Spacer Testmotor

#KDDB Test: 2017 Yamaha XSR900 Abarth

Voor deze #KDDBTest (Kort Door De Bocht Test) reden we een uurtje met de 2017 Yamaha XSR900 Abarth tijdens een exclusieve presentatie, waarbij ook een aantal Abarth auto-modellen getoond werden. De samenwerking tussen Yamaha Motor en Abarth (Fiat) is overigens puur gebaseerd op marketing, technisch wordt er geen techniek uitgewisseld tussen de Italianen en de Japanners. Dezelfde kleur grijs siert de Abarth 695 auto, waarin een plaatje gemonteerd is om aan de samenwerking te herinneren. De Yamaha XSR900 Abarth is dan ook het best als ‘special edition’ te omschrijven, eentje die natuurlijk gebaseerd is op de ‘gewone’ XSR900, die weer gebaseerd is op de zeer succesvolle Yamaha MT-09 driecilinder motorfiets. 

Wat de Abarth van de standaard XSR900 onderscheidt zijn vooral de carbon onderdelen: stuurkuip, voorspatbord en het solozadel met puntige uitloop naar het andere achterlicht, waaronder het passagierszadel verborgen nog zit. Verder is er nog een suède solozadel, een Akrapovič uitlaatsysteem met twee titanium 'slip-on' uitlaatdempers en een stuur wat Yamaha zelf “Swallow-stuur in clip-on stijl” noemt.

Test 2017 Yamaha XSR900 Abarth 1

Het is allemaal zeer persoonlijk, maar we vinden het uiterlijk goed gelukt, met uitzondering van het rare stuur, waarop ook nog eens heel rommelig de enkele dashboardklok is geschroefd. De afwerking is prima, al lijkt het door het bovenaanzicht in de kuip wat onaf, maar dat is nou eenmaal het gevolg van een dergelijke constructie. Kwalitatief klopt het allemaal volledig en van buitenaf ziet het er gelikt uit.

De XSR900 is een zeer leuke motorfiets qua motorkarakter. De driecilinder uit de MT-09 trekt werkelijk fantastisch tussen 7000 en 11.500 toeren, de versnellingbak is top en de voorrem doet het bijna te goed. Er is een keuze tussen drie mappings, A is wel erg aggressief, B te zwak; eigenlijk beviel de standaard stand het beste. Qua electronika is de traction control een veilige toevoeging, alleen grijpt die vooral bij een wat loskomend voorwiel (gebeurt makkelijk door leuke blok) veel te snel in.

Qua sturen is de XSR900 Abarth mooi duidelijk. Hij valt soms een klein beetje de bocht in op de Bridgestone S21 banden, maar dat is zeker niet hinderlijk. In lange bochten is hij mooi straks, op (te) hoge snelheid iets minder, voor een veiliger gevoel zou een stuurdemper niet eens misstaan.

De XSR900 Abarth is een opvallend uitziende motorfiets waarvan er 695 gemaakt worden. Als je valt voor het uiterlijk koop je voor € 2600,- extra een prima motorfiets met een bewezen goede driecilinder als basis, die ook nog eens goed stuurt, enorm hard remt en een zekere exclusiviteit bezit.

Tekst: Iwan van der Valk - Fotografie Carlo te Lintelo 

Technische gegevens 2017 Yamaha XSR900 Abarth

Motortype 3-cilinder, vloeistofgekoeld, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-kleppen
Cilinderinhoud 847 cm³
Boring x slag 78,0 mm x 59,1 mm
Compressieverhouding 11,5 : 1
Max. vermogen 115 pk (84,6 kW ) bij 10.000 tpm
Max. koppel 87,5 Nm (8,9 kg-m) bij 8.500 tpm
Eindoverbrenging Ketting
Frame Diamantvormig
Wielophanging, voor Telescopische voorvork
Balhoofdhoek 25º
Naloop 103 mm
Wielophanging, achter Achterbrug, (Link type veersysteem)
Remmen, voor Hydraulisch bediend, twee remschijven, Ø 298 mm
Remmen, achter Hydraulisch bediend, enkele remschijf, Ø 245 mm
Bandenmaat, voor 120/70ZR17M/C (58W) Bridgestone S20
Bandenmaat, achter 180/55ZR17M/C (73W) Bridgestone S20
Totale lengte 2.075 mm
Totale breedte 815 mm
Totale hoogte 1135 mm
Zithoogte 830 mm
Wielbasis 1440 mm
Grondspeling 135 mm
Gewicht rijklaar 195 kg
Inhoud brandstoftank 14 liter
Motorolie hoeveelheid 3,4 liter
Prijs € 13.999

 

#KDDB Test: 2017 Yamaha XSR900 Abarth
  • Plaats of lees reacties

    Plaats reactie

Nieuwsmotor