Spacer Testmotor

Test: 2018 Suzuki Burgman 400 motorscooter

Voor modeljaar 2018 vernieuwt Suzuki de Burgman 400 motorscooter. De veranderingen zijn niet enorm, maar qua uiterlijk, rij-eigenschappen, zithouding en de Euro4-eisen zijn er toch stappen gemaakt. Iets wat, gezien de prijsverhoging van 900 euro, ook wel mag. We reden met deze middenklasse-motorscooter in de omgeving van het Limburgse Vaals. 

Ook voor deze Suzuki geldt: de afwerking is prima. Alle panelen sluiten netjes op elkaar aan, alles aan deze motorscooter voelt aan als een kwaliteitsproduct. De nieuwe koplamp en het achterlicht, beide met moderne LED’s, zien er modern uit en dragen bij aan het strakke uiterlijk. Enige dissonant is de enorme uitlaat. Die zou misschien wel vervangen kunnen worden door een aftermarket exemplaar, maar dat is meer iets voor de grotere Burgman 650 en past niet in de no-nonsense gedachte van de 400. Ondanks die enorme demper staat er toch een keurige scooter, waaraan alleen de kenner direct zal zien dat het niet de zwaarste versie is.

Test 2018 Suzuki Burgman 400 Motorscooter

Nieuw voor 2018
Behalve dat uiterlijk is de belangrijkste verandering ten opzichte van het 2016 model toch het voorwiel, waarbij van 14 naar 15 inch werd overgestapt. Motorisch wordt er daarnaast ook voldaan aan de Euro4 emissie-eisen, waarbij de motorscooter 1 pk verloor maar 1,5 Nm aan koppel won. De 2017/2018 L8-versie wordt opgegeven voor 31 pk en 36 Nm, waarbij zowel maximaal vermogen als koppel lager in de toeren bereikt worden. Daarbij claimt Suzuki ook een lager brandstofverbruik, met 1 op 25 moet de actieradius nu een enorme 331 kilometer op één tank zijn.

Ruimte
De opbergruimte is prima voor elkaar. Onder het zadel passen in ieder geval één integraalhelm samen met één jethelm, maar met wat puzzelen zouden 2 integraalhelmen misschien ook nog wel lukken. Dan zijn er nog 2 vakjes in de voorkuip, links iets minder diep maar rechts voorzien van een 12V plug, handig voor een telefoonlader. Ook handig maar wel wat overdreven als nieuws gebracht is het “chain lock gate”, een simpele uitsparing in de kuip onder de treeplank waar een kettingslot doorheen kan, om zo de motorscooter aan het frame vast te leggen. De nieuwe parkeerrem kan daarnaast worden aangetrokken met een niet héél soepel werkende knop. Gewoon remmen met beide hendels aan het stuur gaat net zoals elke handeling op de Burgman: gewoon knijpen, dan sta je snel stil. Zonder opvallende korte of lange remweg; het werkt. 

Zithouding
Zitten op de Burgman 400 gaat (natuurlijk) zeer ontspannen. Het nieuwe, dikkere zadel zit prima maar de totale beenruimte helemaal vooruit is iets kort voor een 1.86 m. lange testrijder. De in drie standen verstelbare ruggesteun stond daarbij al helemaal achterin, voor kortere berijders zijn er dus mogelijkheden de zit korter te maken. Met de voeten meer naar beneden op de treeplanken ontdek je de nieuwe uitsparingen daarin, bedoeld om manoeuvreren makkelijker te maken. Kost wel wat ruimte om je voeten neer te zetten, maar is vooral voor kleinere of minder sterke bestuurders/bestuursters best handig. Het geheel zit daarbij achter de ruit aardig uit de wind, al zou een hogere versie nog aantrekkelijker zijn. 

Sturen
Hoe goed de Burgman 400 is blijkt vooral uit het enorme gebruiksgemak. Het is echt een scooter waarbij je de sleutel omdraait en zo wegrijdt, zonder enige verrassing. Het blok loopt daarbij prima, maar mist (logisch) de sportieve drive van de grotere modellen. De acceleratie is meer dan genoeg voor stadswerk, maar ook op binnenwegen en de snelweg gaat het vlot genoeg. Daarbij rij je wel heel veel met het gas volledig open, maar dan komt er ook adequate trekkracht uit. Het motorblok volstaat, niks meer en niks minder.
Grootste pluspunt is de enorm makkelijke bestuurbaarheid van de Burgman, die niks heeft verloren door het grotere voorwiel. De scooter rolt heel makkelijk van zijkant naar zijkant, op wegen met korte bochten hebben andere motorrijders nog best werk om de wendbare Suzuki bij te houden. In langere bochten en op hoge snelheid blijft de voorkant mooi stabiel,
De 41 mm voorvork doet zijn werk al net zo onopvallend als de achterschokbreker met link-systeem; het zit eronder, het doet het prima maar het zal je verder weinig interesseren. Dat geldt ook voor de fijne Dunlop Scoot Smart banden, al mogen die wel iets meer lof hebben voor de geboden grip en vertrouwen.

Conclusie
De 2018 Suzuki Burgman 400 motorscooter blinkt vooral uit in je snel van A naar B brengen. Heel praktisch en onopvallend, maar betrouwbaar en gemakkelijk. De lichte, soepele besturing en het voorspelbare motorblok zijn meer dan afdoende voor bliksemsnel stadsverkeer, zonder al te veel poespas. De nieuwe 2018 Suzuki Burgman is daarmee het snelst denkbare vervoersmiddel voor praktisch ingestelde mensen, die geen dikke scooter nodig hebben om mee te showen. Het is wat saai allemaal, maar misschien is “degelijk” wel de beste omschrijving.

Tekst: Iwan van der Valk. Fotografie: Suzuki/Jonathan Godin

Technische gegevens 2017/2018 Suzuki Burgman 400 motorscooter L8 

Motorblok 4-takt, 1-cilinder, vloeistofgekoeld, DOHC
Boring x slag 81,0 mm x 77,6 mm
Cilinderinhoud 399 cc
Vermogen 31 PK (24 kW) @7000 tpm.
Maximaal koppel 36 Nm @ 4800 tpm. 
Transmissie CVT (Continu variabele transmissie)
Lengte 2235 mm
Breedte 765 mm
Hoogte 1350 mm
Wielbasis 1580 mm
Grondspeling 125 mm
Zadelhoogte 755 mm
Gewicht (rijklaar) 215 kilo
Voorvering 41 mm telescoopvork
Achtervering Link-type
Balhoofdhoek/naloop 25° / 101 mm (3.98 in)
Voorrem Dubbele schijf
Achterrem Enkele schijf
Voorband 120/70-15M/C 56S
Achterband 150/70-13M/C 64S
Tankinhoud 13,5 liter
Oliecapaciteit 1,5 liter
Kleuren Metallic Mat Black No.2 (YKV)
Pearl Glacier White (YWW)
Metallic Mat Fibroin Gray (PGZ)
Prijs (2017) € 8.599,-

 

Test: 2018 Suzuki Burgman 400 motorscooter
  • Plaats of lees reacties

    Plaats reactie

Nieuwsmotor