Spacer Testmotor

Test: 2017 Yamaha TMAX motorscooter

Met de komst van de 6e generatie van de Yamaha TMAX motorscooter krijgt de best verkochte maxi-scooter van Europa in 2017 vooral een nieuw uiterlijk, 10 kilo minder gewicht en traction control. Daarnaast zijn er nu drie versies: de TMAX, TMAX SX en de meest luxe TMAX DX. Motorisch zijn er eigenlijk geen wijzigingen, Yamaha maakt tijdens de persintroductie in Kaapstad zelf dan ook zeer duidelijk dat het hier niet om revolutie maar evolutie gaat. Qua uiterlijk was en is de TMAX nog steeds een zeer goed uitziende scooter, de afwerking is dan ook perfect. Alleen rondom het achterwiel oogt het wat rommelig door de dubbele rem rechts en de ‘vieze’ schijf voor de vernieuwde aandrijfsnaar. Het is zeker een kwestie van smaak, maar de TMAX ziet er als totaal vooral chique uit, ondanks (of: juist door) de wat brave kleuren die er dit modeljaar leverbaar zijn. De Matt Silver kleurstelling met blauwe wielen springt er het lekkerst uit, maar is alleen leverbaar op de SX-versie.

Test 2017 Yamaha TMAX Motorscooter 3

Motorblok
Met 46 PK heb je voor de TMAX een volledig A-motorrijbewijs nodig. Rijdend op de nieuwste versie blijkt dat ‘grote’ motorrijbewijs geen overbodige luxe. De TMAX is weliswaar een motorscooter, maar door zijn zeer sportieve stuureigenschappen en het instant oproepbare vermogen gaat het continu hard en snel. Na 16 jaar doorontwikkeling is de Yamaha motorisch supersoepel en heel voorspelbaar geworden. De automaat regelt daarbij altijd het ideale toerental, de tweecilinder onder de TMAX is gewoon foutloos. Yamaha geeft aan dat de 530cc hard genoeg gaat en een grotere cilinderinhoud dus niet nodig is. Dat het hard genoeg gaat klopt theoretisch gezien misschien wel, maar veel consumenten willen toch altijd weer meer en dus sterkere modellen, zoals de concurrentie die nu ook maakt. De volgende TMAX zou wat ons betreft dan ook best een 650 of 700 mogen zijn, vooral om de tussenacceleratie nog iets op te schroeven. Dan wordt de traction control nog belangrijker want nu lukte het alleen om die in werking te laten komen op een zanderige ondergrond. Dat neemt niet weg dat dit een mooie aanvulling van het veiligheidspakket is, net als ABS hoeft het maar één keer op een cruciaal moment in te grijpen om zijn waarde dubbel en dwars te bewijzen.

Sturen
Maar; meer vermogen is ook meer gewicht en dus in theorie minder makkelijk sturen. De Yamaha heeft daar voor 2017 juist nog meer marge opgebouwd door het gewicht met 10 kilo te verlagen. De TMAX was al de meest sportieve van het hele maxiscooter segment, maar de scooter is nu ècht belachelijk makkelijk wendbaar in de verkeersdrukte van Kaapstad. Links, rechts, tussendoor, de TMAX past overal tussen en schiet altijd voor elke auto langs. Dat gaat allemaal zo eenvoudig dat je weleens vergeet dat er ook nog verkeersregels zijn, die in Amsterdam strenger gehandhaafd worden dan in Rome en Barcelona. Indrukwekkend wordt het helemaal als diezelfde wendbare TMAX op de snelwegen heel stabiel en koersvast is. Voor motorrijders is het even wennen om vertrouwen te hebben in de 15-inch ‘wieltjes’ en geeft de voorkant niet enorm veel feedback. Eenmaal daaraan gewend smijt je ook op een bergweggetje de scooter toch als snel van links naar rechts en kan je bochtensnelheden aanhouden die veel sportieve motoren in verlegenheid zouden brengen, zo voorspelbaar en strak stuurt de scooter. Tel daarbij de radiaal gemonteerde supersport-remmen en voor je het weet verpest je in de Ardennen de dag van heel veel ‘echte’ motorrijders.

TMAX, TMAX SX en TMAX DX
We rijden tijdens de persintroductie alleen maar op de meest luxe DX-versie. Voor een meerprijs van 1500 biedt die een zeer prettige, elektrisch verstelbare ruit plus zadel- en handvatverwarming. 1500 euro bovenop de 13.000 euro van de standaard TMAX is wel heel veel geld, maar de daarvoor geboden extra’s zijn wel zodanig dat je die DX in Nederland zeer zeker de moeite waard vindt. Dat geldt veel minder voor de SX, die wel duurder is dan de basisversie en daarvoor (naast die mooie kleurstelling) eigenlijk alleen ‘D-mode’ als serieuze extra geeft. Daarmee kan je de motorscooter wat kalmer op het gas laten reageren in gladde omstandigheden, maar de combinatie van het zeer doseerbare gas en traction control op de standaardversie maken dat overbodig. Dat maakt dat de meest logische keuze de standaard TMAX of de DX oplevert, afhankelijk van inzetgebied en budget.

Uitrusting
Er is nu ook een Vodfone-app voor de SX en DX, die is vooral handig om de alarmfunctie met geofence en ontbreekt dus op de -toch ook niet goedkope- standaard-TMAX. De TMAX scoort qua uitrusting een heel ruime voldoende op de controlelijst van motorscooterbezitters en motorrijders. Wel is het zo dat de huidige smartphonegebruiker misschien meer zou hebben verwacht van een gloednieuw vervoermiddel, zoals een volledig TFT-dashboard in plaats van het kleine schermpje tussen de twee klokken met snelheid en toerental. Ook standaard navigatie op het dashboard in plaats van een los navigatiesysteem of communicatiemogelijkheden en het combineren van Android of Apple telefoonapps op het dashboard zouden een mooie aanvulling vormen, maar moeten de stap vanuit de auto’s nog naar motoren maken. Ten opzichte van de concurrentie doet de TMAX het op dit terrein dan ook prima, maar eigenlijk loopt het hele motorscootersegment dus nog achter op dat van de auto’s. Qua traditionele uitrusting scoort de TMAX prima; de bergruimte onder het zadel is nog groter en heeft een standaard 12 Volt oplaadpunt en de handrem werkt goed. Vooraan is nog een handig vakje voor je spullen en het dashboard is wel prima af te lezen en brengt alle noodzakelijke rijfuncties in beeld.

Japans
De bediening van de TMAX als geheel is nog wat aan de Japanse kant: technisch briljant maar niet bedacht vanuit de consument. Alles is instelbaar, maar er zijn wel erg veel knoppen voor, die dan ook nog eens dubbele functies hebben en waarbij niet alles geautomatiseerd is. Meest opvallend is op dat vlak de ‘keyless’ sleutel in je zak: als je wegloopt en vergeet de aan/uit knop in te drukken blijft de scooter volledig operationeel. Het geniale slot op de middenbok is eindelijk een serieuze anti-diefstal feature maar gaat er ook pas op als je de slotknop langer indrukt, niet gewoon bij parkeren en weglopen. Het werkt allemaal goed en is zeer slim verzonnen, maar het zou allemaal wel iets meer intuïtief kunnen zijn. Als bezitter van de TMAX ga je overigens vast de tijd nemen om je nieuwe scooter goed te leren kennen, waardoor dit alleen in het begin lastig is.

Conclusie
Ook deze zesde generatie van de Yamaha TMAX is in 2017 weer briljant als sportieve, goed uitziend vervoermiddel voor slimme mensen. Vooral met de luxe DX-versie kan je in heel Nederland warm en droog op je werk komen (vooral met zo’n kleed voor je knieën), waarbij filedruk en parkeerkosten geen rol meer hoeven te spelen. Qua uitrusting voldoet de TMAX ook in 2017 ruim aan de maatstaf in de wereld van de motorscooters, maar dat hele segment loopt nog wel wat achter bij de wereld van smartphones en de beeldschermrevolutie in auto’s. Het 530cc motorblok is voldoende sterk voor zéér snel rijden in de stad en flink opschieten daarbuiten, wat gecombineerd wordt met ongelooflijke wendbaarheid in de stad en stabiliteit op binnenwegen en snelweg. Eigenlijk is iedereen die dagelijks in de file staat of vastzit in de stad, dom bezig als hij niet serieus gaat proefrijden met een TMAX.

Tekst: Iwan van der Valk, foto's Yamaha Motor

 

Technische gegevens 2017 Yamaha TMAX motorscooter (SX, DX)

Motortype 2-cilinder, vloeistofgekoeld, 4-takt, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-kleppen
Cilinderinhoud 530 cc
Boring x slag 68 mm x 73 mm
Max. vermogen 46 PK (33,8 kW) bij 6750 tpm
Max. koppel 53 Nm bij 5250 tpm
Smeersysteem Dry sump
Brandstofsysteem Brandstofinjectie
Transmissie Automaat met V-snaar
Wielophanging, voor Telescopische voorvork 41 mm.
Wielophanging, achter Achterbrug
Remmen voor Dubbele remschijven Ø 267 mm
Remmen achter Enkele remschijf Ø 282 mm
Bandenmaat, voor 120/70-15 Bridgestone Battlax SC (DX: Dunlop Sportmax Roadster)
Bandenmaat, achter 160/60-15 Bridgestone Battlax SC (DX:Dunlop Sportmax Roadster)
Totale lengte 2200 mm
Totale breedte 765 mm
Totale hoogte 1420-1475 mm (SX: 1420-1455 mm)
Zithoogte 800 mm
Wielbasis 1575 mm
Grondspeling 125 mm
Rijklaargewicht 213 kilo (SX: 216 kilo)
Inhoud brandstoftank 15 liter
Prijs € 12.999,- (SX € 13.699, DX € 14.699,-)

Test: 2017 Yamaha TMAX motorscooter

Nieuwsmotor