuipdelen moeten zorgen voor een betere warmteafvoer van het blok. Verder is er een nieuw dashboard, voldoet het blok nu aan de vereiste Euro-4 norm en is de ondersteunende elektronica uitgebreid met bochten ABS in combinatie met een gecombineerd remsysteem, easy start en een zogenaamde low rpm assyst. Nieuw in de V-Strom serie is de XTA-uitvoering met speciale graphics, conisch stuur en spaakwielen waarmee Suzuki de sportieve uitstraling extra wil benadrukken.

V Strom1000 2017 18

De nieuwe V-Strom ziet er voor een Allroad rank en minder intimiderend uit dan sommige van zijn Adventure-concurrenten, wat uitnodigend werkt om je meer offroad te wagen. Als je opstapt kun je met een lengte van 1.80 m vlot je been over het zadel zwaaien zonder rare capriolen uit te hoeven halen en eenmaal zittend merk je dat het nieuwgevormde en smal naar voren toelopende zadel ervoor zorgt dat je met je voeten fatsoenlijk bij de grond kunt komen. Niet met je platte zolen, maar toch genoeg om je, samen met het relatief lage gewicht, vertrouwen te geven dat je de boel onder controle kunt houden en je niet snel omkukelt bij het keren op een hellinkje. Is de standaard zithoogte je niet naar de zin, dan is er ook nog een verhoogd of verlaagd zadel in het optiepakket beschikbaar. In de praktijk blijkt de V-Strom 1000 dan ook niet alleen een pure straatmotor te zijn, maar één waar je wel degelijk op wat ruwere ondergrond mee uit de voeten kunt. Een handelbare Adventure dus waar je mee offroad durft en daar koop je toch zo’n ding toch voor?

Ga je op pad met de V-Strom dan blijkt deze zeer comfortabel, de zitpositie is relaxed voor zowel de rijder als de eventuele duopassagier bij het toeren, maar maakt tevens wat sportiever offroad werk mogelijk. Dat is niet alleen te danken aan het uitstekend gevormde zadel waarvan de zijkanten extra grip bieden, maar ook aan de goed geplaatste stepjes en het fijn in de hand liggende stuur met goed bereikbare schakelaars op de stuurhelften. Kortom, met de ergonomie is het helemaal voor elkaar, zodat je na een volle dag rijden er zo fris als een hoentje vanaf stapt.

Nieuw voor 2017 is het zogenaamde ‘easy start’ systeem, waarbij een korte druk op de knop volstaat om de 1037 cc V-twin te starten en vervolgens niet meer af te laten slaan dankzij het zogenaamde ‘Low RPM Assist’. Handig als je laag in de toeren aan het manoeuvreren bent of de koppeling te snel op laat komen. Het blok voldoet nu aan de verplichte euro-4 emissienorm, waarbij Suzuki het vermogen van 101 pk gelijk heeft weten te houden aan het 2016-model. Wel is het koppel met 2 Nm afgenomen tot 101 Nm, maar wat gebleven is dat deze nog steeds bij 4.000 toeren zijn maximale waarde bereikt. Het blok pakt dan ook lekker op vanuit de lage toeren en je hebt voldoende koppel tot je beschikking om schakellui te rijden. In vergelijking met de nieuwe V-Strom 650 voel je wel het grotere gewicht. Het kost allemaal net even wat meer moeite om hem van bocht tot bocht om te leggen, maar is qua handling zeker ook een hoog rapportcijfer waardig. Op rechte stukken is hij ook zeer stabiel en bochten zijn met speels gemak aan te snijden, waarbij de gekozen lijn keurig vastgehouden wordt zonder de neiging tot wijd lopen of de bocht in te willen vallen en mocht je een bocht verkeerd hebben ingeschat is hij ook nog eens prima te corrigeren. Ook alle oneffenheden bij slecht wegdek worden prima weg gefilterd door de (upside-down) voorvork en achtershock. We hebben dan ook geen enkele behoefte gehad om iets aan de in- en uitgaande demping of veervoorspanning daarvan te verstellen.

Voor 2017 heeft de V-Strom 1000 bochten ABS gekregen in combinatie met een gecombineerd remsysteem, waarbij de achterrem automatisch meeremt als de voorrem in een zekere mate wordt aangesproken. Dit bevordert (samen met de al bestaande slipperclutch) de stabiliteit tijdens het remmen zodat je met veel vertrouwen ook de bocht in durft te remmen, waarbij het 3 standen Traction Control (stand 1, 2 en uit) je behoedt voor gripverlies mocht je de bocht te hard uit willen knallen. Stand 1 van het TC laat nog enige wielspin toe, zodat sportief rijden mogelijk is, stand 2 zou je de regenstand kunnen noemen die veel vroeger ingrijpt. Bij (half)nat wegdek in bochten en volle acceleratie op het rechte grijpt het systeem zo keurig smooth in dat je het zelf niet eens in de gaten hebt. Een opknipperend ledje in je display toont je dat het TC actief is, prima gewoon.
Waar we minder over te spreken zijn is het aan-uit effect van het gashandel waarbij je echt even nodig hebt om hieraan te wennen, dat kan toch echt beter. Een ander minpunt(tje) is de windbescherming op hoge snelheden. Ondanks een nieuw vormgegeven en 49 mm verhoogd ruitje is er nog steeds sprake van vervelende turbulentie rond je helm zoals we dat al van zijn voorganger kenden. Het ruitje is dan wel eenvoudig in 3 standen te vestellen qua hoek, maar geen daarvan heeft een voldoende positief effect. Je kunt het ruitje ook nog 15 of 30 mm hoger monteren, maar wellicht kun je beter gelijk het optionele touring screen (opzet/flip-over) bedingen bij de aankoop.

Zowel de V-Strom 1000A als de XTA-versie komen uit in de kleuren geel, wit en zwart, waarbij alleen de gele uitvoering van de XTA goudkleurige spaakwielen heeft. Bij de witte en zwarte uitvoering van de XTA worden de velgen van de spaakwielen in de kleur van de motor uitgevoerd. De 1000A kost rijklaar 13.299 euro, de XTA-versie moet 13.799 euro opbrengen. Tevens is er een uitgebreid accessoire pakket beschikbaar, waaronder een 3-delige kofferset van Suzuki zelf.

Conclusie:
De 2017 V-Strom 1000 is een heerlijk wendbare Adventure waarvan niet alleen het design is opgefrist en nu sportiever oogt, maar waar ook de extra elektronische features als bochten ABS, gecombineerd remsysteem, easy start en low rpm assyst ervoor zorgen dat deze een stuk rijker uitgerust is dan zijn toch al prima presterende voorganger. Een Adventure dus, die je niet intimideert door zijn enorme gewicht en omvang, zodat je er veel sneller en met meer vertrouwen offroad mee zult gaan. Daarnaast maakt de uiterst relaxte zithouding, samen met de uitgebreide bagagemogelijkheden, lange toerriten tot een waar genoegen en kun je hem ook nog eens inzetten als woon-werkmotor in druk stadsverkeer. Een echte allrounder dus voor een betaalbare prijs. Minpunten zijn er in de vorm van een aan-uit gasrespons en een slecht functionerend windscherm.

 

Tekst: Dirk van het Hekke, Foto's: Suzuki

Technische gegevens 2017 Suzuki V-Strom 1000 A/XTA:

Rijbewijscategorie A
Vermogen  101 pk / 8000 rpm
Koppel 101 Nm / 4000 rpm
Lengte 2285 mm
Breedte 865 mm
Hoogte 1410 mm
Wielbasis 1555 mm
Grondspeling 165 mm
Zithoogte 850 mm
Gewicht 228 kg
Motortype 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, 90˚ V-twin
Boring x slag 100.0 x 66.0 mm
Cilinderinhoud 1037 cc
Compressie 11.3 : 1
Brandstoftoevoer Injectie
Startsysteem Elektrisch
Smeersysteem Wet-sump
Transmissie 6 versnellingen
Verhouding primaire overbrenging 1,838 (57/31)
Verhouding eindoverbrenging 2,411 (41/17)
Voorwielophanging Telescopisch, schroefveren, oliegevuld
Achterwielophanging Swingarm, schroefveer, oliegevuld
Balhoofdhoek / naloop 25,3˚ / 109 mm
Voorrem Dubbele remschijven
Achterrem Remschijf
Voorband 110/80R19M/C 59V
Achterband 150/70R17M/C 69V
Ontsteking Elektrisch
Brandstoftankinhoud 20 Liter
Oliehoeveelheid 3,5 Liter
Adviesprijs V-Strom 1000A 13.699 euro (rijklaar)
Adviesprijs V-Strom 1000XTA 14.199 euro (rijklaar)

 

Consumenten V-Strom1000A
Test: 2017 Suzuki V-Strom 1000A/XTA
  • Plaats of lees reacties

    Plaats reactie

Nieuwsmotor